Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
"30 bilder i sekunden = mindre rörelseoskärpa," aha, är det det som gör det - toksärpan är inte bara bra alltså? :) börjar förstå nu kanske..
 
"30 bilder i sekunden = mindre rörelseoskärpa," aha, är det det som gör det - toksärpan är inte bara bra alltså? :) börjar förstå nu kanske..

När det blir rörligt får man plötsligt in en parameter till :). Vanlig stillbildsskärpa å ena sidan, men plötsligt blir rörelseoskärpan en kreativ parameter man vill kunna kontrollera då den har så stor påverkan på upplevelsen. Därav alla avgrundsvrål därute på internettet att det inte går att styra slutartiden och ändra till 24p etc.
 
Kan man verkligen se skillnad på 24fps och 25fps utan andra skillnader? En är ju PAL video och den andra film? Enligt resonemang att det är bildfrekvensen som gör att det ser ut som video så skulle det ju göra det.

Det är ju två helt olika saker det handlar om, bildfrekvens och slutartid. Det "mjuka" i film borde inte komma från en viss bildfrekvens utan från rörelseoskärpa pga lång slutartid. En högre frekvens skapar en mindre ryckig bildvisning och är högst önskvärt vid tex panoreringar.

Om det är slutartiden som spelar roll så borde 30fps vid 1/30s se bra mycket mer ut som film än vad 1/125s vid 24fps göra? Den stora skillnaden är väl färg, selektiv skärpa, dynamiskt omfång och allt annat som skiljer en kompaktkamera från en slr och också skiljer en digicam från en 35mm film (och 5D mark II).

Eftersom 5D mark II väljer mellan 1/30s till 1/125s (enligt vad jag har förstått) så borde den då hoppa mellan att se ut som en videokamera och en filmkamera enligt detta resonemang. Jag tror inte på det utan att det är själva bilden som är det viktiga och med högre bildfrekvens blir det mindre ryckigt.

Skulle dyrfilm som är inspelat i slow-motion inte se ut som film längre utan som video? Oavsett vad man tycker om filmen så ser inte jag någon video i 300 i alla fall.
 
Senast ändrad:
Glöm inte parametern interlace. En videofilm inspelad på 25 bilder per sekund interlaced (t.ex 1080i) är egentligen 50 delbilder per sekund med tillhörande slutartidsproblematik och karaktäristika.

Hinner inte skriva någon utförlig förklaring nu tyvärr! Jag lovar, det är en JÄKLA skillnad mellan 25-bilds-interlaced video och 24 bilds film. 25-bilds-icke-interlaced-video (25p) är betydligt mer likt film, men känslan är ändå inte 100%.

Äkta 24p som visas på en TV är konverterad till 25p där man dubblerar en subframe med jämna intervall som i sin tur ger ytterligare en karaktär kopplat till "dyrfilmskänsla". Denna konvertering är inte ens exakt varför dyrfilmer på TV brukar diffa någon procent i längd, varför man även måste stretcha ut ljudet så det passar perfekt mot slutet :).
 
Video

Har filmat med en 5d mark 2 och lagt upp en kort snutt som jag filmat med den lägre upplösningen på kameran.

Det sura med kamerans filmfunktion är att den inte går att ställa helt manuellt utan att man får trixa med inställningarna.

Det andra problemet är att det är ett problem för mig att redigera HD-formatet, ens att titta på det. Tror det är riktigt hög kvalite på filmen som blir. Min dator pallar ej, kanske är det codecs som spökar ?

Jag håller på och testar olika sätt. Det enklaste verkar vara att använda manuella gluggar med konverter för att få manuell kontroll över bländaren. Sen gäller det att få iso att hålla sig, jaja

Filmade denna sekvens med ett 70-200 med stabilisatorn på. Det är den som låter.

http://www.vimeo.com/2555229

Bespara mig filmkritik, haha. denna är bara gjord på skoj !


dessa två videor tar upp lite intressanta grejer om filmfunktion

http://www.vimeo.com/2517472

http://www.vimeo.com/2530166

peace
 
Daniel Andersson

Hade samma problem som dig

Hittade en lösning på att spela filerna

coreavc codex Och The_KMPlayer finkar nu klockrent.

Men har problem med att redigera då hackar det hittar ingenstans där man kan beordra redigeringsprogramet att köra den nya codexen.


Anders
 
Har filmat med en 5d mark 2 och lagt upp en kort snutt som jag filmat med den lägre upplösningen på kameran.

Det sura med kamerans filmfunktion är att den inte går att ställa helt manuellt utan att man får trixa med inställningarna.

Det andra problemet är att det är ett problem för mig att redigera HD-formatet, ens att titta på det. Tror det är riktigt hög kvalite på filmen som blir. Min dator pallar ej, kanske är det codecs som spökar ?

