ANNONS
Annons

50mm eller 35mm till d40?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbaagren

Medlem
Jag har sedan tidigare ett 50mm f1,8 objektiv till min nikon d40. Det har fungerat rätt så bra, men jag är väldigt trött på bristen på autofokus. Så nu funderar jag på att köpa ett liknande objektiv med inbyggd autofokus.

De objektiv jag har kollat på är nikon 50mm 1,4 och nikon 35mm 1,8. Är det någon som vet vad som gör sig bäst till min d40?

Tacksam för svar

Jag har sedan tidigare ett 50mm f1,8 objektiv till min nikon d40. Det har fungerat rätt så bra, men jag är väldigt trött på bristen på autofokus. Så nu funderar jag på att köpa ett liknande objektiv med inbyggd autofokus.

De objektiv jag har kollat på är nikon 50mm 1,4 och nikon 35mm 1,8. Är det någon som vet vad som gör sig bäst till min d40?

Tacksam för svar

Jag har själv en D90 och kompletterade nyligen min utrustning med AF-S 35mm/1.8G. Sedan tidigare hade jag AF 50mm/1,8D och efter att ha testat lite så måste jag nog säga att 35:an är betydligt med allround än 50:an. 50mm passar å andra sidan bättre för porträtt på en crop-sensor så det beror väl lite på vad du ska ha det till.
35:an är ju billigare och lite mindre än 50mm/1,4G också.

Vad tycker du om brännvidden?

Ingen av dem gör sig bättre eller sämre på D40, de gör sig bättre eller sämre till det du fotar! Tycker du att 50 mm ger dig bra bilder, gå på 50/1,4, tycker du ofta att du vill ha lite mer vidvinkel kan du testa 35/1,8.

Båda är lättsålda begagnade, så du förlorar inga stora pengar på att sälja om du skulle ångra dig efter ett tag.

Men med tanke på att du verkar ha budget för ett 50/1,4, vore det inte roligare att lägga de pengarna eller kanske en aning mer på t.ex. en begagnad D80/D200 eller D90. Då får du AF med ditt 50 mm och dessutom får du en mycket modernare och mer avancerad kamera som ger dig AF med alla möjliga objektiv, dubbla inmatningsrattar och en hel del mer.

Gå runt en dag med din paketglugg inställd på 35mm. Gör samma nästa dag med alla bilder tagna med objektivet inställt på 50mm. Jämför. Ta beslut.

Lätt som en plätt!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar