Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550d - snabb autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

McAdam

Medlem
Jag funderar på att köpa min första systemkamera. Kommer användas till lite allt möjligt, bland annat till sportfoto (förmodligen bara utomhus under dagtid).

Har fått ett bra pris på en begagnad 550d med kitobjektiv men är lite osäker på om den är snabb nog för just sportfoto. 3.7 fps är lite i minsta laget tycker jag men det skulle nog fungera. Hur snabb autofokusen är har jag däremot ingen aning om. Någon som vet?

Kan tillägga att jag tänkt köpa ett telezoom också. Lutar åt Canon 70-300/4-5.6 IS USM eller kanske ett Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD som har fått ganska bra kritik.

Alternativet till 550:n är ju att försöka hitta en begagnad 50d (fast den tycker jag är lite väl stor, och saknar filmfunktion) eller kanske en Nikon D90/D5000 (men dessa kanske inte är så mycket snabbare än 550d?).

Kolla på Canons 70-200 f/4L begagnat, riktigt skarpt L-objektiv som är riktigt billigt! Tamron och sigmas 70-300 är inte roligt (eller inte canons egna heller egentligen), så är det bara. Speciellt bländaren... usch...

70-200/4 är säkert jätteskarpt och snabbt, men jag känner att 200mm är i kortaste laget. Jag har tidígare lånat kompisar kameror till sportfoto och tyckte då att 200 var för kort. Uppfattningen jag fått av att läsa tester är att Tamrons nya 70-300 skulle vara riktigt bra, både vad gäller skärpa och snabbhet. Inte i klass med Canons L-optik men tillräckligt för mina ändamål.

Vad tror ni i övrigt när det gäller valet av kamera - duger en 550d till sport eller ska man satsa på något annat?

Ang. AF och 550D (eller 450/500 osv) så hade de flesta sportfotografer varit gröna av avund för 10 år sedan eller så. F.ö. har tex fullformatarna 5D och 5DMkII en väldigt närbesläktad AF.

Idag, 2011, finns en massa kameror med mer avancerad AF. 50D som du nämner själv men också 60D fast med lägre fps. 7D är en nivå upp till och i nivå med det bästa som finns på marknaden.

Men det betyder inte att AF i XXXD är slö eller dålig på något sätt. En bra fotograf kan ta bättre bilder i extrema situationer än en som inte fattar med någon av de senaste kamerorna med högre fps och mer avancerad AF. Så mitt råd blir att lär dig principen och lite av tekniken bakom hur AF funkar så kan du ta fantastiska bilder med dessa s.k. "instegskameror". Fler bilder per sek betyder inte automatiskt fler bra bilder. Lär dig XXXD först. Sen, om snabba förlopp är din grej, så kommer du kunna urskilja när en dyrare kamera kan fälla avgörandet och vara värt ett antal tusenlappar till. Men en XXXD räcker mycket långt. Objektiv och fotograf är viktigare än huset.

...
Jag har tidígare lånat kompisar kameror till sportfoto
...
duger en 550d till sport eller ska man satsa på något annat?

Många av historiens bästa sportbilder är tagna med kameror helt utan autofokus, eller med långsammare af än 550D. Af snabbhet beror inte bara på kamerahuset. Även objektivet spelar roll. Utvecklingen går fort och vi ställer högre och högre krav.
Om 550D duger eller inte kan nog bara du själv avgöra. De kameror du lånade av dina kompisar är din referensram. Vad var det för kameror? Dög de för sportfoto?

Petter ...

De kameror du lånade av dina kompisar är din referensram. Vad var det för kameror? Dög de för sportfoto?

Petter ...

De jag testat till just sportfoto har varit en eos 350d och Nikon D90.

350:n var väl i ärlighetens namn ingen höjdarkamera. Men det berodde nog till största delen på ergonomin och sökaren. D90:n kändes däremot ganska bra. Objektiven som satt på varierade men inget av dem var några proffsobjektiv.

Det vore ju bra om någon som har erfarenhet av just de tre kamerorna du nämner kikar in här och kommer med sina tankar. Så länge håller jag liv i tråden genom att skicka in det lilla jag hittade på Canons produktsidor.

550D
9 autofokuspunkter (f/5,6 central korssensor, extra känslighet vid f/2,8)

350D
7-punkts autofokus

Petter ...

Brännvidd?

Vilken brännvidd som är lämplig beror ju på vad det är för sport du tänker dig. Hur nära kommer du?
Jag plåtar en del orientering, och där är 70-200 mm utmärkt.

Jag har använt 400D (som är ganska lik 550D) med EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM och 40D (som liknar 50D) med EF 70-200 mm f/4L IS USM och nu 7D med EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Det är ingen tvekan om att de blir bättre, både kameror och objektiv, ju högre upp man kommer på stegen, men det betyder inte att de enklare är odugliga.

Har du något exempel på vad du vill fotografera, något du kan visa?

Det vore ju bra om någon som har erfarenhet av just de tre kamerorna du nämner kikar in här och kommer med sina tankar. Så länge håller jag liv i tråden genom att skicka in det lilla jag hittade på Canons produktsidor.

550D
9 autofokuspunkter (f/5,6 central korssensor, extra känslighet vid f/2,8)

350D
7-punkts autofokus

Petter ...

Jag har testat lite sportfoto med 350D och det går, men det blir fler bilder med missad focus, samma sak gäller 5D mkII så eftersom jag har kvar min 40D så är det alltid den som följer med om det är sportfoto efterssom af i den är så mycket pålitligare, snabbare och dessutom har huset klart högre fps vilket är bra ibland. 5D mkII och 350D duger - de är inte direkt dåliga af mässigt, men 40D (och 50D och 60D) är så mycket bättre bara.

Objetivet är viktigt dock. Med 70-200 f/4L på hamnar af på ett riktigt bra nivå ändå även med hus med enklare af, men ett xxxD hus och ett ljussvagt 70-300 med slö af motor så börjar det bli svårare att lyckas.

Det går fota racing med MF också förinställa focus och vänta på exakt rätt tillfälle - knepigt, men det går och lyckas man så ser ingen skilnaden!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar