Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MKIII. Auto-ISO under manual-läget överexponerar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag kör på det sättet för det mesta. Men ibland vill jag snabbt och tillfälligt öka skärpedjupet lite. Ibland vill jag ha en längre slutartid utan att påverka bländaren. Allt med lite exponeringskompensation. Det finns säkert flera sätt att komma runt detta, som är nästan lika bra som exponeringskompensation i läge M. Min poäng är att det borde vara en enkel sak att införa. Sedan är det ju upp till var och en om man vill använda det.
 
Kul att tråden kom igång och att fler med mig inser hur dumt det är att denna funktionen inte finns.

OT gjorde då mig ingenting då jag redan vid första svaret fick svar på min egentliga fråga.

Men för framtida läsare som vill läsa om avsaknaden av exponeringskompensation så startade jag en ny tråd för att den lättare ska kunna hittas.

NYA TRÅDEN FINNS HÄR:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1948681#post1948681
 
Varför en ny tråd? Dumheter.

All information finns här, den ska inte spridas över multipla trådar, något som dessutom gör informationen ännu svårare att hitta.
 
Varför en ny tråd? Dumheter.

All information finns här, den ska inte spridas över multipla trådar, något som dessutom gör informationen ännu svårare att hitta.

Vanligtvis brukar ju rubriken vara avgörande om man besöker tråden eller ej. Och då ska rubriken spegla det du letar efter.

Men som du säger finns ju också redan en hel del diskussion och information i den här tråden.
 
Att man inte kan exponeringskompensera när man kör i M-läget är för att då är båda hjulen upptagna med bländare och slutartid. Det finns inget tredje hjul över till exponeringskompensationen. Detta var inget problem så länge det inte fanns auto ISO.

Nu kan man lätt fixa detta på en 1DX, som har en separat knapp för exponeringskompensation, men det har man inte valt att göra. Likaså skulle man naturligtvis kunna fixa det genom att ställa det i menyn eller nåt på andra modeller, men det har man inte heller valt att göra. Av någon anledning.
 
Att man inte kan exponeringskompensera när man kör i M-läget är för att då är båda hjulen upptagna med bländare och slutartid. Det finns inget tredje hjul över till exponeringskompensationen. Detta var inget problem så länge det inte fanns auto ISO.

Nu kan man lätt fixa detta på en 1DX, som har en separat knapp för exponeringskompensation, men det har man inte valt att göra. Likaså skulle man naturligtvis kunna fixa det genom att ställa det i menyn eller nåt på andra modeller, men det har man inte heller valt att göra. Av någon anledning.

Att det inte finns ett hjul för alla funktioner bör ju inte vara ett hinder. För att ändra ISO så trycker du ju på en knapp och sen snurrar på ett hjul. Samma sak skulle ju kunna göras med exponeringskompensationen.
Märkligt som du säger att det utelämnats. Ska bli spännande att se om vi får ett utförligt svar från Canon om hur de tänkte.
 
Med "fixa" menade jag alltså en mjukvaruändring som skulle ge exponeringskompensation även i manuellt läge. Finns det en dedikerad knapp för sånt på kameran är det ju lätt. Finns inte den får man utöka menyalternativen. En mekanisk/elektrisk omkonstruktion kräver ju en ny kameramodell, i praktiken.
 
Jag plåtar ofta händelser där det går snabbt och ljusförhållandena varierar kraftigt. Jag vill ha 1/1000s för att frysa rörelser men ha lite rörelseoskärpa kvar i vissa rörelser, f/2,8 för kort skärpedjup samt +2/3 exponering. Det finns inte tid att ratta ISO mellan varje exponering. Flera andra kamerafabrikat löser detta med exponeringskompensation i läge M, men inte Canon, tyvärr...

Det handlar inte om att poängen med manuellt faller, M får gärna vara helt manuellt, inkl. ISO. Kalla det semimanuellt eller nåt då, bara det går att bestämma slutartid och bländare, men använda auto-ISO med exponeringskompensation.

Frågan är intressant för jag funderar nämligen på att köpa en 5d mk3...
På min Nikon fungerar det på följande vis: auto-ISO, M-läge med en fast slutartid och bländare inställd, och när jag då justerar exponeringskompensationen så ändras ISO värdet.

Är det så du hade velat att det skulle fungera på Canon?

Har inte 5d mk3 en separat knapp för ISO?
 
Senaste uppdateringen till 1dx skulle exp komp i m-läget finnas med så det kommer nog snart till 5d också hoppas jag..
 
Canon har en separat ratt för exponeringskompensation. Men i läge M är den upptagen med att ändra bländaren, eftersom man i läge M har två parametrar att bolla med. Både bländare och slutartid.
Det är därför det inte finns någon exponeringskompensation i läge M. Detta arrangemang kom till på den tiden då man stoppade in film i kameran, och fram till införandet av Auto ISO har det ju inte behövts någon exponeringskompensation i läge M heller.
 
Canon har en separat ratt för exponeringskompensation. Men i läge M är den upptagen med att ändra bländaren, eftersom man i läge M har två parametrar att bolla med. Både bländare och slutartid.
Det är därför det inte finns någon exponeringskompensation i läge M. Detta arrangemang kom till på den tiden då man stoppade in film i kameran, och fram till införandet av Auto ISO har det ju inte behövts någon exponeringskompensation i läge M heller.

Tack för en bra förklaring.
Innebär det att en firmwareuppgradering inte skulle kunna möjliggöra exponeingskompensation i läge M och auto-iso?
 
Enligt de förhandsvisningar av de nya funktionerna i den planerade firmwaren till 1DX har man infört en möjlighet att programmera SET-knappen till att ändra exponeringskompensationen med, när man kör i läge M på en 1DX. Vad nu det ska vara bra för - 1DX är ju en av de få Canonmodeller som redan har en dedikerad +/- knapp.

Med en gnutta tur har folket på Canon tänkt på det, så att de, när nu exponeringskompensation alls blir tillgängligt i läge M, låter detta ändras både med +/- knappen och ev. med den programmerade SET-knappen. Anledningen till att jag hoppas det är att SET-knappen vill jag använda till annat, sånt som +/- inte kan programmeras till att vara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.