Jag håller på och testar olika sätt. Det enklaste verkar vara att använda manuella gluggar med konverter för att få manuell kontroll över bländaren. Sen gäller det att få iso att hålla sig, jaja

Filmade denna sekvens med ett 70-200 med stabilisatorn på. Det är den som låter.

http://www.vimeo.com/2555229

Bespara mig filmkritik, haha. denna är bara gjord på skoj !


dessa två videor tar upp lite intressanta grejer om filmfunktion

http://www.vimeo.com/2517472

http://www.vimeo.com/2530166

peace


Ett jävla bök för att få "manuell kontroll" tyvärr..Canon måste ju lösa detta...
 
Ett jävla bök för att få "manuell kontroll" tyvärr..Canon måste ju lösa detta...

Canon har ju gjort detta med flit, så det är ju knappast något "fel" utan fullt medvetet gjort. Min gissning är att Canon inte tänker ändra detta, utan låta nästa generation proffshus i första hand få manuell kontroll.

Om inte Nikon drämmer till och skakar om med en 24p-kamera med helt manuella inställningar. Nikon har ju ändå inget videokamerasegment att försvara som Canon har.
 
Filmfiler

Daniel Andersson

Hade samma problem som dig

Hittade en lösning på att spela filerna

coreavc codex Och The_KMPlayer finkar nu klockrent.

Men har problem med att redigera då hackar det hittar ingenstans där man kan beordra redigeringsprogramet att köra den nya codexen.


Anders


Intressant ! Ska testa. Jag har för mig att jag installerade coreavc men att det ändå hackade med media player classic och vlc. Kanske behöver en annan player. Eller avinstallera äldre codecs. Vilken kapacitet på datorn har du ?
 
Canon har ju gjort detta med flit, så det är ju knappast något "fel" utan fullt medvetet gjort. Min gissning är att Canon inte tänker ändra detta, utan låta nästa generation proffshus i första hand få manuell kontroll.

Om inte Nikon drämmer till och skakar om med en 24p-kamera med helt manuella inställningar. Nikon har ju ändå inget videokamerasegment att försvara som Canon har.

Sorry...menade inte Canon...men uppfinnar-Jocke som kommer med en hackad firmware ;)
 
Tack för länken.

Håller med, mycket bök för att få manuell kontroll, men det GÅR iallafall att tex få vilken bländare man vill, och behålla den. Och det är upplyftande.


Det stämmer inte att man kan få vilken bländare man vill verkar det som. Vad displayen visar är inte samma som kameran kommer jobba med när den filmar.

Enligt Wong som finns med i länken här http://www.vimeo.com/2530166, måste man lura mätaren genom att dribbla med handen etc för att fånga önskvärd bländare. Krångligt.
Nåt som Däremot funkar är att ställa bländaren i manuellt läge, trycka in DOF-knappen, sen skruva optiken nån millimeter och sen börja filma. Bländare fastnar så att säga i det läget precis som med manuell optik. Det är iallafall bättre än inget, hehe,,,
 
Verkar som flertalet använder Nikon objektiv med adapter för att få manuell kontroll...undrar om det var det Canon tänkt sig? Grattis Nikon! :)
 
Verkar som flertalet använder Nikon objektiv med adapter för att få manuell kontroll...undrar om det var det Canon tänkt sig? Grattis Nikon! :)



hehe, eller andra manuella gluggar som tamron och olympus. Det finns många möjligheter.
Det går förvisso att förstå restriktionerna eftersom canon säljer videokameror också.
Förmodligen Kommer de manuella möjligheterna i nästa modell
 
Det stämmer inte att man kan få vilken bländare man vill verkar det som. Vad displayen visar är inte samma som kameran kommer jobba med när den filmar.

Enligt Wong som finns med i länken här http://www.vimeo.com/2530166, måste man lura mätaren genom att dribbla med handen etc för att fånga önskvärd bländare. Krångligt.
Nåt som Däremot funkar är att ställa bländaren i manuellt läge, trycka in DOF-knappen, sen skruva optiken nån millimeter och sen börja filma. Bländare fastnar så att säga i det läget precis som med manuell optik. Det är iallafall bättre än inget, hehe,,,
Det var det jag menade, att det GÅR att få önskad bländare, dock med "fula" och omständiga metoder.

Har också (som Freddie skrev) funderat på manuella Nikon-objektiv och adapter (har redan ett 28/2.8 + adapter, så man får väl börja där..).
Kanske kan fungera med nya Canon-Zeiss objektiven?
 
Nåt som Däremot funkar är att ställa bländaren i manuellt läge, trycka in DOF-knappen, sen skruva optiken nån millimeter och sen börja filma. Bländare fastnar så att säga i det läget precis som med manuell optik. Det är iallafall bättre än inget, hehe,,,

Jag hoppas verkligen på någon snäll hacker, då just det här tipset inte blir så lätt för mig att följa. Jag har tänkt filma under vattnet med kameran.
 
Har någon här testat att i dagsljus vrida av gluggen en liten bit på en optik med högre ljustyrka än 2.8?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.