Annons

5D Mark II vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

rottis

Aktiv medlem
Hej
Nu är det dags för mig att köpa ett nytt objektiv till min Canon 5D mark II. Jag vill ha vidvinkel men ändå lite zoom. Jag ska kunna stå utanför en utställningsring på en hundutställning och både komma nära men ändå få med alla i ringen vid behov. Så zoomen är viktig men behöver inte vara mycket. och då lite vidvinkel. Jag har redan ett bra zoomobkejtiv men vill endast ha ett objektiv med mig på sådana resor. Det ska var minst eller helst 2,8 i ljus. Jag har ett gammalt till min gamla eos 350 d men det kan jag ju inte använda och vet inte riktigt hur jag heller ska kolla vilka som passar min 5D. Mvh Marika
 
Jag är väldigt nöjd med Canons EF 17-40/4. Jag tänkte först skaffa 16-35/2.8 men den är dyr! Har egentligen inte saknat set sista bländarsteget, med vidvinkel kan ju slutartiderna vara lite kortare och kameran presterar bra även när man skruvat upp ljuskänsligheten.
På ett "dokumentationsuppdrag", typ en idrott inomhus tar jag med 17-40/4 och 70-200/2.8. Ibland hänger 50/1.4 med men blir sällan använd.
 
Jag ser i din "kameraväska" att du tidigare hade ett Sigma 18-50/2.8 till din 350D. Är det något liknande du söker till din 5D Mark II, eller vill du har ännu mer vidvinkel?

Om det är det sistnämnda du söker, har David redan svarat bra.

Om det däremot är motsvarande bildutsnitt som tidigare 18-50 gav dig du är ute efter, så rekommenderar jag Canon EF 24-70/2.8 USM eller 24-105/4 IS USM, som båda fungerar till 5D, och ger MER vidvinkel på den än vad 18-50 gjorde på din 350D. Dessa är dock bra mycket dyrare än nästa förslag:

Om autofokussnabbhet och -tystnad inte är kritiskt, samt om 28mm räcker (motsvarande ca 17,5mm på din gamla 350D) så är Tamron 28-75/2.8 ett fint, skarpt objektiv till billig peng.

Gällandes vad som passar 5D mark II så gör alla objektiv med Canonfattning det, utom följande:

Canon med beteckning EF-S
Sigma med DC (DG passar)
Tamron med Di-II (DI passar)
Tokina med DX
 
Hej
Nu är det dags för mig att köpa ett nytt objektiv till min Canon 5D mark II. Jag vill ha vidvinkel men ändå lite zoom. Jag ska kunna stå utanför en utställningsring på en hundutställning och både komma nära men ändå få med alla i ringen vid behov. Så zoomen är viktig men behöver inte vara mycket. och då lite vidvinkel. Jag har redan ett bra zoomobkejtiv men vill endast ha ett objektiv med mig på sådana resor. Det ska var minst eller helst 2,8 i ljus. Jag har ett gammalt till min gamla eos 350 d men det kan jag ju inte använda och vet inte riktigt hur jag heller ska kolla vilka som passar min 5D. Mvh Marika

Canons 24-70/2.8
ett bra centrerat sådant är klart bra även på 24mm och nerbländat till 4
Att använda mer vidvinkel så kommer personer och hundar som står ut mot kanter och hörn att se mer eller mindre groteska ut .
16-35 och 17-40 är inget bra alternativ på en 24x36mm stor sensor, de två objektiven kan man med fördel använda istället på en APS stor kamera eftersom kantskärpan är direkt dålig från de två på en 5dmk2 och båda måste bländas ner rejält.

Ett dyrt men numera bra objektiv är det fasta Canon24/1,4 mk2 där även kantskärpan är "bra" från bl 4.
 
Senast ändrad:
Hej Nilzohn

Ja helt rätt jag vill ha samma typ som mitt gamla Sigma 18-50/2.8 till min 350D. Men gärna lite mer zoom. Går det att få?

Förstår inte riktigt din fråga på:
Om autofokussnabbhet och -tystnad inte är kritiskt, samt om 28mm räcker (motsvarande ca 17,5mm på din gamla 350D) så är Tamron 28-75/2.8 ett fint, skarpt objektiv till billig peng.

Är det som de andra du rekommenderat så bryr jag mig inte om det är canon eller andra märken. Är det närgränsen det där med 28 som blir 17,5 på det gamla? HAHAHAHA... kan absolut inget om det där....
Men blir det bara som det gamla fast med lite mer zoom är jag nöjd.

Mvh Marika
 
Ja helt rätt jag vill ha samma typ som mitt gamla Sigma 18-50/2.8 till min 350D. Men gärna lite mer zoom. Går det att få?

Förstår inte riktigt din fråga på:
Om autofokussnabbhet och -tystnad inte är kritiskt, samt om 28mm räcker (motsvarande ca 17,5mm på din gamla 350D) så är Tamron 28-75/2.8 ett fint, skarpt objektiv till billig peng.

Är det som de andra du rekommenderat så bryr jag mig inte om det är canon eller andra märken. Är det närgränsen det där med 28 som blir 17,5 på det gamla? HAHAHAHA... kan absolut inget om det där....
Men blir det bara som det gamla fast med lite mer zoom är jag nöjd.

Mvh Marika

canons 24-105/4 is
 
Ja helt rätt jag vill ha samma typ som mitt gamla Sigma 18-50/2.8 till min 350D. Men gärna lite mer zoom. Går det att få?

Förstår inte riktigt din fråga på:
Om autofokussnabbhet och -tystnad inte är kritiskt, samt om 28mm räcker (motsvarande ca 17,5mm på din gamla 350D) så är Tamron 28-75/2.8 ett fint, skarpt objektiv till billig peng.

Är det som de andra du rekommenderat så bryr jag mig inte om det är canon eller andra märken. Är det närgränsen det där med 28 som blir 17,5 på det gamla? HAHAHAHA... kan absolut inget om det där....
Men blir det bara som det gamla fast med lite mer zoom är jag nöjd.

Mvh Marika

Hej!

Nej, närgränsen är oförändrad. Det som skiljer är vilken vinkel eller utsnitt de olika brännvidderna (mm) ger, samt skärpedjupet. Detta pga sensorn i 350D är mycket mindre än den i 5D.

Därför brukar man räkna med att bildutsnittet på en mindre sensor (350D) är objektivets brännvidd gånger 1,6 för att vara jämförbart med 5D större sensor.

Exempelvis motsvarar 18-50mm på 350D 29-80mm på 5D (18x1,6=29mm och 50x1,6=80mm).

Du skriver i ditt första inlägg att du vill ha mer zoom, men även ljusstyrka F/2.8. Det blir svårt att kombinera. Tänk dock påatt att 5D Mark II är såpass lågbrusig på högre ISO, att Mikaels rekommendation om ett EF 24-105/4 IS USM är klockren.
 
Jag har ett 17-40/4L till min Canon 5D (ej mark2). Gillar objektivet, skarpt och ger fina färger och kontrast. Tycker inte kantskärpan är så dålig som vissa skriver. Inget jag märker när det gäller natur och landskapsbilder. Undviker dock att fotografera havshorisonter i 17mm-läget. Då blir det en liten puckel på mitten och så går linjerna upp lite i kanterna.

/Gunnar
 
Nu börjar det nog närma sig.

Hej och tack ni alla som hjälper mig i mitt val.

EF 24-105/4 IS USM verkar som ett bra val. En aning för dyrt som jag tänkt mig men är det bara bra så får det bli det helt enkelt. Men får jag samma vidvinkel som mitt gamla då och kommer lite närmare? då är jag fullt nöjd.

Det verkar inte finnas något motsvarighet i annat märke. Men sen är det väl bättre att köpa samma märke som man har kamera.

Kom det inga nya objektiv när 5 d släpptes?

Mvh Marika
 
Hej och tack ni alla som hjälper mig i mitt val.

EF 24-105/4 IS USM verkar som ett bra val. En aning för dyrt som jag tänkt mig men är det bara bra så får det bli det helt enkelt. Men får jag samma vidvinkel som mitt gamla då och kommer lite närmare? då är jag fullt nöjd.

Det verkar inte finnas något motsvarighet i annat märke. Men sen är det väl bättre att köpa samma märke som man har kamera.

Kom det inga nya objektiv när 5 d släpptes?

Mvh Marika

Du får både mer vidvinkel, OCH kommer närmare. Dessutom får du bildstabilisering (IS) och autofokus med "ultraljudsmotor" (snabb och nästan ljudlös).

Det finns inget direkt motsvarande från de andra tillverkarna.

Om priset är alltför högt kan tidigare nämnda Tamron 28-75/2.8 kanske vara intressant. Då får du dock vare sig stabilisering eller tyst AF, och den ger inte lika mycket vidvinkel eller tele som Canon-objektivet. Dock sparar du 8000...
 
Jag har ett 17-40/4L till min Canon 5D (ej mark2). Gillar objektivet, skarpt och ger fina färger och kontrast. Tycker inte kantskärpan är så dålig som vissa skriver. Inget jag märker när det gäller natur och landskapsbilder. Undviker dock att fotografera havshorisonter i 17mm-läget. Då blir det en liten puckel på mitten och så går linjerna upp lite i kanterna.

/Gunnar

i jämförelse är den inte bra, du kan ju läsa här vad Thomas som kom förbi mig tyckte om 17-40 sin skarpa glugg.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101118&page=61
 
Hej och tack ni alla som hjälper mig i mitt val.

EF 24-105/4 IS USM verkar som ett bra val. En aning för dyrt som jag tänkt mig men är det bara bra så får det bli det helt enkelt. Men får jag samma vidvinkel som mitt gamla då och kommer lite närmare? då är jag fullt nöjd.

Det verkar inte finnas något motsvarighet i annat märke. Men sen är det väl bättre att köpa samma märke som man har kamera.

Kom det inga nya objektiv när 5 d släpptes?

Mvh Marika

Du får lite mer vidvinkel och lite mer tele. Om man översätter det i "zoom", så har ditt Sigma 2,78x zoom och ett 24-105 4,38x zoom.
 
Hej och tack ni alla som hjälper mig i mitt val.

EF 24-105/4 IS USM verkar som ett bra val. En aning för dyrt som jag tänkt mig men är det bara bra så får det bli det helt enkelt. Men får jag samma vidvinkel som mitt gamla då och kommer lite närmare? då är jag fullt nöjd.

Det verkar inte finnas något motsvarighet i annat märke. Men sen är det väl bättre att köpa samma märke som man har kamera.

Kom det inga nya objektiv när 5 d släpptes?

Mvh Marika

24-105 är en bra kompromiss, IS gör att den tom har ersatt min 24-70 på många jobb, jag får fler skarpa bilder med 24-105 än vad jag får med 24-70 pga stabiliseringen
 
24-105 är en bra kompromiss, IS gör att den tom har ersatt min 24-70 på många jobb, jag får fler skarpa bilder med 24-105 än vad jag får med 24-70 pga stabiliseringen

Ber om ursäkt till trådskaparen att jag är lite OT men har du testat Tamron 28-75/2,8:an på 5D MkII? Läste ett test där den inte fick lysande kritik på en FF kamera? Värt att veta ifall man skaffar FF kamera.
 
Tamron är ett alternativ men klent byggd samt att stora skilnader förekommer i exemplaren vad det gäller linsernas centrering.
Ett bra ex är ett bra ex, det gäller att få ett sådant.

Upptäckte i juni ett fel hos ett antal Nikon 14-24 på 24mm när jag jämförde 14-24 mot mitt 24/1.4 mk2
även Canon och Nikon har taskiga ex

Jag hade nog satsat på ett 24-105, jämnheten nu är stor samt att det är väbyggt och har exempelvis bra motljusegenskaper för att vara en zoom.
Jag har testat 24-105 mot min 24/1,4mk2 samt mot min 35/1,4 och zoomen håller bra mot även dessa gluggar.
Spciellt när AF kalibrerades av Intervision så är zoomen en bra allroundglugg med dessutom fin färgåtergivning och bra kontrast
 
Senast ändrad:
Tamron är ett alternativ men klent byggd samt att stora skilnader förekommer i exemplaren vad det gäller linsernas centrering.
Ett bra ex är ett bra ex, det gäller att få ett sådant.

Upptäckte i juni ett fel hos ett antal Nikon 14-24 på 24mm när jag jämförde 14-24 mot mitt 24/1.4 mk2
även Canon och Nikon har taskiga ex

Jag hade nog satsat på ett 24-105, jämnheten nu är stor samt att det är väbyggt och har exempelvis bra motljusegenskaper för att vara en zoom.
Jag har testat 24-105 mot min 24/1,4mk2 samt mot min 35/1,4 och zoomen håller bra mot även dessa gluggar.
Spciellt när AF kalibrerades av Intervision så är zoomen en bra allroundglugg med dessutom fin färgåtergivning och bra kontrast

Har ett sådant till min 40D och är nöjd men utifrån 17-40 hänvisningen blir ju funderingen om man skulle skaffa 5D MkII så kanske även byta ut tamron mot exv 24-105:an. Å andra sidan räcker 40D gott och väl till min förmåga.

Ha det gott alla
 
Nu måste jag skriva mitt första inlägg.
Man kan ju köpa 28-135 is oxå, mer zoom lägre pris, men kanske inte den allra värsta gluggen. Bra köp enl Cyberphoto. Frågan är väl hur mycket man är beredd att betala?

Peter
 
Nu måste jag skriva mitt första inlägg.
Man kan ju köpa 28-135 is oxå, mer zoom lägre pris, men kanske inte den allra värsta gluggen. Bra köp enl Cyberphoto. Frågan är väl hur mycket man är beredd att betala?

Peter

jag har inte provat den , men även det objektivet är väl bättre anpassad till APS kameror .
en kamera av 5dmk2 kaliber kräver bra objektiv.Annars kan man lika väl köpa en 40d med 17-55 om man inte är beredd att betala så mycket, dvs en mycket trevlig kombination

här kan du läsa om objektivet
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-28-135mm-f-3.5-5.6-IS-USM-Lens-Review.aspx
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.