Annons

5D mark ii billigt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Stockholm.97

Aktiv medlem
Nu har tag tillslut köpt mig en Canon 5D mark ii efter lite fundering.
Har sen tidigare bara ett ett EF (50mm 1.8) objektiv och resten EF-S.
De jag söker nu är ett billigt objektiv som går ner i alla fall till 18-20mm och minsta zoom runt 50mm. Vill alltså kunna få rätt så vid vinkel men även kunna zooma in lite längre. Zoom upp till t.ex. 200mm hade varit en fördel det med!

Kika in min Instagram om ni har något förslag på ett objektiv ni tror skulle passa min stil.
Stockholm.97 heter jag där.
 
Blir nog svårt att hitta ett zoom 20-200mm.. Och om det funnits något skulle det nog vara ordentligt dyrt.

Största zoomomfång jag hittar från lite vidvinkel till 200mm är Tamron 28-300mm för 7500:-
Zoom från 20mm till lätt tele finns inte, då är närmaste 17-40 för 7000:- som redan föreslagits.

En kompromiss, som också är lite billigare är trevliga 28-135/3.5-5.6 IS som kostar 4300:-. Skarpt och bra (om man inte ska filma, då är det riktigt dåligt).
 
Har du koll på att 18mm kommer att upplevas väldigt mycket vidare på en 5DMKII än vad det gör på din kamera som tar EF-s objektiv? Vill du ha något med samma bildutsnitt som du får med din nuvarande kamera kan du kolla på objektiv som börjar på 28mm.

Lågbudget är Tamron 28-70 f/2.8 (1500-2000) men överväg att satsa på ett Tamron 24-70 f/2.8 (6000) som är väldigt prisvärt. Däremellan finns också Sigma 24-70 f/2.8 (med hsm-motor - 3500?) men både det och billiga 28-70 riskerar nog att felfokusera vilket är ytterst tråkigt att dras med. Beg-priser inom parentes om det inte framgick..
 
Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM

Vad tror ni om denna då?
Kan köpas för runt 2000kr, men släpptes redan år 1998. Kanske är lite gammalt?
Kanske bättre att köpa begagnat för den pengen då?
 
Varför är det dåligt för video?

Jo, till skillnad mot tex 24-105/4 IS så "hackar" zoomningen. Blir alltså inte mjuk zoomning utan ryckigt.
IS blir rätt mjuk och följsam på 24-105 om man panorerar. Med 28-135 så försöker den hålla kvar samma bild (stabiliserar) så långt det går, sen hoppar den till och försöker låsa på nästa motiv som panoreras förbi.

Alltså inget som stör vanligt fotograferande, men om man filmar så är IS oanvändbart vid panorering och zoomning när man filmar bör man undvika (hmm, kanske man ska göra oavsett objektiv, då det brukar bli rätt irriterande, men emellanåt kanske man vill kunna iallafall..).

Kan tillägga om Tamron. Hade deras fina 28-75/2.8 tidigare. Riktigt trevligt och skarpt, MEN zoomningen går åt andra hållet mot vad Canons objektiv gör. Kan vara frustrerande att vrida åt olika håll på olika objektiv för att tex zooma närmare.

Sigma kör samma håll som Canon (Nikon, har som Tamron, åt andra hållet).

PS! Tyckte annars väldigt mycket om 28-135, men personligen har jag hellre lite mer vidvinkel och mindre tele, så jag gick över till 24-105. Är lättare att beskära för att komma närmare än att backa för att få med mer (vilket ibland är omöjligt).
 
Jo, till skillnad mot tex 24-105/4 IS så "hackar" zoomningen. Blir alltså inte mjuk zoomning utan ryckigt.
OK, jag betvivlar inte vad du berättar, men har svårt att komma på vad det kan bero på. Zoomningen görs ju manuellt (vad jag vet är det bara EF 35-80 1:4-5.6 POWER ZOOM som har motoriserad zoomning), så ryckigheten beror väl på hur darrhänt man är?

Om IS ställer till det är det väl enklast att stänga av det? IS är väl ändå inte lika användbart vid video som vid stillbildsfoto?
 
OK, jag betvivlar inte vad du berättar, men har svårt att komma på vad det kan bero på. Zoomningen görs ju manuellt (vad jag vet är det bara EF 35-80 1:4-5.6 POWER ZOOM som har motoriserad zoomning), så ryckigheten beror väl på hur darrhänt man är?

Om IS ställer till det är det väl enklast att stänga av det? IS är väl ändå inte lika användbart vid video som vid stillbildsfoto?

Man kan väl jämföra med en bra och dålig kulled. En bra kulled glider fint, man får bra panoreringar, en dålig så tar man i lite, händer inget, tar i lite till, händer inget, tar i lite till och då "lossar den" med ett ryck och åker 1 cm, om du förstår vad jag menar. Alltså liknelse med 28-135:ans zoom.

Vad gäller IS, om man inte är så seriös så att man har stativ vid filmning (eller steadycam mm) så tycker jag bildstabilisering vid filmning är väldigt skönt att ha. Inte kul att se en film med småskakningar.
 
Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM
Vad tror ni om denna då?
Kan köpas för runt 2000kr, men släpptes redan år 1998. Kanske är lite gammalt?
Kanske bättre att köpa begagnat för den pengen då?

EF 28-135/3,5-5,6 Är inget dåligt objektiv. IS är av version 1 så den är lite högljudd.
Annars är den skarp för sitt pris. Trevligt omfång till en fullformatskamera.
Läs presentationer här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=237
 
Jag kör 24-105 till min 6D och är mycket nöjd. Borde gå att få tag på rätt billigt eftersom många säljs i kit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.