Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

500D fokusering i videoläge med Tamron 28-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Pedde99

Medlem
Är någon som vet hur snabbt TAMRON AF DI 28-300/3.5-6.3 XR fokuserar i videoläge, med EOS 500D? Är det acceptabelt, i normalt dagsljus och lätt rörliga objekt (t ex en cyklist som närmar sig)? (min nuvarande 12 år gamla Canon-zoom är enormt långsam vid fokusering i videoläget, så det går inte filma objekt som rör sig från eller mot kameran)

Objektivet påverkar inte autofokushastigheten i videoläget mer än marginellt. Det är tyvärr en teknisk begränsning hos videoläget för DSLR att autofokusen är enormt långsam i jämförelse med stillbild, det gäller för alla Canonmodeller (och för de flesta andra tillverkare också för den delen).

Så svaret blir tyvärr nej, det blir inte bättre med ett annat objektiv. Manuellt fokus är vad som gäller för video.

Senast ändrad:
Jättetack Sara för svar!!! Det var ju retligt då......att jag inte kan filma lite nära inpå action med 500D..... Får väl initialt öva mer på manuell fokusering. Om det är DSLR som begränsar så kan man ju undra vad man borde haft istället, om det finns någon teknik som klarar autofokus. Jag vill ju ha en kombinerad systemkamera med videofunktion. Eller har inte utvecklingen kommit dithän ännu...?

Utvecklingen av autofokus vid filmning med DSLR är ännu i baby åldern, det sker utveckling men idag klarar de flesta inte av autofokus med rörliga motiv.

Panasonics G-serie kameror skall vara klart bättre än genomsnittet, men deras kameror har den lilla 4/3 sensorn och elektronisk sökare. Även Sony har några modeller med en speciell lösning (med fast spegel) som skall ge snabbare autofokus vid filmning, SLT (för närvarande två modeller A33 och A55). Även dessa har elektronisk sökare.

Jag har dock inte själv testat någon av dem, så jag kan inte riktigt uttala mig om hur pass bra autofokusen fungerar med rörliga motiv i praktiken.

Är det viktigt för dig med följande fokus får du nog titta på en klassisk videokamera istället.

ANNONS