Annons

50D blix och trådlös fråga =)

Produkter
(logga in för att koppla)

Myztisk

Aktiv medlem
Hejsan skulle vilja veta vad jag ska köpa till min canon 50D om jag vill kunna styra blixtar och fota utan att sitta och hålla i kameran.

Tack för alla svar och länkar !
 
Canons lösning är en 580 EX II eller ST-E2 på kameran och sedan 430 EX II eller 580 EX II som slavblixtar.
Då kan du styra blixtarna från kameran.

Eller en 580 EX II med synkkabel till kameran.
Då får du ställa in blixten på den själv.

Sen finns det femtielva varianter på radiosändare och liknande, som jag har dålig koll på.

Om du dessutom fill fyra av kameran utan att vara vid den får du några olika alternativ.
  • Du kan köra via USB till din dator. Har du en dator kostar det inget extra (EOS Utility fick du med till kameran).
  • Fjärrkontroll med kabel. Kostar nåt.
  • Fjärrkontroll med IR. Kostar mer.
  • Fjärrkontroll med WFT-E3. Kostar massor!
 
har ju en 430 EX II, så jag behöver bara en st-e2 för att det ska funka?

eller är jag totalt ute och cycklar?
 
Hej, för att svara pådin raka fråga. Ja du behöver en ST-E2 eller en 580 EX eller 580 EX II. Det kan vara så att du kan hitta en begagnad 580 EX eller 580 EX II till samma pris som en ny ST-E2 och det kan vara ett alternativ att fundera på. mvh Benny
 
har ju en 430 EX II, så jag behöver bara en st-e2 för att det ska funka?

eller är jag totalt ute och cycklar?
Om blixten skall stå en bra bit ifrån så är ST-E2 kanske det bästa alternativ, skall den inte vara så långt borta är OC-E3 kabeln eller kompatibel kabel ett bra alternativ.
Då har du full ETTL automatik! Vill du köra manuellt finns mängder med olika alternativ, b.la radiosändare. Ex. Phottix PT-04, sändare med två mottagare för ca 300:-. (e-Bay). http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18453
 
Nja, det finns ju IR-fjärr till 50D, men det kräver en dyr mottagare på kameran. Mottagaren kopplas sen in till kamerans fjärrstyrningskontakt.

Canon har gett upp de här fåniga idéerna nu och begåvat 5D Mark II och 7D med IR-mottagare och 7D med inbyggd styrning av slavblixtar.
Men det hjälper ju inte på tidigare modeller, som 50D.
 
Nja, det finns ju IR-fjärr till 50D, men det kräver en dyr mottagare på kameran. Mottagaren kopplas sen in till kamerans fjärrstyrningskontakt.

Canon har gett upp de här fåniga idéerna nu och begåvat 5D Mark II och 7D med IR-mottagare och 7D med inbyggd styrning av slavblixtar.
Men det hjälper ju inte på tidigare modeller, som 50D.
Pratar vi inte lite om varandra just nu? Trådskaparen undrade ju om trådlöst blixt, oavsett om det är IR eller radio. Och i mitt inlägg hänvisade jag till radio eller trådat med OC-E3. Och då borde inte IR komma in och störa någonting?!
 
Trådskaparen undrade också om "...och fota utan att sitta och hålla i kameran."

Vilket låter fjärrstyrning av mer än bara blixten. Så jag menade inte att IR skulle störa någonting, utan snarare styra något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.