Annons

5D MII problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har testat med mittpunkten och AF Servo. Har testat på andra bilder med mitt 100/2.8 på största bländare för att kunna få ut max ur AF punkten. Det syns ganska väl att fokus är fel ute.
http://www.pixbox.se/pic_show_id25342595.html


När det gäller att skala ner den till 10MP som 40D så borde man väl kunna köra ner till mellan SRAW och Medium JPEG i lägsta kompression?
Det skall väl vara 11MP...

MVH
Daniel

Jag tycker personligen att du använder dig av en för oexakt mätmetod, använd dig av testarket som är länkat i något av inläggen ovan, fokusplanet på tidningen ser inte ut att vara parallelt. Om du använder dig av någon av de länkade testarken så kan du se bättre åt vilket håll du skall justera huset.

Jag har själv fått justera några, inte alla dock, av mina gluggar på 5Dmk2, jag upplevde aldrig dem som felfokuserande på 5D.

Det har dessutom diffat mellan olika gluggar hur mycket jag var tvungen att justera.

Jag använde mig av testarket som länkades från Dpreview: http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=23584012
 
Hej,

Har nu haft min 5DM2 i en vecka och en dag. Plåtade lite på Jul och fann att AF är ute o cyklar. Ytterst få bilder som fick det där berömda klippet. Min erfarenhet av 50/1,8II, 24-105 samt alla L är väldigt annorlunda från 40D

Har nu testat makrobilder med EF 100 2.8 och 580 EX och AF hamnar fel där med. Det ligger utanför justeringsintervallet i kameran.
Min 40D var alltid klockren med dessa linser och jag förväntar mig inget annat med 5D M2, såklart.

Det jag märker är att AF vandrar mer i servo läge än med 40D så jag misstänker att det är något strul. I synnerhet på EF 100 2.8 märks detta.

Vidare så märker jag att när jag tagit en bild och går in i menyn så svartnar displayen när jag tiltar kameran framåt för att läsa. Kameran gör någon mätning, det hörs en servomotor, och då svartnar displayen och jag får trycka på "meny"/"play" igen för att starta upp displayen. Kommer intermittent och då kan jag upprepa flera gånger.


Någon annan ägare som upplevt samma saker? Eller är det skit bakom spakarna för mig?

/Daniel

hej
intressant att vi två får samma resultat med 100mm macro.
 
hej
intressant att vi två får samma resultat med 100mm macro.

Hej Mikael,

Mycket intressant. Har du något exempel att ta del av?

Läste om någon på ett annat forum som med har fått fokusproblem med 5DM2.

Nu blir det fjällen några dagar och då får vi se hur bilderna kommer ut efter det.

Apropå Mattias och oexakt mätmetod så kan jag hålla med men:
1) om man kollar på en bild tagen med makrot och fokusmerkeringen ligger på en punkt men faktiskt fokus är på en annan i djupled så anser jag nog att det är bevis nog.
2) Tidningen rörde sig självklart inte när jag tog de bilderna, samt att stativ användes. Jag tejpade in kanterna dikt mot väggen för att få ett rakt plan lodrätt.


MVH
Daniel
 
Hej Mikael,

Mycket intressant. Har du något exempel att ta del av?

Läste om någon på ett annat forum som med har fått fokusproblem med 5DM2.

Nu blir det fjällen några dagar och då får vi se hur bilderna kommer ut efter det.

Apropå Mattias och oexakt mätmetod så kan jag hålla med men:
1) om man kollar på en bild tagen med makrot och fokusmerkeringen ligger på en punkt men faktiskt fokus är på en annan i djupled så anser jag nog att det är bevis nog.
2) Tidningen rörde sig självklart inte när jag tog de bilderna, samt att stativ användes. Jag tejpade in kanterna dikt mot väggen för att få ett rakt plan lodrätt.


MVH
Daniel
se tråden en liten jämförelse med 5d och 5dmk2

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101118&page=27
 
OK, Mikael. Intressant.

Du säger alltså att du har räddat dina linser på fokusering i närområdet ganom kamerainställningen men inte 100/2.8.

Tycker fortfarande inte det känns bra. Som någon sade, kommer Canon nu minska kvalitétskontrollen då ägaren själv har möjlighet att ändra...

/Daniel
 
Att 5D har sämre AF än 40D och 50D är väl ingen nyhet? Det är ju inte heller någon sportkamera - bröllopskamera kallas den klokt. Bra på hög-ISO, hög upplösning, långsamt, risig af, kan filma hjälpligt.

Köper inte att man måste ha en sportkamera för att kunna fota makro. Eller hur?

/Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.