Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580 ex zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle www.andno1.se

Aktiv medlem
Jag kör en 10-22mm och en 70-200mm på en 20D, Är det verkligen så att 580 ex inte kan nyttja autozoomen med någon av dessa objektiv? Det är max eller min som gäller eller? Provar på 22läget som motsvarar 35mm, men min 580 i autoläge står envist på 24mm, den borde ju justera sig till 28 eller 35 läget....nån som har koll?

Tror inte blixten tar hänsyn till brännviddsförlängningen i kameran, det blir till att ställa blixtzoomen manuellt.

/PG

Edit: enda nackdelen med detta är att du inte får ut max prestanda eftersom du inte utnyttjar hela utlysningsljuset eller vad man ska kalla det.

Det är ju en av skillnaderna mellan 550 och 580, 580 ska klara av att hantera "brännviddsförlängningen".

kanske

Visst är det så att den är anpassad för sensorn så att den räknar automatiskt med brännviddsförlängningen och ger rätt (enligt objektivet) info i blixtdisplayen..

Då kan den ju aldrig gå lägre och stannar på lägsta autoläge 24mm..fast optiken motsvarar 35mm. Displayen ljuger alltså på ett sätt för trots allt måste väl blixet ändå lysa ut för 35mm..smart blixt...mycket teknik..jag är dock fortfarande tveksam till om den verkligen är så smart..kanske jag är dum?..snurrigt det här..

Jag testade lite häromdagen, ställde ett objektiv på 90mm, blixten visade 85mm. Skumt tänkte jag, den ska ju zooma automatiskt, så jag kollade med manuella zoomläget, den stog på samma ställe som när man zoomar manuellt till 105mm. Den visar alltså den fysiska brännvidden, men zoomar efter sensorns storlek (1.6x). Det är en miss att den inte visar den fiktiva brännvidden. Dom borde gå över till ytlysningsvinkel rakt av, vore lättare.

Du kan ju själv testa med att byta till manuellt läge och kolla om den zoomar ut ett hack till. Det borde den göra.

hrmmm

Att displayen "ljuger" på blixten har jag konstaterat genom följande test....Satte blixten på 35mm i manuellt läge. Sedan slog jag över kameran på full automatik och då visar blixten 24mm utan ha zoomat en endaste mm..testet borde visa att en 580 ex lyser ut 35mm fast det står 24mm i displayen, alltså blir allt rätt tillslut. Ser gärna fler kommentarer på detta...jag vet inte min teori stämmer...

teori

Precis Peter...den visar den fysiska objektiv brännvidden och lyser ut den riktiga...
Märkligt fast ändå inte....(såg inte ditt inlägg, min test visade samma sak).

Damocles skrev:
Jag testade lite häromdagen, ställde ett objektiv på 90mm, blixten visade 85mm. Skumt tänkte jag, den ska ju zooma automatiskt, så jag kollade med manuella zoomläget, den stog på samma ställe som när man zoomar manuellt till 105mm. Den visar alltså den fysiska brännvidden, men zoomar efter sensorns storlek (1.6x). Det är en miss att den inte visar den fiktiva brännvidden. Dom borde gå över till ytlysningsvinkel rakt av, vore lättare.

Du kan ju själv testa med att byta till manuellt läge och kolla om den zoomar ut ett hack till. Det borde den göra.

Förklara det här......i 22mm objektivläge satte jag blixten på 35mm, och provade sen att slå över på autoläge i kameran..blixten rörde sig inte..det är ju normalt. Sen gjorde jag samma sak fast i 10mm läget...så hände inget heller..här borde den ju gå tillbaka till 24mm som är lägsta på blixt....mycket märkligt...

Hahaha... Glöm det jag skrev... Inte bra att försöka tänka till när man är sjuk med feber.

Senast ändrad:
Den ska ju klara att zooma med 20D och 1D MarkII

Enligt specen ska den klara av att ta med brännviddsförändringen med 20D och 1D MarkII men inte med andra kameror. Hur väl det sen fungerar vet jag inte.

Förklara det här......i 22mm objektivläge satte jag blixten på 35mm, och provade sen att slå över på autoläge i kameran..blixten rörde sig inte..det är ju normalt. Sen gjorde jag samma sak fast i 10mm läget...så hände inget heller..här borde den ju gå tillbaka till 24mm som är lägsta på blixt....mycket märkligt...
Var du noga med att antingen zooma ut eller fokusera så kameran även är aktiv, annars händer det inget.

Enligt specen ska den klara av att ta med brännviddsförändringen med 20D och 1D MarkII men inte med andra kameror. Hur väl det sen fungerar vet jag inte.
Det fungerar alldeles utmärkt fast blixten visar den riktiga brännvidden, och inte vad den är zoomad till.

Har aldrig förstått det där med blixt och brännviddsförlängning. Om nu bildytan är en crop i förhållande till småbildsformatet finns ju objektet på samma avstånd från objektivet som vid fotografering med en vanlig kamera. Då borde ju blixten använda sig av samma styrka oavsätt kamera. det enda som behövs ta hänsyn till är objektivets brännvidd, eller???

Har aldrig förstått det där med blixt och brännviddsförlängning. Om nu bildytan är en crop i förhållande till småbildsformatet finns ju objektet på samma avstånd från objektivet som vid fotografering med en vanlig kamera. Då borde ju blixten använda sig av samma styrka oavsätt kamera. det enda som behövs ta hänsyn till är objektivets brännvidd, eller???
Varför dsla energi på att lysa upp ett område som inte kommer med på bilden. Alltså, blixten förändrar utlysningsvinkeln beroende på det område du får med på bilden. Det tar mindre energi att lyssa upp ett mindre område till viss ljusstyrka.

I förlängningen ger detta snabbare återladdning, fler blixtar per omgång batterier, osv.

Damocles skrev:
Varför dsla energi på att lysa upp ett område som inte kommer med på bilden. Alltså, blixten förändrar utlysningsvinkeln beroende på det område du får med på bilden. Det tar mindre energi att lyssa upp ett mindre område till viss ljusstyrka.

I förlängningen ger detta snabbare återladdning, fler blixtar per omgång batterier, osv.
Då borde ju blixtarna vara effektivare ju mer crop en kamera har..

Bara om du har en blixt som kan ändra utlysnignsvinkeln för att följa med. Att du beskär bilden i sig spelar absolut ingen roll.

Canons blixtar fokuserar bara ner till en vinkel motsvarande 105mm på småbildsformatet, eller ca 20º horisontell vinkel. Efter det spelar det ingen roll. Då måste den även öka energimängden i utlysningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar