Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580 EX II, köpt i USA men är i Sverige, hur blir det med garantin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casal

Aktiv medlem
Hej!

Hittade inget vettigt ställe att lägga denna tråd, men jag har tänkt att köpa något, så ett litet rätt i valet om med forum.

Det är så att jag ska köpa en 580EX II (Canon-blixt) av en privatperson som har köpt den i USA. Den är aldrig öppnad, men jag tänker givetvis testa den innan köpet på plats. Men om något skulle hända, måste jag höra av mig till privatpersonen som har köpt den så den blir in skickad till affären i USA? Eller går det ta kontakt med Canon i sverige?

Tackar för svar!

Hej!

Hittade inget vettigt ställe att lägga denna tråd, men jag har tänkt att köpa något, så ett litet rätt i valet om med forum.

Det är så att jag ska köpa en 580EX II (Canon-blixt) av en privatperson som har köpt den i USA. Den är aldrig öppnad, men jag tänker givetvis testa den innan köpet på plats. Men om något skulle hända, måste jag höra av mig till privatpersonen som har köpt den så den blir in skickad till affären i USA? Eller går det ta kontakt med Canon i sverige?

Tackar för svar!

Canon tillämpar garanti per kontient, d.v.s. Nordamerika, Europa, Asien, Australien... så ja, du måste vända dig i så fall till Canon USA, och de kräver säkerligen en returadress i USA/Kanada. Självklart kan Canon Sverige hjälpa dig med service, men då mot betalning. Garantin gäller inte här.

Mvh Roger

Canon tillämpar garanti per kontient, d.v.s. Nordamerika, Europa, Asien, Australien... så ja, du måste vända dig i så fall till Canon USA, och de kräver säkerligen en returadress i USA/Kanada. Självklart kan Canon Sverige hjälpa dig med service, men då mot betalning. Garantin gäller inte här.
Jag tror att du har fel. Det är Canons kamerahus som inte har världsgaranti. För t.ex. objektiv gäller världsgaranti och jag är ganska säker på att det gäller även blixtar.

Jag tror att du har fel. Det är Canons kamerahus som inte har världsgaranti. För t.ex. objektiv gäller världsgaranti och jag är ganska säker på att det gäller även blixtar.

Att "tro" det är ingenting som jag skulle använda som underlag för rekommendation till inköp från USA. Canon helpdesk här säger att det inte är världsgaranti, utan kontientalgaranti som gäller. Men naturligtvis kan de ha fel.
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-389943.html

Mvh Roger

Tackar för svar!

Misstänkte la det. Får se om annonsören är villig samarbete om det skulle bli något fel, men man får hoppas att det inte händer något.

Jag mailade Canon Sverige & de svarade t,ex ang mitt 70-200 4L IS att det är världsgaranti på objektiv samt 1års garanti. Vet att husen finns det ingen världsgaranti men tycker det är skumt att inte blixt skulle ha det!

Jepp, det är fullt möjligt att du har rätt, men då gäller följande observationer:
1. Den måste vara såld med ett International Warranty card (inte självklart vid "grey import"), samt du måste ha kvittot (såklart)
2. Räkna med att du kanske får strul med att lämna in den i Europa, även om det SKA fungera, typ som här: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=26608839
3. Garantin är som du skriver 1 år. Köper du privat här i Sverige kan du räkna med konsumentköplagens 3 år, det är kanske något att tänka på.

Men kan man köpa flera saker för nästan halva priset, så har man väl råd att ta smällen med att bekosta en eventuell reparation på någon av prylarna, och ändå totalt sett gå med vinst... :)

Mvh Roger

För t.ex. objektiv gäller världsgaranti och jag är ganska säker på att det gäller även blixtar.

jag bläddrade i en instruktionsbok till en 580 exII och jo där har jag lagt den lilla lappen, "Canon International warranty" som gäller för 580 exII med serie nr... osv
I det finstilta står bl.a.
"Equipment covered by this warranty will be repaired by Canon international warranty members without charge.."
och i listan över members finns, Sweden och ett telenr.

så om den lappen finns med, och det står tryckt på den att den gäller för 580exII och rätt serienr står där, så är det väl bara att lämna in den i Sverige för garantireparation oavsett var den är köpt

Inget klart svar än, jag har en 580EX II som jag köpt i USA, så jag är intresserad, nån som vet. Däremot vet jag att på B W photo i New York så försökte de sälja en tilläggsförsäkring som gjorde att blixtens garanti gällde i Europa, annars skulle den inte gälla. den kostade runt 400 spänn. Låter ju som försäkring som de säljer på Siba och så här i sverige, men säljaren sa uttryckligen att den behövdes om blixten gick sönder i Europa, vilket talar för att garantin inte är internationell på blixtar,

och att det följer med en vit lapp i lådan om internationell garanti, sådan ligger i alla förpackningar och säger ingenting om vad som verkligen gäller.

Läste du hela tråden? Det framkommer ju att trådskaparen fick sitt US-objektiv lagat i UK tack vare världsgarantin.

Ja. Jag läste hela tråden. Men han fick först ringa till USA och sedan ringa tillbaka en gång till sin serviceorgansiation. Smidigt som ett kylskåp? Som jag skrev, så kan det bli struligt. Däremot skrev jag inte att det var omöjligt. :)

Mvh Roger

Ja. Jag läste hela tråden. Men han fick först ringa till USA och sedan ringa tillbaka en gång till sin serviceorgansiation. Smidigt som ett kylskåp?
Det hör ändå till ovanligheterna att personalen är så okunniga om sina egna regler. I normala fall fungerar det utan problem.

Som jag skrev, så kan det bli struligt. Däremot skrev jag inte att det var omöjligt.
Nja, du inledde med att garantin inte gäller här i Sverige vilket den alltså mycket väl kan göra.

Som vanligt gäller det att kontrollera med säljaren vilka regler som gäller innan köp.

Det hör ändå till ovanligheterna att personalen är så okunniga om sina egna regler. I normala fall fungerar det utan problem.

Det är säkert inga problem, bara man står på sig.

Nja, du inledde med att garantin inte gäller här i Sverige vilket den alltså mycket väl kan göra.

Whatever.
"1. Den måste vara såld med ett International Warranty card (inte självklart vid "grey import"), samt du måste ha kvittot (såklart)"
Det kanske var otydligt?

För egen del skulle jag för övrigt resonera att det vore värt det om priset är väsentligt lägre, vilket det oftast bara blir om man (eller någon man känner) köper på plats och man slipper moms och tullavgifter. Skiljer det bara några få procent köper jag hellre i Sverige, med tanke på garantitiden. Canon har fungerat väldigt bra här, har jag tidigare erfarenheter av.

Mvh Roger

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto