Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Hej igen alla. Nu är jag hemkommen från utställningar o en tik som valpat. Läste cyberphotos recension om 24-105án och blev lite bekymrad när jag läste att de rekommenderade 24-70 istället till fullformats kamera. Jag var nästan inne på en 24-105á för jag ville testa bildstabiliseringen och att 4á i ljuskänslighet kan jag kompensera med lite högre iso. men nu vet jag inte
Mvh Marika
Citat från cyberphoto:
//Slutsats
Bilderna är tagna med fullsensorkameran EOS 5D och då får man lite väl kraftig vinjettering i vidvinkelläget, mer än väntat. Naturligtvis kan man korrigera detta med ett bra bildbehandlingsprogram men vi hade väntat oss lite bättre resultat. På en kamera som inte utnyttjar hela ytan, t ex EOS 30D, ser det genast bättre ut. Naturligtvis avtar vinjetteringen även vid mindre bländaröppningar.
Skärpan i optiken är rätt ok vid full öppning, bra vid 5,6 och vid bländare 8 är den på topp. På en kamera med fullstor sensor rekommenderar vi hellre 24-70/2,8 som är bättre och ett steg ljusstarkare, men saknar bildstabiliseringen. Till en APS-sensorkamera som t ex 30D anser vi 24-105:an vara ett bra köp då man inte märker av vinjetteringen i vidvinkelläget.//
Det där får stå för Cyberphoto. Riktiga tester som gjorts i tidningar och mina egna erfarenheter visar att 24-105L är alldeles lysande på ff. Visst är det kraftig distortion i 24mm-läget och den vignetterar mkt, men kan till stor del fixas i DPP och vignetteringen direkt av kameran om den är av nyare modell, men mångsidigheten hos den är gluggen överväger. Sen är den skarp som få och fantastiska färger och kontrast. Vissa tidningar, t ex Foto och Kamera Bild säger ju även att den till och med överglänser 24-70 här och var. Men men,24-70 synes ju ha viss variation mellan exemplaren så det kanske beror på det.