Annons

50Mb stora jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

4nn4

Aktiv medlem
Hej, jag undrar om det finns något tillvägagångssätt för att spara sina bilder i jpeg med så lite komprimering som möjligt?
Jag fotograferar med Canon 5d mark III i raw-format och får ca 25Mb stora bildfiler, när jag sparar dem som jpeg i högsta kvalitet blir runt 8Mb.. Bildbyrån Matton kräver ju följande tex: "
Alla bilder ska levereras i formatet JPG. Bildstorlek 50Mb, 300dpi, ca 5100x3400 pixlar."

Mina bildfiler är 3840 × 5760 pixlar men bildstorleken i jpeg blir runt 8Mb, vad gör jag för fel?

Tacksam för hjälp!
 
Du gör inget fel, utan det är Matton som uttrycker sig otydligt/fel.

De vill ha bilderna i en viss storlek, men filstorleken är inte vad de avsåg, utan hur många pixlar bilden har. Det ska alltså inte vara megabyte.
(Mb betyder väl närmast megabit, och det är ju något helt annat...)

(rättat lite, tack Erland)
 
Senast ändrad:
De vill ha bilderna i en viss storlek, men filstorleken är inte vad de avsåg, utan hur många pixlar bilden har.
Det tror jag inte, antalet pixlar har de ju redan angivit ("ca 5100x3400 pixlar"). Jag tror att de avser just det de skriver: bildstorlek. Om jag öppnar en jpg-bild från min kamera, med filstorlek runt 8 MB, i Photoshop så är den okomprimerade bildens storlek ungefär 50 MB.
 
Om jag öppnar en jpg-bild från min kamera, med filstorlek runt 8 MB, i Photoshop så är den okomprimerade bildens storlek ungefär 50 MB.

Jag förstår inte riktigt.. hur ser jag vilken den okomprimerade storleken är om det står 8MB i filen?

Mina filer är tydligen bara i 240 dpi, någon som vet var man ändrar det till 300 dpi? Går väl inte att göra i photoshop utan att det räknas som att man "förstorat bilden"?
 
Jag förstår inte riktigt.. hur ser jag vilken den okomprimerade storleken är om det står 8MB i filen?
Det ser du i t ex Photoshop, Image>Image Size. Där kan du också ändra upplösningen, om du klickar ur rutan "Resample Image" ändras bara storleken i cm, inte antalet pixlar i bilden.
 
Jag förstår inte riktigt.. hur ser jag vilken den okomprimerade storleken är om det står 8MB i filen?

Mina filer är tydligen bara i 240 dpi, någon som vet var man ändrar det till 300 dpi? Går väl inte att göra i photoshop utan att det räknas som att man "förstorat bilden"?

Det här är en het potatis och det finns många missuppfattningar. Vilken upplösning bilden har i utskrift behöver du överhuvudtaget inte bry dig om, eftersom det inte ändrar egenskaperna hos den digitala bilden. Det är bara en parameter som visar pixeltätheten hos en utskriven bild i en viss storlek.

Måttet dpi, som egentligen är felaktigt uttryckt (dots per inch) är irrelevant för en digitalbild. De där bildpunkterna finns egentligen bara när man har skrivit ut, och när dpi efterfrågas menar den som skriver oftast pixlar per tum och inte punkter per tum. En pixel kan bestå av ett flertal punkter när man skriver ut, och punkterna har inte någon relation till upplösning eller bildstorlek.

Och du kan ändra dpi-måttet i bildbehandlingsprogrammet utan problem, vilket kanske är enklast att göra genom att ange en annan utskriftsstorlek.
 
Hej, jag undrar om det finns något tillvägagångssätt för att spara sina bilder i jpeg med så lite komprimering som möjligt?
Jag fotograferar med Canon 5d mark III i raw-format och får ca 25Mb stora bildfiler, när jag sparar dem som jpeg i högsta kvalitet blir runt 8Mb.. Bildbyrån Matton kräver ju följande tex: "
Alla bilder ska levereras i formatet JPG. Bildstorlek 50Mb, 300dpi, ca 5100x3400 pixlar."

Mina bildfiler är 3840 × 5760 pixlar men bildstorleken i jpeg blir runt 8Mb, vad gör jag för fel?

Tacksam för hjälp!

Som andra skrivit här behöver du inte bry dig om PPI (DPI). Det som är viktigt är pixeldimensionerna. Om du - som du skriver - sparar JPEG med minsta komprimeringen beror sannolikt filstorleken på att din bild innehåller få färger. Om jag exporterar en helt vit bild i högsta upplösning och lägsta komprimering blir den 403 kB.
 
Dialogrutan ser ut såhär för mig i photoshop över storleken. Vad innebär det som står överst?
"Bildstorlek: 63,3M"? Vad står "M" för?
Hade en bild med dessa egenskaperna funkat till det som Matton exempelvis skriver?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-02-15 kl. 11.33.13 (kopia).jpg
    Skärmavbild 2016-02-15 kl. 11.33.13 (kopia).jpg
    76.9 KB · Visningar: 80
Det tror jag inte, antalet pixlar har de ju redan angivit ("ca 5100x3400 pixlar"). Jag tror att de avser just det de skriver: bildstorlek. Om jag öppnar en jpg-bild från min kamera, med filstorlek runt 8 MB, i Photoshop så är den okomprimerade bildens storlek ungefär 50 MB.

Och det är den storleken som de menar. Och det är ju en fullständigt irrelevant information, eftersom de redan angivit pixelstorleken som de vill ha, vilket medför att bilden blir 50 MB. Okunnigheten hos bildbyråerna är ofta chockerande stor. Att de anger att de vill ha en bildfil i 50 Mb (Mb= Megabit) istället för det relevanta måttet 50 MB (MB= Megabyte) avslöjar ju att de inte riktigt har koll på läget. Om du vill veta hur du ska göra får att leverera bilder tryckanpassat är www.felboken.se en bra källa. Detta är en standard som flera organisationer ställt sig bakom, bland annat BLF som organiserar bildbyråer.
 
Dialogrutan ser ut såhär för mig i photoshop över storleken. Vad innebär det som står överst?
"Bildstorlek: 63,3M"? Vad står "M" för?
Hade en bild med dessa egenskaperna funkat till det som Matton exempelvis skriver?

M = Mega = Miljon. Och har du en bild som är över 60 MB räcker den alltså med råge till för vad Matton vill ha. Men sedan kanske du skulle uppmana dem att skriva bättre anvisningar. Det går aldrig att ange hur stor en bild är när den är jpeg:ad, eftersom filstorleken varierar oerhört mycket beroende på bildens utseende. Vissa bilder komprimeras kraftigt, andra bilder går inte alls att få ner storleken så mycket. Helt och hållet beroende på hur bilden ser ut.
 
M = Mega = Miljon. Och har du en bild som är över 60 MB räcker den alltså med råge till för vad Matton vill ha. Men sedan kanske du skulle uppmana dem att skriva bättre anvisningar. Det går aldrig att ange hur stor en bild är när den är jpeg:ad, eftersom filstorleken varierar oerhört mycket beroende på bildens utseende. Vissa bilder komprimeras kraftigt, andra bilder går inte alls att få ner storleken så mycket. Helt och hållet beroende på hur bilden ser ut.

Aa det förklarar en del! Tror äntligen att jag börjar förstå hur allt hänger ihop och hur de egentligen menar, tack! :)
 
"Alla bilder ska levereras i formatet JPG. Bildstorlek 50Mb, 300dpi, ca 5100x3400 pixlar."

Det var många förvirrande egenskaper i samma mening. JPEG och 5100x3400 är nog det enda som du behöver bry dig om. DPI är irrelevant för digitala bilder och 50 Mb i det sammanhanget tolkar jag snarast som en maxgräns.
 
... och 50 Mb i det sammanhanget tolkar jag snarast som en maxgräns.

5100*3400 = 17340000 pixlar.
Varje pixel lagras som ett värde 0-255 för rött, ett värde 0-255 för grönt och ett värde 0-255 för blått. Dessa värden tar exakt utrymmet en byte per styck, så hela bilden tar utrymmet
17340000 * 3 = 52020000 byte = 49.6 Megabyte (En megabyte är lite mer än en miljon byte)

Hela bilden, om den inte vore jpg-komprimerad, tar alltså 50 Megabyte. Det beror enbart på antalet pixlar och inget annat. (Så lagrar man vanligen TIFF-bilder)

Sedan jpg-komprimerar man bilden, och då blir den inte längre 50 Megabyte utan mycket mindre.



En intressant detalj är att bilden inte har haft all den där informationen från början. Kamerasensorn registerar EN färg i varje pixel. De två färgerna som en pixel INTE registrerar måste man gissa fram med hjälp av närliggande pixlar i "rätt" färg.
(OK - ska man vara petig så tillverkade faktiskt Sigma kameror med Foveon-sensorer som registrade alla färger i alla pixlar...)
 
5100*3400 = 17340000 pixlar.
Varje pixel lagras som ett värde 0-255 för rött, ett värde 0-255 för grönt och ett värde 0-255 för blått. Dessa värden tar exakt utrymmet en byte per styck, så hela bilden tar utrymmet
17340000 * 3 = 52020000 byte = 49.6 Megabyte (En megabyte är lite mer än en miljon byte)

Hela bilden, om den inte vore jpg-komprimerad, tar alltså 50 Megabyte. Det beror enbart på antalet pixlar och inget annat. (Så lagrar man vanligen TIFF-bilder)

Sedan jpg-komprimerar man bilden, och då blir den inte längre 50 Megabyte utan mycket mindre.

Säkert. Jag kan lägga till en alfakanal också. Då blir den 69 MB. Eller varför inte CMYK-konvertera den med en gång? Den ska ju ändå gå i tryck. Då får jag också fyra färgkanaler.
 
"Bilder för publicering i kollektionen ska levereras i 50Mb, 300dpi, ca 5100x3400 pixlar (vilket kräver en kamera med minst 12 megapixel). Filformat JPG. Vi tar inte emot scannade bilder."
-http://www.matton.se/bilder/fotografer

Märkligt att en bildbyrå har så dålig koll på termer inom sin egen domän.

50Mb är samma sak som 6,25MB.
DPI är helt orelevant.
5100×3400 motsvarar lite drygt 17megapixel.

Sen att de inte tar emot scannade bilder, ska man skratta eller gråta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.