Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D/D50 - Krav på fotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)

Aliide

Aktiv medlem
Har haft min 5D i några månader, och är rätt besviken. Antingen så är det jag som inte kan hantera kameran eller så suger objektivet. Eller så är det båda delarna, eller så är kameran trasig. Nåväl, jag fick chansen att prova en kompis Nikon D50. Jag tyckte den var betydligt mer lättanvänd? Det var mer "AUTO" och fota. Är det någon mer än jag som tycker att 5D kräver lite av sin ägare? Eller är det bara SBS?

antar du har lika mycket auto funktioner på din 5D som på Nikon kameran.. båda är ju instegsmodeller som ska lotsa fotografen vidare från kompakt stadiet till systemstatiet. Att ditt objektiv "suger" kan jag mycket väl tänka mig. Kamerornas tekniska prestanda är nog ganska likvärdiga ävenom skillnader finns, men optikens prestanda är säkerligen den mest avgörande faktorn när det kommer till bildkvalitet. Många förstår inte, bryr sig inte, men optiken är betydligt viktigare än kameran. Regeln dyrt=bra stämmer ganska bra på optikvalet även om det finns bra optik för billiga slantar.

men köpa ett zoomobjektiv för 1200:- och tro att det blir tekniskt bra bilder är att lura sig själv.

Tyckte det var en sådan stor skillnad på våra bilder (D50/5D). D50 gav färre bilder med rörelseoskärpa, överexponering och "dimmbilder". Trots att vi bytte kameror, så det kan inte bara bero på mitt öga och mina fingrar ;)

Hon hade ett AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik medans jag fotar med ett gräsligt Kitobjektiv (Sigma 18-50mm 1:3.5-5.6)

Nu är jag helt grön inom foto men till och med för mina otränade ögon var det stor skillnad på bilderna.

Jag håller på att leta efter ett hyffsat zoomobjektiv (men ekonomin tillåter inte mer än 2500:- kanske, tips?)

Hennes objektiv är klart bättre men rörelseoskärpan har enbart med tidsval att göra & kameran/objektiv kan inte lastas för det, detta måste man hålla koll på själv.

Ang. överexponeringsskillnader så har jag inget direkt svar. nikon har, åtminstone enligt Nikonanvändarna, ett mycket bra ljussmätningssystem men lite beroende på vad ni fotograferade så är jag konfunderad över att din 5D överexponerade. Hade du skrivit underexponerade så kanske... Har själv en 7D & om det är nåt den gör ibland så är det att underexponera, det får man dock korrigera då ingen kameras ljusmätning är perfekt.

Jag tror att du får kika över hur kameran är inställd & göra jämförelsen när du är säker på att kamerorna är likadant inställda.

//Larsa

EDIT: Tips på objektiv är Sigma 17-70/2.8-4.5. Kostar några hundringar mer än 2500 men är värt att spara till. Du måste dock få ordning på din fotografering först, objektivet ger inte de defekter du skriver om så hoppas inte för mycket på det.

Aliide skrev:
Tyckte det var en sådan stor skillnad på våra bilder (D50/5D). D50 gav färre bilder med rörelseoskärpa, överexponering och "dimmbilder". Trots att vi bytte kameror, så det kan inte bara bero på mitt öga och mina fingrar ;)

Hon hade ett AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik medans jag fotar med ett gräsligt Kitobjektiv (Sigma 18-50mm 1:3.5-5.6)

Nu är jag helt grön inom foto men till och med för mina otränade ögon var det stor skillnad på bilderna.

Jag håller på att leta efter ett hyffsat zoomobjektiv (men ekonomin tillåter inte mer än 2500:- kanske, tips?)

Vänta nu du har en Canon 5D ? Har jag fattat det rätt? Nej D50n är inte bättre än den!

Antingen så har du ställt in din 5D dåligt eller så hanterar du den dåligt alternativt du har fått en dålig version!

Vad har du för optik på den?

Tolka mig inte fel menar inte att vara otrevlig :)

Edit: kolla så att du inte satt exponeringskompesatin på + för då blir det överexponerat!

.Z. skrev:
Hennes objektiv är klart bättre men rörelseoskärpan har enbart med tidsval att göra & kameran/objektiv kan inte lastas för det, detta måste man hålla koll på själv.

Ang. överexponeringsskillnader så har jag inget direkt svar. nikon har, åtminstone enligt Nikonanvändarna, ett mycket bra ljussmätningssystem men lite beroende på vad ni fotograferade så är jag konfunderad över att din 5D överexponerade. Hade du skrivit underexponerade så kanske... Har själv en 7D & om det är nåt den gör ibland så är det att underexponera, det får man dock korrigera då ingen kameras ljusmätning är perfekt.

Jag tror att du får kika över hur kameran är inställd & göra jämförelsen när du är säker på att kamerorna är likadant inställda.

//Larsa

EDIT: Tips på objektiv är Sigma 17-70/2.8-4.5. Kostar några hundringar mer än 2500 men är värt att spara till. Du måste dock få ordning på din fotografering först, objektivet ger inte de defekter du skriver om så hoppas inte för mycket på det.

Om felet satt hos mig så borde jag ändå ha haft lika usla bilder tagna med hennes kamera som med min egna? Jag är säker på att någon inställning eller något är knepig. Många bilder tycks bli "dimmiga" eller "bleka" tagna med min Dynax 5D.

Tack för tipset! Tyvärr så behöver jag mer zoomomfång än 70mm.

Att det skulle vara sådan skillnad på kamerorna låter märkligt. Min "teori" är att du/ni använt Nikon d50:s motivprogram, som aktiverar ISO-auto (mindre rörelseoskärpa), samt ger väldigt mättade färger och hög skärpning.

Ehum, jag försöker intala mig att det är kameran det är fel på som ger mig dimmiga bilder. Men nu när jag tittade igenom tagna kort så hittade jag en del dugliga. Jag tänkte visa er lite exempel så kanske ni kan förklara vad jag gör fel när jag fotar hunden i lek?

(Var svårt att hitta "bleka och dimmiga" bilder, slänger ju dom på en gång!)

http://www.bosseronn.se/Gammal/1/jpg/travflyger1.jpg
http://www.bosseronn.se/Gammal/1/jpg/travflyger2.jpg
http://www.bosseronn.se/Gammal/1/jpg/rebecka1.jpg
http://www.bosseronn.se/jpg/focussnygg.jpg

http://www.bosseronn.se/Gammal/1/jpg/PICT0140.JPG
http://www.bosseronn.se/Gammal/1/jpg/PICT0078.JPG

Får leta efter fler dimmbilder! :)

Vad jag kan se så är det för lite kontrast i dom två sista bilderna, kan du inte öka på det i kameran ? Sen verkar den första något överexponerad, det borde du kunna motverka med en kompensering, vet inte var din kamera har för inställnings möjligheter, men exponerings kompensation bör den väl ha, om den kan visa ett histogram på bilden på LCD'n så ser du om du behöver kompensera mätaren eller inte.

Kontrasten kan du ju öka i PS eller liknande, tog mig friheten att labba lite med en utav bilderna, och den blev rätt hyffsad bortsett från skakningsoskärpan.

Sen är det skakningsoskärpa också, glöm helautoprogrammen och ställ in kameran på S automatik, (dvs kameran ställer in bländaren efter den tid du väljer) och välj en så snabb tid som ditt objektiv medger för den typen av bilder, helst 1/1000sec eller högre, öka isotalet om den tid du vill ha inte räcker.

Din kompis objektiv är betydligt bättre än ditt så mycket av skillnaden ligger där, hennes glugg ger bättre kontrast och färger.

kent.

Senast ändrad:
Här är en utav bilderna som jag lagt en svag s-kurva på, samt skärpt upp lite.

Förminsknigen för att lägga upp den här gör den mycket sämre, men du ser kanske vad lite editering kan göra.

kent.

Bilagor

• pict01401.jpg
    pict01401.jpg
    60.5 KB · Visningar: 341
Med den gluggen du har så kommer du att få mycket bättre bilder om du väljer program A och ställer in bländare 8.

På den nästsista bilden så har du använt ISO 800, testa att ställa in ison:n på 200. Vill du senare ha mer färger/kontrast, gå in i menyn där du ställer in färger och ställ in t.ex. Neutral + och skärpa +2.

Funderar själv faktiskt på objektivet som Lars tipsar om.

/Fabian - som till 90% plåtar med A-programmet.

Ursäkta, men 5D har väl inte de fåniga blomprogrammen o.s.v?
Alltså är en D50 mycket mera automatiserad.
En systemkamera borde inte ha fler lägen än P, A, TV, och M.
Alltför många köper en systemare och ställer den på auto och tror att den ska ta hur grymma bilder som helst. De kunde lika gärna ha köpt en kompaktkamera.

Säger jag då, som köpte en 300D utan att fatta något.
Efter några dagar fattade jag dock att jag med gröna rutan inte hade någon kontroll på läget.
Sedan dess är det oftast Av som gäller.

Dez skrev:
Ursäkta, men 5D har väl inte de fåniga blomprogrammen o.s.v?
Alltså är en D50 mycket mera automatiserad.
En systemkamera borde inte ha fler lägen än P, A, TV, och M.
Alltför många köper en systemare och ställer den på auto och tror att den ska ta hur grymma bilder som helst. De kunde lika gärna ha köpt en kompaktkamera.

Du glömer något. En av grundidéerna med en instegssystemkamera är ju att de som växt ur kompaktkamerorna ska kunna införskaffa en systemkamera utan att steget ska bli allt för stort. Man kommer snabbt igång och får ungefär motsvarande arbetssätt och resultat som med en kompaktkamera och kan utvecklas i takt med att man lär känna kameran för att till slut helt skippa Auto-programmen. Vad är det för fel med det?

D50 och motsvarande instegskameror är ju på sätt och vis en kompromiss mellan kompakter och systemkameror såväl prismässigt som funktionsmässigt.

Om sedan vissa fastnar på gröna rutan och aldrig kommer längre i sin fotoutveckling så spelar ju inte det någon roll så länge som de är nöjda med kameran.

mannbro skrev:
Du glömer något. En av grundidéerna med en instegssystemkamera är ju att de som växt ur kompaktkamerorna ska kunna införskaffa en systemkamera utan att steget ska bli allt för stort. Man kommer snabbt igång och får ungefär motsvarande arbetssätt och resultat som med en kompaktkamera och kan utvecklas i takt med att man lär känna kameran för att till slut helt skippa Auto-programmen. Vad är det för fel med det?

D50 och motsvarande instegskameror är ju på sätt och vis en kompromiss mellan kompakter och systemkameror såväl prismässigt som funktionsmässigt.

Om sedan vissa fastnar på gröna rutan och aldrig kommer längre i sin fotoutveckling så spelar ju inte det någon roll så länge som de är nöjda med kameran.

Nej, det har du naturligtvis rätt i, ungefär så var det för mig.
Men det finns allt för många som köper dyra utrustningar och klagar på att det blir dåliga bilder.
En systemkamera kräver mera av fotografen helt enkelt.

Tusen tack för era råd och tips! Jag blir verkligen tokig på att fota. Jag blir irriterad varje gång jag ser att korten är suddiga.

Ställde in på "S", snurrade till 250. Dock klarar den tydligen inte av mer än 125 när jag har blixten uppe? Och jag antar eftersom man har snabbare slutare så behövs mer ljus. Så korten blev ungefär bäcksvarta.

Nytt objektiv är ett måste i vilket fall. Nu verkar jag ha bestämt mig; 70-300 APO Super Macro II eller något ;)

Tusen tack för er hjälp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar