Annons

5D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv haft en 7D och äger nu en 5D III. Var aldrig nöjd med min 7D då man skulle upp över ISO 800, men annars var den snabb och bra så att säga. Nu ska man väl inte heller jämföra två kameror från olika generationer och olika prisnivåer så där direkt.

7D och 5D Mark II är lite mer jämförbara men även där helt olika prisnivåer och inritkningar framför allt.

Snabb autofokus samt fler autofokuspunkter = 7D
Fota i högre ISO-tal = 5D II
Länge räckvidd pga crop faktor = 7D
Vädertätning = ungefär lika tror jag
Kortare skärpedjup = 5D II
Inbyggd blixt = 7D
Bättre filmfunktion = 5D II
EF samt EF-S objektiv = 7D
Trådlös blixtstyrning = 7D

Lägger upp fler för och nackdelar om jag kommer på några, men det är som sagt var vilka för och nackdelar man tycker sig vilja ha och kunna leva med beroende på vad man mest fotar typ.

https://www.youtube.com/watch?v=C3-fHf0Y990

/ Stolpe

Bandningen som uppstår när man lyfter (ljusar upp) mörka partier finns helt klart i mk3 och mk2 för det är ju i stort sett samma sensor. mk1 vet jag inte hur det är så jag drar inte alla över en kam :)
6D har en modernare sensor än mk3 så den tål säkert mer innan bandning uppstår, undrar om man kan pilla in en 6D sensor i mk3 :)

Annars gäller det väl att köra ETTR med Canon.

Verkar som mk3 har ett ganska kraftigt blurrfilter för att minska moire, kanske är så för att förbättra filmningen, kan va detta som delvis spökar med igensmetningen av detaljerade lågkontrastområden?

Vad jag vet så har mk1 ett "svagt" blurrfilter och därmed ganska hög upplösning på bilderna trots låg MP.

Jag är ingen fanatiker av kameramärken så jag framför bara vad jag upplever utan att dölja nåt för att jag gillar ett speciellt "brand"

lg

Tror du får lugna ner dig lite. Det var stor skillnad på sensorn mellan 5D och 5DMKII. 5D hade inga problem med bandning och hade grymt fina och harmoniska filer.
Med 5DmkII fick vi högre upplösning men också problem med bandning om man drog upp exponeringen 3-4 steg. Det hände inte med lätt felexponerade bilder. Vill inte påstå jag är expert på att sätta exponeringen rätt men det var sällan jag hamnade i problem. Bilderna utskriva på papper var bättre än med 5D även om de på skärmen var mer stökiga. Beror delvis på förstoringseffekten när man zoomar in till 100%. En mer högupplöst kamera ger ju en större förstoring.
Med 5DMKIII var ordningen tillbaka. Filerna är igen harmoniska och någon bandning kan inte jag upptäcka.
Jag kör 5DMKII parallellt med 5DMKIII och kan bara säga att den nyare är bättre på alla punkter. Säkert kan man dra även den till den punkt där den börjar ge komiska effekter. Det kan man med alla kameror.
Fast för oss som en gång fotograferade dia så är det nu rejäl marginal.
En dia film hade cirka 5 steg i dynamiskt omfång. Nu har vi 13-14 steg i raw.
Klarar man sig inte med det så lär det extra steg D800 har spela liten roll.
Vad gäller upplösning så måste man ställa sig frågan vad man skall ha den till. En 5DMKIII klarar att skriva ut A3+ utan bekymmer med 360 PPI. Jämfört med en D800 kommer ingen kunna se skillnaden.
D800 är precis som 5D var en kamera med en djäkla bra sensor men i ett fodral av en amatörkamera.
5DMKIII är en djäkla bra kamera med en sensor som inte är cutting edge men ingen blir besviken på i de flesta sammanhang. En kamera som tar utmärkta bröllopsbilder i dåligt ljus och som också han hantera flygande fågel i flykten.
Byt gärna till D800 och du skall se att gräset inte alltid är grönare på andra sidan.
Sedan skall vi komma ihåg att man inte har något problem med att ta bra bilder med någon av kamerorna.

D800 är precis som 5D var en kamera med en djäkla bra sensor men i ett fodral av en amatörkamera.

Nu handlar i och för sig den här tråden inte om Nikon, men D800 har samma AF-system som D4 och räknas som en prokamera av Nikon - D610 är den som har "fodral av en amatörkamera" på samma sätt som 6D.

Av de kameror TS frågat om skulle jag välja 7D om just actionfoto är viktigt.

Det kanske är lika nu i och för sig, glömde bort att 7D fick ju en firmwareuppdatering mm. Numera finns ju också ML för 7D som tidigare bara fanns för 5D II.

Men den där ML hacken som tillät att filma i RAW var väl bara för 5D II eller?

/ Stolpe

5D mark 3 tror jag är ganska bra med trevlig fokus och fullsenor. Nu äger jag inte denna kamera. Har dock 5D mark 2 och 7D, i din beskrivning med Landskap, Folk i miljöer och Actionsport, så är ju frågan vad du fotografera mest.

Den nya autofokusen i 7D jämfört med 5D är ju som natt och dag. Så trevlig. Alla möjligheter att ställa in hur den skall bete. Bruset i 7D tycker inte jag är så farlig. Klart bättre än den 50D som jag hade innan. Jämfört med 5D tja då är det skärpedjuper. I studion så tycker jag att när man fotograferar med iso 100 så blir båda kameran bra.

Det kanske är lika nu i och för sig, glömde bort att 7D fick ju en firmwareuppdatering mm. Numera finns ju också ML för 7D som tidigare bara fanns för 5D II.

Men den där ML hacken som tillät att filma i RAW var väl bara för 5D II eller?

/ Stolpe
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4124919/bleeding-edge/raw/raw-chart.png
7D, 5DII och 5DIII är de kameror med snabbast överföring till minneskortet. Några andra kameror går också att filma i råformat med, t.ex. 6D med en upplösning på 1080x720.

Test med min 7D https://www.youtube.com/watch?v=D39xxI7LmxM

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar