Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mark II vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har inte provat den , men även det objektivet är väl bättre anpassad till APS kameror .

Canons EF 28-135/3.5-5.6 IS är i och för sig konstruerat för fullformat (135), det kom ut 1998 och var ett av de första objektiven med bildstabilisering. Det stora zoomomfånget gör objektivet attraktivt som normalzoom på fullformat eller som telezoom på APS-H (crop), objektivet tillhör en mellanklass i Canons sortiment med bättre mekanisk och optisk kvalitet än nybörjarobjektiven. Redan på filmtiden fick det ett ganska bra rykte vilket även bekräftades av tester, tidningen Foto skrev "Ett mycket bra objektiv. Enda invändningen är distorsionen som kan upplevas som störande vid speciella motivsituationer" och Photodo gav objektivet betyget 3.6.

Själv har jag en stark hat-kärlek till detta objektiv, som för övrigt var mitt första Canon EF-objektiv (köpt i paket med en EOS 30 utan D).

Det går utan tvekan att få väldigt bra bilder med detta objektiv, optiskt håller det hög klass. Men mekaniskt är det en annan historia, inte så att objektivet är dåligt bara att det mekaniska inte matchar de optiska egenskaperna.

Objektivet är relativt stort/tungt, det växer dessutom ganska mycket i storlek vid inzoomning, men det känns nästan som om den inre objektivtuben sitter löst då det är ett ganska stort glapp i zoommekanismen (det verkar dock inte påverka bildkvaliteten). Zoom- och fokusringarna känns lite skrapiga när man vrider på dem, men det är ett riktigt USM objektiv så det går att justera fokus manuellt utan att behöva växla läge.

Autofokusen är relativt kvick, om än inte i klass med exempelvis 24-105/4L (som kanske är det mest uppenbara alternativet). Bildstabiliseringen är av tidig modell och klarar motsvarande 2 steg, den kan vara lite ryckig men gör sitt jobb om man låter den arbeta färdigt. Bildstabiliseringen är också objektivet svaga punkt, jag känner flera som har fått reparera sitt objektiv när bildstabiliseringen har gett upp. Mitt exemplar har klarat sig, men har lite hyss för sig ibland.

Ett av de riktiga svagheterna med objektivet är kombinationen av följande autofokus och bildstabilisering, autofokusen och tappar lätt fokus när bildstabiliseringen arbetar (och tvärt om). Tar man en serie bilder kan det bli så att nästan varannan bild är oskarp på grund av detta. Det betyder för mig att jag i princip alltid har bildstabiliseringen avstängd, detta i motsats till 24-105 där jag alltid har bildstabiliseringen påslagen. Det känns lite trist. Den följande autofokusen fungerar annars bra, inte i klass med 24-105 där heller men nästan.

Optiskt är objektivet som sagt riktigt bra, med god skärpa över hela bilden. Svagheterna är distorstionen som är rätt kraftig och att oskärpan tecknas ganska fult (trist boke), ett exempel taget med 5D Mk2 finns här: http://sara.nordling.nu/jvg/misc/2009-01-15-X60-6014-Flb-1101-xl.jpg

Objektivet har gett mig många bra bilder genom åren både med APS-C (crop) och fullformat (135), ett par av bilderna har till och med kvalificerat sig till att vara omslagsbilder till magasin tryckta med hög kvalitet (150 linjers raster, motsvarande 300 dpi). Så vore det inte för den rackliga konstruktionen och problemet med bildstabilisering skulle det definitivt vara ett favoritobjektiv, nu är det istället ersatt av en 24-105:a som på nästa alla sätt och vis är snäppet bättre. Även om jag kan sakna möjligheten att zooma in till 135 mm.

Således ett helt ok objektiv som duger även till 5D Mk2, men det finns bättre alternativ då främst Canon EF 24-105/4 IS USM.
 

Bilagor

  • 2009-01-15-X60-6014-Flb-1101-fs.jpg
    2009-01-15-X60-6014-Flb-1101-fs.jpg
    72.1 KB · Visningar: 458
Ett bra och prisvärt objektiv för FF är EF 28-105/3,5-4,5 USM II. Det vinjetterar dock lite på 28 mm vid största bländare och vinjetteringen ökar märkbart med ett filter på. Kostar bara runt 3000:- men kan vara lite svår att få tag på men jag tror att den finns att köpa än om man beställer hos någon fotohandlare.

http://www.lensplay.com/lenses/lens_data.php?lensID=46
 
Senast ändrad:
Jag har testat Canon 24mm 1.4 MKI, Canon 24-105mm 4L IS, Canon 24mm 2.8 och Tamron 28-75mm 2.8... på 5D mark II

Här är de faktorer jag bryr mig om:
Pris
prestanda
skärpa
vikt/storlek
känsla
användningsområde.
Jag gillar heller inte om det "lyser" stor dyr fet kamerautrustning om ett objektiv...

Kort om alla:
Canon 24mm 1.4 MKI
Mycket bra, bra skärpa nästan ut i kanten, blir så klart lite förvrängt eftersom det är ganska extremt med 24mm på fullframe. Väger endel men känns stabil i handen, brist på zoom tycker jag inte man reagerar på utan vill jag ha en bra vidvinkelbild sätter jag på denna...

Canon 24-105mm 4LIS
Mycket bra och välbyggd, men i 24mm läget tycker jag inte den levererar så bra... vinjetering och annat tråkigt, känns inte bra på en sån "dyr" optik, annars är ju omfånget bra 24-105mm, och vill man ha en walkaround-lens främst för inzoomat och i undantagsfall vidvinkel så är denna perfekt, ger bra färger... Kommer ut i framkant när man zoomar, och det känns trist men det är bara att acceptera, annars hade den varit större. IS är ju sjuk bra, ger bilder som annars inte var möjliga.

Canon 24mm 2.8
Liten, liten och liten, det är 3 fördelar som jag värdesätter.. vinjetterar vid 2.8 ibland men jag tycker denna levererar bättre än 24-105mm tex. att den är liten gör att den åker med i väskan, den är diskret om man fottar på stan osv. Denna och sen en fast Canon 85mm 1.8 tillsammans är kanon, blir endel objektivbyte dock.

Tamron 28-75mm 2.8
Bra på APS-C kamera, men inte lika bra på fullframe, vinjetterar kraftigt på 2.8.3.5, och endel på 5.6 vid 28mm... men den är smidig och levererar skärpa tycker jag.. Priset är ju en fördel också... Fungerar perfekt som walkaround-lens på stan eller liknande... Jag har använt denna mycket och blivit förvånad.. Så klart är ju autofokusen en besvikelse om man vill fotta sport eller liknande. Där står sig Canon optiken mycket bättre.

Slutsats:
Vidvinkel är svårt :)


Jag funderar på att byta 24mm 1.4 MKI till en Canon 16-35mm 2.8 II tex. men vet inte om man blir nöjd med det bytet, och då behålla Canon 24mm 2.8..

Canon 24-75mm 2.8 tycker jag känns för klumpig på nåt sätt, men har aldrig gett den en chans riktigt.

Sen tänker jag att om man hade obegränsat med pengar kunde man ha olika kit, typ reskit, bröloppskit, walkaround-kit, lätt-kit, tele-kit

Tycker ni det finns nån vidvinkel till Canon som presterar bättre än Canon 24mm 1.4?

/Magnus
 

OK, så en 8-10 långschalar till eller vad den kostar + lite mer i vikt kan det vara värt? Den väger ju tydligen mer och har 82mm filtergänga, sen en detalj är ju att den inte går att få tag i...

Ska väll komma en Zeiss 18mm och 21mm till Canon också var det ju snack om...

/Magnus
 
OK, så en 8-10 långschalar till eller vad den kostar + lite mer i vikt kan det vara värt? Den väger ju tydligen mer och har 82mm filtergänga, sen en detalj är ju att den inte går att få tag i...

Ska väll komma en Zeiss 18mm och 21mm till Canon också var det ju snack om...

/Magnus

24 1.4 mk2 finns i lager bland annat hos Fotovideo. Säkert på fler ställen. Den är ju såklart dyrare än version 1 som numera bara finns begagnad. Men jag tycker faktiskt att den är prisvärd. Objektivet är nästintill helt distortionsfritt och det är mycket skarpare på full glugg än det exemplar av version 1 som jag hade innan. Filterdiametern är samma som version 1, dvs 77mm. Vikten är marginellt högre men byggkvalteten är klart bättre. Gamla 24an tyckte jag kändes lite plastig.


Fast det är klart, har du version 1 och är nöjd med den så skulle jag nog inte motivera ett byte, beror lite på vad man har för kamera.

Zeizz 18 och 21 tror jag kommer vara ännu bättre, dock så är det ju manuell fokus som gäller då. Prislappen vet jag inget om.
 
24 1.4 mk2 finns i lager bland annat hos Fotovideo. Säkert på fler ställen. Den är ju såklart dyrare än version 1 som numera bara finns begagnad. Men jag tycker faktiskt att den är prisvärd. Objektivet är nästintill helt distortionsfritt och det är mycket skarpare på full glugg än det exemplar av version 1 som jag hade innan. Filterdiametern är samma som version 1, dvs 77mm. Vikten är marginellt högre men byggkvalteten är klart bättre. Gamla 24an tyckte jag kändes lite plastig.

Zeizz 18 och 21 tror jag kommer vara ännu bättre, dock så är det ju manuell fokus som gäller då. Prislappen vet jag inget om.


OK!, Jag är lite förvånad över att Canon 24mm MK1 och Canon 24mm 2.8 är ganska likvärdiga, har inte gjort några djupa tester på det dock...
 
hmm, EF 24/1.4 Mk I kan väl inte sägas vara skarp nästan ut i kanten?? Alla tester och de flesta användare säger ju att den är väldigt suddig i kanterna (pratar fullformat förstås som tråden handlar om). Eller har jag missat något? Jag har Mk II och den är helt ok, men inte ens den är ju topp i kanterna. Jag hade en 24/2.8 tills förra veckan också. Den var skarp och fin, men saknar den dyras fina färgåtergivning, och så är det något annat i mikrokontrast eller vad det kan vara som gör att man klart ser att man till en del får det man betalar för, om än kanske inte fullt ut i detta fall, för jag gillade verkligen den ljussvaga. Fast nu älskar jag den ljusstarka.
 
Har nån testkört 16-35mm 2.8II och vet hur den står sig i jämförelse med tex. canon 24mm 1.4 II eller för den delen Nikon 14-24mm 2.8

/Magnus
 
Hej Alla

Oj vad mycket information. Det var inte så mycket ideer i början och det var bra. För jag har en enorm beslutsångest. Nu är det för många objektiv som det skrivs om. Nu ska jag på utställning på öland och jag har bara med mig mitt 70-200 men till nästa helg måste jag försöka få hem ett nytt objektiv. så på söndag kväll måste jag ha besämt mig vilket jag ska ha. Det lutar nog mest åt det första förslaget som var närmast mitt gamla som jag har till 350 d det med 2,8 i ljus. Gillar det andra 24-105mm 4LIS med tanke att man kan zooma in mer. men gillar inte ljus 4 men det är kanske som någon sa att det är bara att höja iso lite. men samtidigt vill man inte höja iso för en sån påverkbar sak utan det ska man göra när man man inte kan påverka det i naturen så att säga. så jag vill helst ha en 2,8..... men visst 4 är rätt närma ändå.... fasiken att det ska vara så svårt... Mvh Marika
 
Jag har 24mk2 sedan i våras och det är klart bättre ut mot kanter och hörn än gamla mk1.

Sedan: Mk2 är inte bra över hela bildytan förrän bl 5.6 .
Det är mina krav som gäller. Det är mina jämförelser med andra objektiv.
Till Sara: du kommer oftast med klokheter, jag har inte testat Canon 28-135 men kan utläsa från photozones.de uppmätning att det objektivet kan anses vara relativt bra på en APS stor sensor men inte på en 24x36mm stor sensor och med dagens upplösning/kontrast som andra objektiv kan återge.
Vi talar hela tiden om vad som är bra,någon tycker att just deras objektiv är bra.
Jag som har testat det mesta jämför alltid med något som jag har sett är bättre.
Lysande exempel är då 16-35mk2 som jag anser är mindre bra till exv 5dmk2, andra kan anse objektivet som bra-tro fan det, har man betalt en mindre förmögenhet för något som tillverkaren skryter om men i jämförelse så är det mindre bra, det krävs jämförelse för att förstå hur illa objektivet tecknar kanter och hörn...
17-40 är mitt nästa objekt, ett sämre objektiv vad det gäller kantskärpa upp till 28mm får man leta efter.se tidigare svar och bilder.
Men det finns fortfarande de som hävdar att objektivet är bra. Jag har testat tre eller fyra olika 16-35 och minst lika många 17-40,och i jämförelse med andra objektiv är de mindre bra.

24/mk2 kan Jag rekommendera OM DET BLÄNDAS NER MINST TILL 4 ELLER HELLRE TILL 5.6
Då är det stuns i gluggen
 
Senast ändrad:
Oj vad mycket information. Det var inte så mycket ideer i början och det var bra. För jag har en enorm beslutsångest. Nu är det för många objektiv som det skrivs om. Nu ska jag på utställning på öland och jag har bara med mig mitt 70-200 men till nästa helg måste jag försöka få hem ett nytt objektiv. så på söndag kväll måste jag ha besämt mig vilket jag ska ha. Det lutar nog mest åt det första förslaget som var närmast mitt gamla som jag har till 350 d det med 2,8 i ljus. Gillar det andra 24-105mm 4LIS med tanke att man kan zooma in mer. men gillar inte ljus 4 men det är kanske som någon sa att det är bara att höja iso lite. men samtidigt vill man inte höja iso för en sån påverkbar sak utan det ska man göra när man man inte kan påverka det i naturen så att säga. så jag vill helst ha en 2,8..... men visst 4 är rätt närma ändå.... fasiken att det ska vara så svårt... Mvh Marika

Ett litet tips är att om du inte har gjort det så kan det vara en idé att gå till en fotoaffär och känna på de två objektiven. 24-70 är tre hekto tyngre än 24-105, och ganska mycket längre med motljusskyddet monterat. Kanske spelar roll?
 
Jag minns för några år sedan när Lars Kjellberg och jag testade 24-105, det var på den tiden då objektivet var behäftat med interna refexer som gjorde objektivet ganska mediokert.
Idag när jag har använt objektivet en längre tid så har jag omvärderat objektivet, dels så är de de interna reflexerna borta samt förutom vinjettering så är objektivet en bra allroundglugg med klart bättre prestanda än de första serierna som kom..
 
ingen bra affär

Hej
tyvärr finns ingen fotoaffär här i närheten vad jag vet som har sådana objektiv hemma. de har bara det "billigaste" hemma. men visst har vikten betydelse men jag är å andra sidan van vid mitt 70-200 som jag aldrig har stativ till för de foto jag tar. Mvh Marika
 
Hej
Nu är det dags för mig att köpa ett nytt objektiv till min Canon 5D mark II. Jag vill ha vidvinkel men ändå lite zoom. Jag ska kunna stå utanför en utställningsring på en hundutställning och både komma nära men ändå få med alla i ringen vid behov. Så zoomen är viktig men behöver inte vara mycket. och då lite vidvinkel. Jag har redan ett bra zoomobkejtiv men vill endast ha ett objektiv med mig på sådana resor. Det ska var minst eller helst 2,8 i ljus. Jag har ett gammalt till min gamla eos 350 d men det kan jag ju inte använda och vet inte riktigt hur jag heller ska kolla vilka som passar min 5D. Mvh Marika

Det finns ett riktigt, riktigt bra zoomobjektiv till Canon som tyvärr är svårt att få tag på men den som får tag på ett Carl Zeiss T* Vario-Sonnar 1:3.5-4.5/24-85 kan skatta sig lycklig. Ljusstyrkan kanske inte är den bästa i alla lägen men bildkvaliteten är nästan lika bra som med fasta gluggar och distorsion och vinjettering är högst försummbar. Objektivet har EOS-bajonett och fungerar fullt ut på Canon EOS, både vad gäller AF och övrig elektronik!
//Chasid
 
Jag minns för några år sedan när Lars Kjellberg och jag testade 24-105, det var på den tiden då objektivet var behäftat med interna refexer som gjorde objektivet ganska mediokert.
Idag när jag har använt objektivet en längre tid så har jag omvärderat objektivet, dels så är de de interna reflexerna borta samt förutom vinjettering så är objektivet en bra allroundglugg med klart bättre prestanda än de första serierna som kom..

Kan man utifrån t ex gluggens serienummer se om ens exemplar tillhör den bättre eller sämre produktionsserien?
 
Du kan se när den är tillverkad ,det står bokstavsförteckning som talar om vilken fabrik och år gluggen är tillverkad

Min 24/1.4 MK2 HAR UX VILKET ÄR FABRIK + 2009

The first letter, "U", indicates that the lens was made in Canon's Utsunomiya, Japan factory. Prior to 1986, this letter is moved to the last position of the date code.

U = Utsunomiya, Japan
F = Fukushima, Japan
O = Oita, Japan

The second letter, "R", is a year code that indicates the year of manufacture. Canon increments this letter each year starting with A in 1986 and prior to that, A in 1960 without the leading factory code. Here is a table to make things simple:

The first two numbers, "09", is the month number the lens was manufactured in. Month 02 is February, month 11 = November. The leading zero of the month code is sometimes omitted.

The next two numbers, "02", are meaningless in determining how old a Canon lens is. This is a Canon internal code (that is occasionally omitted).

A = 1986, 1960
B = 1987, 1961
C = 1988, 1962
D = 1989, 1963
E = 1990, 1964
F = 1991, 1965
G = 1992, 1966
H = 1993, 1967
I = 1994, 1968
J = 1995, 1969
K = 1996, 1970
L = 1997, 1972
M = 1998, 1973
N = 1999, 1974
O = 2000, 1975
P = 2001, 1976
Q = 2002, 1977
R = 2003, 1978
S = 2004, 1979
T = 2005, 1980
U = 2006, 1981
V = 2007, 1982
W = 2008, 1983
X = 2009, 1984
Y = 2010, 1985
Z = 2011, 1986
 
Senast ändrad:
Åter tillbaks till objektiv världen

Hej igen alla. Nu är jag hemkommen från utställningar o en tik som valpat. Läste cyberphotos recension om 24-105án och blev lite bekymrad när jag läste att de rekommenderade 24-70 istället till fullformats kamera. Jag var nästan inne på en 24-105á för jag ville testa bildstabiliseringen och att 4á i ljuskänslighet kan jag kompensera med lite högre iso. men nu vet jag inte :)

Mvh Marika

Citat från cyberphoto:
//Slutsats
Bilderna är tagna med fullsensorkameran EOS 5D och då får man lite väl kraftig vinjettering i vidvinkelläget, mer än väntat. Naturligtvis kan man korrigera detta med ett bra bildbehandlingsprogram men vi hade väntat oss lite bättre resultat. På en kamera som inte utnyttjar hela ytan, t ex EOS 30D, ser det genast bättre ut. Naturligtvis avtar vinjetteringen även vid mindre bländaröppningar.

Skärpan i optiken är rätt ok vid full öppning, bra vid 5,6 och vid bländare 8 är den på topp. På en kamera med fullstor sensor rekommenderar vi hellre 24-70/2,8 som är bättre och ett steg ljusstarkare, men saknar bildstabiliseringen. Till en APS-sensorkamera som t ex 30D anser vi 24-105:an vara ett bra köp då man inte märker av vinjetteringen i vidvinkelläget.//
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.