Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
50d eller 60d
- Trådstartare Thordur
- Start datum
Slapokas
Aktiv medlem
Beror på ditt ändamål!
Vilken du väljer är egentligen hugget som stucket. Båda modellerna är mycket bra och presterar riktigt bra. Man kan ju säga såhär, är du lite sugen på att filma, då ska du såklart välja 60D. Är en riktigt rolig funktion att ha, och kvalitén är superb. Men är det bildkvalité du undrar över så spelar det ingen roll vilken du väljer, de är näst intill identiska, och ingen skillnad man ser med blotta ögat av vad jag har läst. Jag själv är ett stort fan av vinklingsbar skärm och dess fördelar, t.ex. att man kan vara väldigt mycket mer kreativ vad gäller bildvinklar, underlättar något enormt vid makro fotografering samt vid filmning, du kan skydda skärmen när du vill, etc...
Jag har nyligen köpt en 60D och är kanon nöjd. Folk som säger att 60D är plastig m.m. har nog inte ens känt på 60D, kan inte direkt säga att skillnaden där är något annat än tyngden och det mindre formatet hos 60D. Hur som haver så blir du nöjd vilken du än väljer, men måste dock säga att underskatta inte vinklingsbar skärm + filmfunktion.....
Mvh Jonatan
Vilken du väljer är egentligen hugget som stucket. Båda modellerna är mycket bra och presterar riktigt bra. Man kan ju säga såhär, är du lite sugen på att filma, då ska du såklart välja 60D. Är en riktigt rolig funktion att ha, och kvalitén är superb. Men är det bildkvalité du undrar över så spelar det ingen roll vilken du väljer, de är näst intill identiska, och ingen skillnad man ser med blotta ögat av vad jag har läst. Jag själv är ett stort fan av vinklingsbar skärm och dess fördelar, t.ex. att man kan vara väldigt mycket mer kreativ vad gäller bildvinklar, underlättar något enormt vid makro fotografering samt vid filmning, du kan skydda skärmen när du vill, etc...
Jag har nyligen köpt en 60D och är kanon nöjd. Folk som säger att 60D är plastig m.m. har nog inte ens känt på 60D, kan inte direkt säga att skillnaden där är något annat än tyngden och det mindre formatet hos 60D. Hur som haver så blir du nöjd vilken du än väljer, men måste dock säga att underskatta inte vinklingsbar skärm + filmfunktion.....
Mvh Jonatan
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Utifrån de tester jag läst är 60d överlägsen på alla punkter vad gäller bildkvalitet, särskilt vad gäller dynamik och att fota med högre Iso. Har själv en 50d och är helnöjd, men i sanningens namn presterar 60d bättre på allt som har med bildresultat att göra
larjo
Aktiv medlem
Med 60D får du köra med ett ISO steg till innan bruset börjar bli besvärande. Inte så viktigt vid landskapsfoto, då man mest kör med stativ ändå. Men bra när man fotar inomhus.
Ett annat minus med 60D är att man måste köpa fler minneskort. Bilderna ligger mellan 25-30 MByte (iaf på min 7D).
Ett annat minus med 60D är att man måste köpa fler minneskort. Bilderna ligger mellan 25-30 MByte (iaf på min 7D).
bengt-re
Aktiv medlem
Ett steg bättre brus på 60D gentemot 50D är bara rent BS som inte har något med verkligheten att göra.
Och när det gäller videokameraskärm, 1 C-läge och plasthus - tja, det är ju egenskaper och någon finns det säkert som uppfattar det som något bra även om jag och många med mig ser det som rena försämringar...
Och när det gäller videokameraskärm, 1 C-läge och plasthus - tja, det är ju egenskaper och någon finns det säkert som uppfattar det som något bra även om jag och många med mig ser det som rena försämringar...
and30ers
Aktiv medlem
Håller med angående ISO-prestanda och bildkvalitet, det skiljer inte mycket mellan Canonhusen oavsett om det heter 7, 40, 50, 60, 450, 500 eller 550D. Däremot skiljer det en hel del i ergonomi, snabbhet, finesser, video, LCD, sökare etc. Men viktigast av allt är att du har råd att köpa fina och skarpa objektiv för att få bra bildresultat.
Ett annat alternativ är Nikon D90 som presterar mycket bra för pengarna.
elbe
Avslutat medlemskap
mest är ju landskap=) ja 50d är ju billigare....men 60d är nyare historia
peter
Hej Peter!
Från 1000D till 60D är nog ett vettigt steg och en vettig kamera att ha ett par år i din utveckling innan nästa steg till en FF eller en efterföjlare till 7D.
50D tycker jag att du absolut ska hoppa över för den känns bara som en trimmad gammal traktor i jämförelse.
/Leif
Thordur
Avslutat medlemskap
ja du har nog rätt där Leif=) har ju tänkt att införskaffa ett 100-400 objektiv med såHej Peter!
Från 1000D till 60D är nog ett vettigt steg och en vettig kamera att ha ett par år i din utveckling innan nästa steg till en FF eller en efterföjlare till 7D.
50D tycker jag att du absolut ska hoppa över för den känns bara som en trimmad gammal traktor i jämförelse.
/Leif
och 60 d känns mer som en frisk fläkt
peter
Thordur
Avslutat medlemskap
Håller med angående ISO-prestanda och bildkvalitet, det skiljer inte mycket mellan Canonhusen oavsett om det heter 7, 40, 50, 60, 450, 500 eller 550D. Däremot skiljer det en hel del i ergonomi, snabbhet, finesser, video, LCD, sökare etc. Men viktigast av allt är att du har råd att köpa fina och skarpa objektiv för att få bra bildresultat.
ja det är ju objektiven som avgör en hel del och jag har tänkt mej att lägga lite mer pengar på bättre objektiv
peter
Shompis
Avslutat medlemskap
Måste nog vara känslan som man tycker är sämre. Den i plast kan ju vara likvärdig. eller till och med bättre. Viss plast kan ju också flagna efter en tid. Har ingen aning om vad för plast det sitter i 60D och om det är någon skillnad mellan den och de som sitter i XXX serien. Vore intressant om en plastkunnig kunde göra tester och jämförelser
eV1Te
Aktiv medlem
Det skulle kunna vara så att ett plasthus är tåligare än metall, för plasten dämpar ju vibrationer om du t.ex. tappar kameran
Men när det gäller vanligt slitage så tror jag metall håller längre och bättre. Ett tyngre hus är ju också stadigare, vilket kan hjälpa till vid längre slutartider.
Men när det gäller vanligt slitage så tror jag metall håller längre och bättre. Ett tyngre hus är ju också stadigare, vilket kan hjälpa till vid längre slutartider.
[SH]
Aktiv medlem
Rekommenderar varmt en 60D, har själv kört med min en dryg månad nu och är mycket nöjd.
De som klagar på plastighet verkar sällan ha känt på kameran... Den känns verkligen inte plastig. Den vinklingsbara skärmen är iaf för mig ett stort plus. Ni får dessutom bättre vädertätning jämfört med 50D, vilket torde kunna vara relevant om man är ute i naturen och fotograferar.
Gillar också möjligheten att ställa in ett maxvärde för ISO när man kör med auto-ISO.
De som klagar på plastighet verkar sällan ha känt på kameran... Den känns verkligen inte plastig. Den vinklingsbara skärmen är iaf för mig ett stort plus. Ni får dessutom bättre vädertätning jämfört med 50D, vilket torde kunna vara relevant om man är ute i naturen och fotograferar.
Gillar också möjligheten att ställa in ett maxvärde för ISO när man kör med auto-ISO.
casting
Aktiv medlem
Jag har visserligen inte en 60d, utan en 7d själv. (Och en 5d mkII) men jag måste ändå säga att jag aldrig riktigt förstått det negativa i "plastighet" som en del bjäbbar om. Tror inte för en sekund att det skulle hålla sämre för det. Och själv hade jag inte brytt mig om det varit plast i mina kameror. Tror spontant att vikt är mer avgörande för hur folk upplever kvaliteten och drar paralellen till att det måste vara plastigt. För jag menar, handen nuddar vanligen mest gummit på utsidan ändå?
dHagger
Aktiv medlem
60D är gjord av "Polycarbonate resin with glass fibre on aluminum chassis" (enligt dpreview.com).
En sökning på google beskriver "polycarbonate resin" som ett mycket starkt plastmaterial med hög stöttålighet, som bland annat används i skottsäkra fönster.
Alltså tålig plast + glasfiber + aluminium. Den som utsätter kameran för så mycket våld och slitage att detta inte räcker, borde rimligtvis se andra saker på kameran gå sönder långt före - i alla fall på kameror i denna prisklass.
Angående vikten så är skillnaden 67 gram mellan 50D och 60D. Den sistnämnda är alltså 8% lättare.
En sökning på google beskriver "polycarbonate resin" som ett mycket starkt plastmaterial med hög stöttålighet, som bland annat används i skottsäkra fönster.
Alltså tålig plast + glasfiber + aluminium. Den som utsätter kameran för så mycket våld och slitage att detta inte räcker, borde rimligtvis se andra saker på kameran gå sönder långt före - i alla fall på kameror i denna prisklass.
Angående vikten så är skillnaden 67 gram mellan 50D och 60D. Den sistnämnda är alltså 8% lättare.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
En Fiatdörr stängs lika väl som en Mercedesdörr, vi talar inte funktion och stöttålighet, vi talar KÄNSLA, då är metall roligare än plast.