Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D II och brus

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har köpt en 5d mk2 pga bruset på höga ISO. Har sett bilder på fantastiska resultat på höga ISO. Själv blev jag besviken när jag testade den på konsert med ISO 4000 och 16-35/2.8II.
Det kan förstås mycket väl vara så att jag är dålig på brusreducering men jag tycker att jag läst på en hel del om just detta. Vad är er dom? vad tror ni jag gör för fel?

Denna bild är ett bra exempel på vad jag menar. Jag tycker inte alls att jag har fått ett snyggt korn. Jag har kör RAW ändrat i nivåer och sparat i jpg

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2184763.htm?set=mp

Inget större fel med den bilden?! men framkalla inte i kameran - kör RAW och pula i efterhand - kamernas rusreduceing är väl hård enligt mig och ger lite platta bilder - bättre med RAW och lite mer strukturerad brusreducering i efterhand. hur man gör finns det många ideer om, men bättre än vad kameran gör i JPEG kan man få med många olika metoder och mjukvarur.

Tror att du måste fungera på att ändra din metodik att brusreducera - har man inte några fancy superduper programm så är det lagermasker som gäller och köra olika reduceing i hög respektive lågdager - kör gärna som HDR med flera RAW-framkallningar som du slår ihop - lite gammalmodigt kanske, men fungerar bra om man orkar lägga 20 minuter på en bild.

Dock, återigen - jag tycker att bilden är charmig som den är annars...

5D Mark II är en bra hög-iSO-kamera, om än inte bäst på brus.

Det gäller att veta hur man gör för att få ut maximal kvalitet. Canon DPP och nya Adobe Camera Raw ger bra kvalitet med rätt inställningar.

Ditt motiv är extra svårt. Du har ett gult ljus som gör att den brusiga blå kanalen måste förstärkas. Dessutom är sångaren underexponerad så hans ansikte blir därför extra brusigt.

Jag tycker ändå inte bilden ser så illa ut.

Tacl för de mycket snabba kommentarerna. I högerkant har jag ett ganska fint brus medans sångarens ansikte blir väldigt kornigt, men det låter som att du har en poäng markus. Jag kör CS5 men jag får nog träna lite i brusreducering. Någon som har tips när man har mycket bilder att redigera? Standardinställning i brusreduceringen att utgå ifrån?

Har själv en 5d MkII:a och tycker att den ofta funkar mycket bra under mörka förhållanden, brukar dock hålla mig på max ca. ISO3200. Tycker att din bild blev bra, man får se igenom det tekniska ibland och lita till känslan i bilden, kanske t.o.m. konverterat den till s/v.
En fråga som dyker upp är om du inte i efterbehandlingen har försökt lyfta lågdagrarna? Ljusat upp de, då brukar ju bruset öka markant i dessa och det är svårt att få fason på bruset.

Observant av dig patrik:) Jag har ljusat upp den för att få täckning i ansiktet..

Det var också min känsla när jag tittade igenom bilderna att det var ganska stor skillnad i brus på 3200 och 4000. På min gamla 5d fick den absolut grnsen vid 420:).

Jag hade en D3 tidigare och visst var den ngt bättre på höga iso´n dock ska du tänka på att filerna är så mkt större med mk2 och med lite lätt brusreducering i tex nya Camera raw samt en förminskning av bilden så kan man få väldigt bra resultat med 5an
En sak jag brukar göra är att jag överexponerar ett halv steg och slipper då ljusa upp i efterhand och därmed besparar mig mycket brus som gärna kommer fram då spec på högre iso.

Jag hade en D3 tidigare och visst var den ngt bättre på höga iso´n dock ska du tänka på att filerna är så mkt större med mk2 och med lite lätt brusreducering i tex nya Camera raw samt en förminskning av bilden så kan man få väldigt bra resultat med 5an
En sak jag brukar göra är att jag överexponerar ett halv steg och slipper då ljusa upp i efterhand och därmed besparar mig mycket brus som gärna kommer fram då spec på högre iso.

Det där låter lite grand som att lyfta sig själv i håret.

Observant av dig patrik:) Jag har ljusat upp den för att få täckning i ansiktet..

Det var också min känsla när jag tittade igenom bilderna att det var ganska stor skillnad i brus på 3200 och 4000. På min gamla 5d fick den absolut grnsen vid 420:).

Ja där ser man, jo när man har redigerat några hundra bilder tagna i ljussvaga förhållanden känner man igen tecknen :) Med andra ord så motsvarar de uppljusade delarna inte längre ISO4000 utan kanske 6400 eller kanske t.o.m. 12800 och då är det ju ganska bra ändå.

ACR brus skärpning 5d mark ii

Jag hade en liknande upplevelse när jag skaffade min 5d mark ii. Men när jag kom på att det var ACR's grundinställning för skärpning som förstärkte och förfulade bruset så är jag nu mycket nöjd med bruset.

Zomma in till 100% i ACR och nolla skärpningen och se vad som händer är mitt tips. Vill jag ha capture sharpening på högiso så ser jag till att maska skärpningen. Har skapat presets som jag gillar för olika situationer. Vid riktigt höga iso och om jag vill ta bort brus ställer jag upp brusreduceringen för färgbrus till 50 och luminanceburs till 25, detta i kombination med skärpningsinställningarna. Prova dig fram och skapa dina egna presets :)

MVH,

Matias

Jag hade en liknande upplevelse när jag skaffade min 5d mark ii. Men när jag kom på att det var ACR's grundinställning för skärpning som förstärkte och förfulade bruset så är jag nu mycket nöjd med bruset.

Zomma in till 100% i ACR och nolla skärpningen och se vad som händer är mitt tips. Vill jag ha capture sharpening på högiso så ser jag till att maska skärpningen. Har skapat presets som jag gillar för olika situationer. Vid riktigt höga iso och om jag vill ta bort brus ställer jag upp brusreduceringen för färgbrus till 50 och luminanceburs till 25, detta i kombination med skärpningsinställningarna. Prova dig fram och skapa dina egna presets :)

MVH,

Matias

Bra tips Matias!

MVH,

Matias

jag förstod faktsikt inte ett ord:). Jo förrästen, första meningen hängde jag med på..:)

har färgläge "rgb" och bitdjup 16 på kameran, det kanske spelar in? Ni får ursäkta men jag är inte jättepåläst i det digitala. Gick från analogt och trodde att det bara skulle gå att skjuta i defaultläge

jag förstod faktsikt inte ett ord:). Jo förrästen, första meningen hängde jag med på..:)

Sorry :) Eftersom du skrev att du fotade i raw men inte skrev vilket program du använde så antog jag att du använder photoshop. ACR står för Adobe Camera Raw och är den del som hanterar rawfiler i photoshop.

Ja, kör ACR (tydligen), var bara inte familjär med förkortningen:). Vart är bäst att skärpa när man har högiso med mycket brus? Vid bormala fall brukar jag köra higpass/linear light, men det blir väldigt fult när man har mycket brus.

Kör det mesta i ACR. Brusreducera så mkt du tycker är ok först. Sen skärper du upp bilden. Glöm inte att använda maskning, brukar köra ca 70 på bilder där människor finns med på bild. skärpa ca 30, detaljer ca 20.

/Stefan

Det är ingen som helst vinst med att använda ett högre ISO-tal för att överexponera bilden upp till 1 EV och sedan använda - 1 EV i rawkonverteraren. Detta är en segsliten myt som tydligen fortfarande lever vidare. För varje 1/3 EV steg som ISO höjs ökar också bruset och DR minskar.

Bruset blir identiskt efter justering vid dessa tre exponeringsfall:

1) ISO 6400, 105 mm, f2.8, 1/250 s, (2/3 EV överexponering)

2) ISO 4000, 105 mm, f2.8, 1/250 s, (optimal exponering)

3) ISO 2500, 105 mm, 2.8, 1/250 s. (2/3 EV underexponering).

Alternativ 1) leder tlll risk för utbrända högdagrar och att en färgkanal klipper. Alternativ 3) ger däremot utrymme för att med en kurva i rawkonverteraren lyfta skuggorna med bibehållande av högdagrarna.

Kör det mesta i ACR. Brusreducera så mkt du tycker är ok först. Sen skärper du upp bilden. Glöm inte att använda maskning, brukar köra ca 70 på bilder där människor finns med på bild. skärpa ca 30, detaljer ca 20.

/Stefan

det beror väl på vad bilden skall användas till och storlek , presentation - eller hur

Jag brukar alltid underexponera när det är mörka förhållanden.Tycker att det är lättare att lyfta dom mörka partierna efter utan att man har bränt ut högdagrarna.Själv är jag fruktansvärt nöjd med bruset i min 5D mk2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar