Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50mm 1.4 objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

rrrebecka

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis köpt en Canon 5d (första upplagan)
Och är helt ny inom canon då jag haft nikon förut. Men jag tänkte köpa ett 50mm 1.4 till den.
Vad jag förstått så är det "bättre" än 50mm 1.8 ??

Men nu till min fråga..
Har förstått att alla EF objektiv passar..
Satt och kikade lite och sprang på ett FD 50mm 1.4
och vill nu såklart veta skillnaden på FD samt EF ?
Vad passar min Canon 5d ?

FD - gammal fattning.
EF - nyare fattning för bl.a. din kamera.

Ta en titt på vad folk har tagit med 1,8 respektive 1,4. och bedöm själv!

1,4 är sjukt prisvärt, 500kr ungefär (beg).

Nja, du menar väl att 1.8:an finns för ca 500 begagnad?

I vilket fall är båda väldigt prisvärda. Jag äger 1.4-modellen och är enormt nöjd, möjligtvis något mjuk på största bländaren men det blir fantastiska bilder ändå.

Nja, du menar väl att 1.8:an finns för ca 500 begagnad?

I vilket fall är båda väldigt prisvärda. Jag äger 1.4-modellen och är enormt nöjd, möjligtvis något mjuk på största bländaren men det blir fantastiska bilder ändå.

Här kan du jämföra objektiven:

http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=105&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Då ser du att 1,4 är vassare än 1,8-varianten på samma bländartal. Dock är 1,8 mycket objektiv per krona, mer än alla andra på marknaden och mycket bra.

Jag med, men priset lär hamna på uppåt tiotusen kr i USA enligt andra nätforum.

Rykten är rykten... Är den så bra som jag hoppas så skulle jag dock gärna betala därikring. Risken är kanske att Sigma pejlar in prisrykten och skaffar sig en bild av vad folk är villiga att betala, och lägger sig där, så jag hoppas att dom inte läser det här inlägget. :)

Sigman kommer nog vara fin om det är samma klass som 35 Art. Men större, tyngre och antagligen (mycket) dyrare än Canon 1,4 (nuvarande version). Dock är Canon 1,4 fortfarande en mycket bra glugg, mer välbyggd och bättre presterande än 1,8:an. Med tanke på att det är en användbar brännvidd och ett objektiv som kommer överleva både en och två kamerabyten skulle i a f jag tycka den extra pengen vara befogat.

Om man bortser från en viss osäkerhet i fokuseringen på den nu aktuella Sigma 50/1,4 så är den skarpare på stora bländare och har en mycket snyggare oskärpa än Canon 50/1,4 som i sin tur är bättre än 50/1,8. Är oskärpeteckningen viktig skulle jag välja en beg Sigma som kostar samma som en beg Canon 50/1,4. Viss reservation då för en något mindre säker AF.

Jaghar kört både 50mm 1.4 och 1.8 på min 5d II och upplevde ingen dirket skillnad i bildkvalite. Däremot är 1.4 mycket rejälarae, och ska ma använda manuell fokus så är 1.8 inget alternativ, då fokuseringen där är otroligt knepig.
Det är dock det objektiv jag använder mest.
Har också ett 85mm 1.8 som är guld värt i jämförelse vad gäller bakgrundsoskärpa, på tex porträtt. Är otroligt glad för det objektivet.

50mm/1,8 II är mycket prisvärt och rekommenderas.
Vill man lägga till mer pengar så har 50/1,4 USM med snabbare AF och bättre fokusring. Den är bättre byggd.
Bägge är mycket bra så jag tycker att du kan låta plånboken styra.

Om du skaffar ett EF 50 mm f/1,4 USM så se till att samtidigt köpa ett motljusskydd, sätt på det på objektivet (rättvänt!) och ta sen aldrig av det. Fronten på det objektivet är stötkänslig.

Å andra sidan är EF 50 mm f/1,8 II ökänd för att spontant gå av på mitten...

Men bilderna blir bra så länge de hänger ihop och fungerar!

Dock är Canon 1,4 fortfarande en mycket bra glugg, mer välbyggd och bättre presterande än 1,8:an.
Det skulle man kunna tro om man håller i båda sida vid sida. :)

Jag har båda, och 1.8:an känns helt klart plastigare och ömtåligare, men det handlar mer om hur de känns än om hur hållbara de är i verkligheten. Jag har utsatt mitt 1.8 för en del del "lätt misshandel" utan att det har gått sönder.

1.4:an har en dokumenterad svaghet i AF-mekanismen, så man måste vara försiktig med att inte utsätta det för stötar rakt framifrån. Man hittar en del på nätet om folk som har stött i sitt objektiv ganska lätt och blivit tvungna att låta reperara det. Jag har dängt en kamera (med objektivet före) i väggen med ett 50/1.4 monterad men det gick bra den gången.

Mitt 1.8:an har jag faktiskt haft sönder en gång när det blev rejält misshandlat. Kameran stod på stativ och en person kom och snubblade på ett stativben varvid stativet föll omkull så att kameran landade med objektivet före på marken. Kameran höll, men objektivet delade sig itu (en bakre och en främre del). Jag lyckade dock sätta ihop det igen, och det fungerar fortfarande. 1.8:an har alltså fördelen av att vara lättreparerat. ;-)

Om man inte absolut måste ha det där extra halvsteget bättre ljusstyrka så skulle jag rekommendera 1.8:an framför 1.4:an. Prisvärdare objektiv är svårt att hitta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar