Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
50mm 1.4 eller 1.8
- Trådstartare Linis
- Start datum
Arne S
Aktiv medlem
Linis skrev:
Jag får en rätt krafig vinjettering med min 50mm. Ska det vara så? Jag som var sugen på köpa en ännu mer vidvinkel.
Motljusskyddet? Jag hade 50/1.4 tidigare och det var inga problem med vinjettering på mitt ex.
Makten
Aktiv medlem
Hmm, vad har vinjetteringen med mer vidvinkel att göra? Det beror bara på objektivets konstruktion, och en vidvinkel behöver inte ha någon mer likhet med 50:an än att båda är rör med glasbitar i.Linis skrev:
Jag får en rätt krafig vinjettering med min 50mm. Ska det vara så? Jag som var sugen på köpa en ännu mer vidvinkel.
Och ja, om du använder objektivet på 24x36-formatet så lär det vinjettera en del vid stora bländaröppningar.
Linis
Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Hmm, vad har vinjetteringen med mer vidvinkel att göra? Det beror bara på objektivets konstruktion, och en vidvinkel behöver inte ha någon mer likhet med 50:an än att båda är rör med glasbitar i.
Och ja, om du använder objektivet på 24x36-formatet så lär det vinjettera en del vid stora bländaröppningar.
Jaha, trodde det hade med vidvinkeln att göra. Fel av mig. Och ja, Det är speciellt vid stora bländaröppningar som jag märker det.
pow
Aktiv medlem
PMD skrev:
Jag får det till 0.65 steg.
Historiska skäl är nog alldeles rätt. Jag har för mig att i begynnelsen användes dessutom en annan skala, men jag minns inte hur den såg ut.
F.ö. så ska man nog inte räkna med att ljusstyrkan och bländarvärden är exakt de som anges. Det finns alltid ett fel som är mer eller mindre stort.
Nja, inte historiska skäl utan matematiska. Det hela beror ju på hur man räknar ut ytan på en cirkel nämligen pi gånger radien i kvadrat. Provräkna så får ni se.
Naqilja
Aktiv medlem
pow skrev:
Nja, inte historiska skäl utan matematiska. Det hela beror ju på hur man räknar ut ytan på en cirkel nämligen pi gånger radien i kvadrat. Provräkna så får ni se.
Precis, ett steg ökar med roten ut två, vilket som bekant är 1.42.
The Champ
Aktiv medlem
Bara för att det står i prisjakt så finns dom tyvärr inte hemma utan man måste ringa och kolla .
Många firmor skriver att dom har hemma (typ 2 i lager ,lev 2-3 dag ) men sedan tar dom från grossist och det är inte säker att grossisten har hemma.har hänt mig och bekanta ett flertal gånger tyvärr.
Många firmor skriver att dom har hemma (typ 2 i lager ,lev 2-3 dag ) men sedan tar dom från grossist och det är inte säker att grossisten har hemma.har hänt mig och bekanta ett flertal gånger tyvärr.
Robin Gyllander skrev:
Verkar finnas på de flesta ställen
Makten
Aktiv medlem
1,41 senast jag kollade.Naqilja skrev:
Precis, ett steg ökar med roten ut två, vilket som bekant är 1.42.
Brandin
Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Man kan undra varför de har valt dessa nummer? Rätt avrundat blir det ju så här:
1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,7 - 8 - 11 - 16 - 23 - 32 - 45 - 64 - 91.
Det är väl av några historiska (hysteriska?) skäl, antar jag.
Det är alltså ett halvt steg mellan 1,2 och 1,4, och två tredjedelar mellan 1,4 och 1,8.
Bländartalet motsvarar en radie och ljusinsläppet är ju direkt propotiornerligt mot arean (R^2*PI), dvs så är ljusinsläppet proportionerligt mot R^2. Kvadrerar man talen är det enklare att se samnbandet.
1.0^2 = 1
1.4^2 = 1.96 (ca 2)
2.0^2 = 4
2.8^2 = 7.84 (ca 8)
4.0^2 = 16
5.6^2 = 31.36 (ca 32)
osv...
Det är ändå svårt att komma ihåg då det ju inte alltid är så lätt att räkna i huvudet. Men det ska ju inte vara för lätta med fotografering ;-)
bollpatrik
Medlem
Makten skrev:
1,41 senast jag kollade.
Kvadratroten ur två var ett irrationellt tal sist jag kollade.
paddmannen
Aktiv medlem
Den teoretiska skillnaden mellan bländare 1.8 och 1.4 är
log(1.8^2 / 1.4^2)/ log(2) = 0.725140158769 steg
för att vara så där jobbigt exakt.
log(1.8^2 / 1.4^2)/ log(2) = 0.725140158769 steg
för att vara så där jobbigt exakt.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Dags för nya batterier i räknaren.bollpatrik skrev:
Makten
Aktiv medlem
Som avrundat till tre värdesiffror blir 1,41, inte 1,42.bollpatrik skrev:
apersson850
Aktiv medlem
Om vi ska bli så jobbiga så är det ju också en fråga om vad optiktillverkarna valt att skriva, och vad de egentligen menar.
Av hävd har man märkt objektiv som är ett halvt steg bättre än 2,0 med 1,7, men strikt matematiskt har de 1,633, och borde märkas 1,6. Likaså borde optik som är 1/3 steg större än 2,0 märkas med 1,7, då de egentligen ska vara 1,732, men av tradition har man skrivit 1,8, om inte annat så för att skilja dem från de som (felaktigt) märkts med 1,7.
Jag tror fortfarande att historiska/hysteriska skäl överväger.
Nya batterier i räknaren gör inte fönstret långt nog för att visa alla decimaler i roten ur två.
Av hävd har man märkt objektiv som är ett halvt steg bättre än 2,0 med 1,7, men strikt matematiskt har de 1,633, och borde märkas 1,6. Likaså borde optik som är 1/3 steg större än 2,0 märkas med 1,7, då de egentligen ska vara 1,732, men av tradition har man skrivit 1,8, om inte annat så för att skilja dem från de som (felaktigt) märkts med 1,7.
Jag tror fortfarande att historiska/hysteriska skäl överväger.
Nya batterier i räknaren gör inte fönstret långt nog för att visa alla decimaler i roten ur två.
Aton_
Aktiv medlem
Brandin skrev:
...5.6^2 = 31.36 (ca 32)...
Varför skulle detta decimaltal avrundas till 32? Knappast av matematiska skäl, mer av praktiska dito, inte sant?
paddmannen
Aktiv medlem
Aton_ skrev:
Varför skulle detta decimaltal avrundas till 32? Knappast av matematiska skäl, mer av praktiska dito, inte sant?
Nu är det dags att skärpa sig...
5.6 är ju REDAN avrundat...
Egentligen är det ju naturligtvis
(1 * 2^0.5)^5 = 5.656854...
(Dvs att man utgår från bländare 1, vilket är logiskt. Och utifrån detta utgör varje "steg" en halvering av ytan för ljusinsläppet:
Och 5.656854..^2= 32
Brandin
Aktiv medlem
Aton_ skrev:
Det kan ju vara tvärtom att "roten ur 32" = 5.65685... lite slarvigt ha avrundats till 5.6. Om man klipper (ej avrundar) alla tal till två värdesiffror så ser det ut att stämma. Stämmer för alla upp till 11 iaf (orkar inte kolla fler).
Root( 2 ) = 1.4142...
Root( 8 ) = 2.828....
Root( 32 ) = 5.6568...
Root( 128 ) = 11.31...
Dvs. Det kanske beror på lata ingengörer
apersson850
Aktiv medlem
Självklart!
Allting är ju klart som korvspad nu. Ändå kan ingen säga att diskussionen lämnat ämnet för tråden. Gud give vad som skulle komma fram om ämnet blev fritt också...?
Slutsumman blir väl ändå att det som kostar extra framförallt är känslan på de olika objektiven?
Allting är ju klart som korvspad nu. Ändå kan ingen säga att diskussionen lämnat ämnet för tråden. Gud give vad som skulle komma fram om ämnet blev fritt också...?
Slutsumman blir väl ändå att det som kostar extra framförallt är känslan på de olika objektiven?
PMD
Aktiv medlem
Jo, historiska. Den matematiska serien, rätt avrundad, blir ju lite annorlunda.pow skrev: