Annons

5600HS(D) som slavblixt i studion

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej Minoltavänner.
Får inte min 5600 att triggas av studioblixtarna. Vill använda den som effektljus eller till bakgrunden. Hur får jag den att jobba som slavblixt? Jag har ställt den på WL (wireless) men det vill sig inte.
Har även en Sunpak och den fungerar utmärkt till detta. På den kan jag välja "slave on" även i manuellt läge. Någon liknande inställning har jag ej lyckats med på Minoltan.
 
5600hs kan bara styras från Din D7D, ej från några studioblixtar.

Kör Din blixt och D7 manuellt via WL och låt Dina studioblixtar utlösas via kabel och Din Sunpak via slavmode.

Både Dynax 7 och 5600HS måste stå i WL, dessutom samma kanal för att det skall fungera. AEL utlöser en testsekvens så att Du ser att Din 5600hs kan lösas ut och inte står skymd för pratet från Din Dynax 7.

Det borde funka, vet ej om det är så Du vill ha det.

/Jörgen
 
Det här är visst inte så himla enkelt

Testat lite mera nu.
Studioblixten ansluten med PC-synk.

1) Studioblixt + Minolta 5600HS(D)
Mycket riktigt så måste både kamera och 5600 vara inställda på WL. Den inbyggda blixten tänder 5600. Enligt inställning "normal" kan man välja att den inbyggda ej påverkar exponeringen.

2) Studioblixt + Sunpak PZ5000AF
Sunpak i läge för trådlöst kan ej ställas manuellt utan enbart TTL gäller. Istället brukar jag då välja manuellt läge och aktivera "slave on". Kameran kan då köras helt utan WL. Sunpak triggas av studioblixten.

Nu kommer det tråkiga...

3) 5600 + Sunpak
Ingen bra kombination då jag vill ställa styrkan manuellt och mäta med separat blixtljusmätare. Sätter jag Sunpak i läge manuell med "slave on" så verkar 5600 störas och reagerar ej trots WL på kameran. För att båda skall hänga på så måste även Sunpak ställas i WL. Den kan då enbart styras med TTL vilket inte känns som det ger den kontroll som önskas i studion.

Slutsats:
Vid manuell styrka i studion fungerar 5600 och Sunpak fint var för sig på sina olika vis. 5600 kan köras i WL med manuell styrka. Sunpak kan ej köras WL annat än med TTL-mätning. Istället går det köra den manuellt med "slave on". Men med båda tillsammans går det enbart vid TTL-mätning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.