Annons

50D och brus!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skuggupplättning innebär att man ljusar upp skuggorna. Det är samma sak som att pressa upp iso. Med andra ord blir det fel att titta på skuggpartierna i en lättad bild.

Undrar hur många som tänkt på det ,,, man skulle ju tro att sånna saker är OFF i leverans läge på en kamera i den här klassen !!
Hoppas att detta verkligen är stor del i orsaken till brus mängden i bilderna som man sett så här långt!?

Undrar hur många som tänkt på det ,,, man skulle ju tro att sånna saker är OFF i leverans läge på en kamera i den här klassen !!
Hoppas att detta verkligen är stor del i orsaken till brus mängden i bilderna som man sett så här långt!?

jag tycker inte det är så konstigt att ha funktionen som standard eftersom det faktiskt optimerar det dynamiska omfånger i bilden, men funktionen bör vara försiktiga med skuggorna vid höga iso.

(Tror inte detta har varit uppe tidigare)

En intressant iakttagelse för er som är på G med 50D eller diskuterat högre brus med 50D än föregångarna.
ALO (Auto Lighting Optimizer) står i läge ON i grundkonfigurationen.
Se tråden nedan

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=578066

inställningen har ingen betydelse om du använder Camera Raw. I DPP kan du kryssa bort förändringen av kurvan som sker med AOL och själv skapa en kurva som passar..

Bruset finns där, det handlar om hur du synliggjör bruset.

AOL finns beskrivet här och framåt http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125&page=30

Senast ändrad:
På tal om 50D och brus...

Hur påverkas brusbilden om man ställer ned upplösningen i kameran ?
Kan bruset bli mindre synbart och av den anledningen tillåta högre ISO ?

(Förlåt att jag ställer en fråga som jag vet redan finns besvarad i många diskussioner, men inte orkar leta rätt på...)

50D och brus

Det här är lite spännande - för alla brukar hylla just Canon som näst intill brusfria. Är det kanske bara ett bevis på hur många tester egentligen går till?

Det är en Canon - då är den bäst oavsett vad den presterar....

(Förlåt att jag ställer en fråga som jag vet redan finns besvarad i många diskussioner, men inte orkar leta rätt på...)

Det här funderar jag också en del på. 7.1 MP räcker för mig (och för 99% av alla andra som funderar på den här kameran).

jag tror inte det har någon betydelse för en färdig kopia/utskrift.Anta att du gör en kopia i den storlek som den mindre upplösningen tillåter med ett valt PPI (upplösning) exv 300 PPI eller gör samma bildstorlek från högsta upplösning.Genom nerskalningen synligjörs inte bruset lika tydligt och resultatet bör bli detsamma, tom lägre beroende på tilluddning som sker vid nerskalningen.
Du måste utgå från en bildstorlek/kopia och inte vad du ser på skärmen i 100%.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar