Thomas Olinger
Aktiv medlem
Ja, nu vet jag att jag ska byta ut min 1.8 mot en 1.4 av den diskussionen i alla fall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aton_ skrev:
Jag får väl lite off-topic lägga i bländarskalans hela steg. Alltid roar det nån. Använder man inte SLR-objektiv blir man ju "aldrig" påmind om dessa siffror. Detta är citerat från fotoguiden.se som verkar vara en trevlig sajt!
"1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 - 64 - 90. Det kan verka förvillande att inte talen i skalan fördubblas eller halveras, men eftersom det handlar om ytans storlek ska storleken på bländarens diameter multipliceras med 1,42 för ett stegs förstoring och 0,7 för ett stegs förminskning."
zwc skrev:
Wow. Det verkar verkligen som folk har kommit off-topic här, och försökt sig på matte.
En bländare betecknar en yta.
zwc skrev:
Skillnaden mellan 1 och 1.4 är 1.96. Skillnaden mellan 1.4 och 2 är faktor 2.04. Och sedan upprepas mönstret. Troligtvis till bländare 64 om man orkar räkna dit.
Vilket gör att dom har samma proportioner till varandra, men det växlar mellan 2,04 och 1,96, vilket ungefär är dubbla.
Frågan är varför man avrundat f/5,656854249 felaktigt till f/5,6 när det ska vara f/5,7, samt f/23 istället för f/22. Det är endast dessa två tal som är felavrundade om vi tittar på ett "normalt" bländaromfång på ett objektiv (det brukar sällan vara mer nedbländbart än f/32 som minsta öppning).paddmannen skrev:
Det skulle ju knappast vara praktiskt att skriva ut roten ur två som det irrationella tal det är på objektivet....
Man kanske inte har avrundat felaktigt utan trunkerat rätt.Makten skrev:
Frågan är varför man avrundat f/5,656854249 felaktigt till f/5,6 när det ska vara f/5,7, samt f/23 istället för f/22. Det är endast dessa två tal som är felavrundade om vi tittar på ett "normalt" bländaromfång på ett objektiv (det brukar sällan vara mer nedbländbart än f/32 som minsta öppning).
Tack! En artikel finns på svenska wikipedia också:Läs gärna mer om bländarskalans fysik och historia på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/F-number
Sambandet mellan bländare, slutartid och filmkänslighet förklaras förträffligt av Olle Bjernulf på Fotosidan: http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm [/B]
Det verkar rätt korkat att trunkera ett tal med oändligt många kända decimaler. Men ja, det är den enda förklaringen som stämmer för alla bländarvärden.tormig skrev:
Man kanske inte har avrundat felaktigt utan trunkerat rätt.