Annons

5D mk2 vs 5D mk3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag snubblade av en slump på DSLR Controller. Det är en Android app som verkar kunna det du vill (även om den varken stöder iPhone/iPad eller är WiFi enablerad). Jag har själv ingen Android apparat så jag vet inte hur bra det fungerar.

Johan

Idag är den första dagen jag hade velat ha en Canon :)
Har testat en annan variant till IPhonen och min D7000 men det kräver ju en dator och wifi, med denna app behöver du bara en adapter!
Man får tålmodigt vänta på att stödet utökas till Nikon.

De säljare jag talat med förstår inte riktigt hur mk3 skulle kunna göras bättre än mk2.

Då tycker jag att du ska byta fotobutik.

Förutom de (graverande) saker som redan tagits upp i tråden:

- Saknar knapp för manuell spegeluppfällning. Canonanvändare har klagat på detta i åtminstone 15 år. Dags att lyssna på konsumenterna kanske?

- Sökaren visar inte 100 % (98 % enligt Canon, 97 % enligt test).

- Fästet för trådutlösaren är korkat: det är felvinklat och sladden sitter inte bra, med stor risk för att brytas eller lossna.

- Vädertätning värd namnet vore fint. Är så innerligt trött på att behöva klona bort oräkneliga sensorfläckar och på att det kommer in damm där man inte ens trodde det var möjligt (under skärmen, under displayen på ovansidan osv.).

- Dioptriknappen sitter dumt och är alldeles för lätt att vrida på av misstag.

Klart man kan göra en kamera bättre...
Du skall inte lyssna på en säljare.
Men 5D Mk2 är nog en bra kamera men om det kommer en mk3 så kommer den vara klart bättre.

Mitt råd är... Vänta :)

- Sökaren visar inte 100 % (98 % enligt Canon, 97 % enligt test)..

Det måste finnas lite skillnader mellan 1D-serien och 5D-serien för att priset ska hålla sig på 5D-nivå. Sökarteckningen är en sådan punkt. Dessutom skulle kameran behöva bli lite större vilket inte heller är önskvärt.

De flesta verkar tycka att Nikon gjorde rätt prioriteringar när de bantade ner D3 till D700. 100-procentig sökarteckning var en punkt som fick stryka på foten. 95 procent anges den till för D700.

Sedan jag slutade fotografer med dia har jag inte efterfrågat 100-procentig sökarteckning. Jag använder ändå skärmen som sökare för när jag vill vara noga. Då kan jag se hela bilden och har full koll på skärpan.

Däremot finns det en hel del mjukvarufördelar med 1D-serien som Canon gärna får bjuda på i 5D-serien. Exempelvis unika namn på bildfilerna och en massa trevliga customfunktioner.

...

- Saknar knapp för manuell spegeluppfällning. Canonanvändare har klagat på detta i åtminstone 15 år. Dags att lyssna på konsumenterna kanske?

....

Är det sant?
På min 7D och på min frus 550D finns knapp för LiveView. Vet du vad som händer när man trycker på den? Jo spegeln fälls upp. Helt magiskt.

Petter ...

Är det sant?
På min 7D och på min frus 550D finns knapp för LiveView. Vet du vad som händer när man trycker på den? Jo spegeln fälls upp. Helt magiskt.

Jättekul Petter. Om man nu inte vill aktivera Live View utan bara fälla upp spegeln manuellt (skälen till det kan du få klura ut själv och raljera över om du vill) så saknar i alla fall mina exemplar av 5D och 5D mk II en knapp för det.

Jättekul Petter. Om man nu inte vill aktivera Live View utan bara fälla upp spegeln manuellt (skälen till det kan du få klura ut själv och raljera över om du vill) så saknar i alla fall mina exemplar av 5D och 5D mk II en knapp för det.

Jag kan förstå att folk vill ha en knapp för det. Min lösning är att programmera en av C-lägena så att kameran ställs om till stativ-mode (ISO 100, spegeluppfällning, 2sek slutarfördröjning, One Shot osv).

Jag kan förstå att folk vill ha en knapp för det. Min lösning är att programmera en av C-lägena så att kameran ställs om till stativ-mode (ISO 100, spegeluppfällning, 2sek slutarfördröjning, One Shot osv).

Det är så man får göra och det är så jag har gjort. Men därmed förbrukar man också ett av de tre mycket användbara C-lägena. Jag har svårt att förstå varför Canon inte för länge sen har lagt in en knapp för spegeluppfällning, inte minst då önskemålet har yttrats från användare i många år.

ok, ledsen att jag var lite raljant. Men faktiskt, vad gör det att Live View går igång? Jag gissar att du vill fälla upp spegeln för att du ska ta en bild alldelses straxt utan att få rörelseoskärpa från spegelns gång. Det fungerar ju alldeles utmärkt med LW. Visst slutaren får gå några gånger extra, men vad gör det?

Petter ....

Förlåt att jag blandar mig i tråden men jag blev lite nyfiken på varför du vill ha denna funktion. Jag betvivlar inte att du har en bra anledning men jag kan inte lista ut den. De gånger jag vill fälla upp spegeln är när jag vill ha minsta möjliga vibrationer och då kör jag på stativ och LW, och då vill jag ju ha LW för manuell fokus, eller om jag ska rengöra sensorn men det finns det ju en funktion för (åtminstone på min 500D).

/P

Först och främst: LV slukar batterikapacitet.

Dock blir det svårt att manuellt fokusera med spegeln uppfälld om skärmen är svart.

Skulle i så fall vara om du fokuserar först och sedan fäller upp spegeln inför exponering. Finns kanske en poäng där.

Edit: Dock tycker jag LV med 10x zoom är långt lättare att fokusera med än den optiska sökaren, tyvärr. Kanske lättare på en 5D med sin FF sökare.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto