Annons

Olympus 4-5,6/70-300

Nån som prövat att kombinera den med EC-20 2X teleconverter? :p

Skulle iofs bli fruktansvärt känsligt för skakningar med resulterande f/11... Men i ISO 800 och under en solig dag kanske!
 
Med en EC-20 på ett zoom-objektiv med relativt ljussvag bländare, så får AF'en det lite jobbigare, samt jag undrar om zoomen överhuvudtaget har marginal att leverera bildresultat med "dubbla upplösningen" som ju en 2x förstoring med en telekonverter kräver av det matchande objektivet.

En EC-20 fungerar bäst till de fasta objektivena, samt till f/2.0 & f/2.8 zoomarna.

Måttliga EC-14, f.ö. en kanon-produkt, är ett rimligare alternativ. Jag undrar om inte en sådan samt "digital zoomning", dvs. beskärning av bilden, ger ett bättre slutresultat för den ljussvagare 70-300mm zoomen?

Som du påpekar, redan 300mm brännvidd är extremt tele, (motsvarar ju 600mm för 135-film), så stabilitet är en nödvändighet. Genom att zoomen ju dessutom saknar stativfäste, så blir hela paketet känsligare vid stativmontage.

ZD ED 70-300mm/F4.0-5.6, dvs macro-zoomen kommer nog bäst till sin rätt handhållet, där man utnyttjar dess bästa praktiska egenskaper, nämligen smidigt mått parat med låg vikt.

Mitt ZD ED 40-150mm/F4.0-5.6 funkar visserligen tillsammans med EC-14 beträffande AF, samt att bildresultatet blir OK. Jag har dock inte testat bildresultatet ingående, främst därför att jag använder kit-tele-zoomen, när jag inte har plats för min stora och tunga telezoom, ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5.

Jag är också intresserad av att höra erfarenheter med den efterfrågade kombinationen men även med en EC-14, vilket förmodligen redan finns på utländska fora.

Ref:
 
Firmware v1.2 med High-Speed Imager AF support

♦♦
Samtliga de tre senaste objektiven som Olympus lanserat är försedda med High-Speed Imager AF support. De två kit-zoomarna (standard- & tele-) har senare via f/w uppdatering även de fått stöd för CDAF.

Sammantaget finns nu tre objektiv från Panasonic, sex objektiv från Olympus, men inget objektiv från Sigma; Så ser Four-Thirds kompatibilitetslistan för CDAF (High-Speed Imager AF support) ut idag, strax före PMA09.

LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm / F2.8-3.5 ASPH. / MEGA O.I.S. ingen support för CDAF
  • LEICA D VARIO-ELMAR 14-50mm / F3.8-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S.
  • LEICA D VARIO-ELMAR 14-150mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S.
  • LEICA D SUMMILUX 25mm/F1.4 ASPH.
  • ZUIKO DIGITAL 25mm F2.8
  • ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm F4.0-5.6
  • ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm F3.5-5.6
  • ZUIKO DIGITAL 14-54mm F2.8-3.5 II
  • ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm F4.0-5.6
• ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm/F4.0-5.6 (Lång- och makro-zoomen får nu stöd för CDAF)

High-Speed Imager AF for responsive Live View shooting
The E-620 is equipped with the widely acclaimed AF Live View system featured on the Olympus E-520 and E-420, which enables autofocusing without having to move the camera's main mirror. When the shutter button is half-pressed during Live View shooting, the 11 areas High-Speed Imager AF adjusts focusing by driving the lens to detect contrast at the image sensor and placing the lens at the peak contrast position. As a result, Live View shooting is as easy and carefree as it is with a compact digital camera.

Firmware providing High-Speed Image AF compatibility (Ver. 1.2) for the ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm f4.0-5.6 lens is scheduled to be released in the middle of March 2009. As a result, lenses compatible with the High-Speed Image AF system will be available from ultra-wide-angle (equivalent to 18mm of 35mm cameras) to super-telephoto (equivalent to 600mm of 35mm cameras) with four lenses including the ED 9-18mm f4.0-5.6, ED 14-42mm f3.5-5.6, ED 40-150mm f4.0-5.6 and ED 70-300mm f4.0-5.6.


Ref:
 
Snurrar frontlinsen?

Jag är rätt intresserad av det här objektivet och det skulle vara kul om man kan använda det (på ett vettigt sätt) med polfilter.

Det är väl om jag förstår saken rätt en omarbetad version av sigmas 70-300. Linsernas antal och gruppering är också identisk om man jämför respektive företags hemsida.

Olympusen verkar dock var bättre (?). Jag undrar var skillnaden ligger. Är det bara så att den mindre sensorn beskär de områden av bildcirkeln där skärpan faller?
 
En bild säger mer än 100 ord.

Första bilden tagen på en ödla vid objektivets närgräns och 300 mm, hårt beskuren.
Andra bilden satte jag ner fingret som referens, också den beskuren (bilden alltså :p). Nedersta bilden en mycket hårt beskuren bild på gulsparv som just ska landa. Kolla in på min sida så har jag mer bilder tagna med objektivet.

Närgräns, zoomomfång och låg vikt är de bästa med objektivet. Skärpan tycker jag också är riktigt bra men det kräver lite träning att lära sig hantera det fullt ut. Tack vare att det inte är så ljusstarkt blir det lätt skakningsoskärpa och oönskad rörelseoskärpa (jag använder ytterst sällan över ISO 400).
Så länge det är ljust nog går det att lyckas även med flygande fågel (såvida de är stora nog och inte flyger allt för fort). Det är bara när det är mörkt och när man försöker fokusera på något helt kontrastlöst som fokusen börjar jaga. Så med tanke på priset har jag varit väldigt nöjd med detta objektivet. Enda negativa jag känt är att jag gärna velat ha större bländare för ljusstyrkan och för att få renare bakgrunder.
 

Bilagor

  • PA237669.JPG
    PA237669.JPG
    67.8 KB · Visningar: 436
  • PA257779.JPG
    PA257779.JPG
    37.7 KB · Visningar: 438
  • P2143566conv.jpg
    P2143566conv.jpg
    35.4 KB · Visningar: 442
Jag funderar på att köpa ett 70-300 objektiv till min E-420, men jag undrar om bilderna kommer bli "skakiga" eftersom jag inte har någon inbyggd bildstabilisator?
Jag fotograferar mest sport(fotboll och bilsport) och makro.
Kommer det fungera bra för mig tror ni?
 
Du har marginell nytta av bildstabilisering vid t.ex. panoreringstagningar av bilsportmotiv. Du vill förmodligen inte heller ha suddiga fotbollsspelare i språnget, så tillräckligt kort exponeringstid är viktigare än att nyttja ev. bildstabilisering.

ZD ED 50-200mm ƒ/2.8-3.5 är ett bättre objektiv för dessa motiv, eftersom det har bättre ljusstyrka, samt fungerar bra tillsammans med EC-14. Följdaktligen är prislappen även högre.

Beträffande makro är 70-300 ett alldeles utmärkt objektiv, vilket även fungerar utmärkt tillsammans med EX-25, som dock 50-200 i högre grad behöver för närbildsfoto.

P.S.
Har du läst vad Wrotniak skriver?
http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-070-300.html
 
Jag fotograferar mest sport(fotboll och bilsport) och makro.

För att få störst förstoring med det nämnda objektivet måste du använda 300 mm vilket är en väldigt liten bildvinkel. Redan 200 mm på 4/3 är väldigt svårt att hålla stilla. Även om bilden är skarp osv vill du ha "rätt" utsnitt. Därtill är 300 mm alltid 300 mm vilket ger kort skärpedjup och en ihoptryckt bild.

Du kan säkert ha roligt och ta hyggliga bilder med objektivet, men det finns bättre och tyvärr kostar det mer då.
 
...jag undrar om bilderna kommer bli "skakiga" eftersom jag inte har någon inbyggd bildstabilisator?


Det här grundar sig på mina egna erfarenheter efter att ha fotat flitigt med 70-300-gluggen i drygt ett år:

Även med bildstabilisering (jag har en E-3) är det lätt att "drabbas" av oskarpa bilder vid brännvidder på över ca 150 mm. Man kan helt enkelt inte bara titta och trycka och hoppas på att bilderna blir skarpa. Hur bra bildstabiliseringen än är klarar den inte av det omöjliga, och även en liten oavsiktlig rörelse ger oskärpa med den här gluggen. Dessutom är skärpedjupet väldigt litet vid de längre brännvidderna.

H.a.m.p.u.s, jag kan alltså inte rekommendera gluggen för sportfoto, men i övrigt är det en tämligen underbar glugg med tanke på att den är billig, kompakt och lätt, samt ger en bildkvalitet som är häpnadsväckade bra i förhållande till pris och prestanda. Själv är jag helnöjd med 70-300-gluggen.

/Per S
 
Mått 70-300

Vilka mått är det på Zuiko 70-300 objektivet infällt.

(bra och veta om det går ner i väskan)

Zuiko 40-150 objektivet är 9cm infällt med lock
 
Om valet står mellan 70-300mm nytt eller ett beggat Sigma 135-400mm, vad skulle ni då rekomendera?

Jag kommer främst använda det till att fota skidåkning och eventuellt en och annan bil någon gång.
 
Om valet står mellan 70-300mm nytt eller ett beggat Sigma 135-400mm, vad skulle ni då rekomendera?

Jag kommer främst använda det till att fota skidåkning och eventuellt en och annan bil någon gång.

Inget. Det är jättesvårt att följa åkare med längre brännvidd än 150 mm på 4/3
 
Behöver man någon adapter för att använda ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm F4.0-5.6 till Panasonic GH1? Funkar AF?
 
ZD ED 70-300mm till m4/3 med adapter

Du behöver en MMF-1 eller den nya lättare MMF-2 från Olympus, eller DMW-MA1 från Panasonic. En sådan adapter kopplar autofokus och bländarstyrning. AF funkar på GH1 vid stillbild samt HD (720p), dock bara manuellt vid full HD (1080p).

Se till att zoomen har f/w uppdaterat till att stödja CDAF, vilket inte var fallet vid lanseringen. Objektivet saknar inbyggd stabilisering, vilket istället finns på Olympus kamerahus.

Panasonic har en Lumix G Vario 100-300mm ƒ/4.0-5.6 Mega O.I.S på gång enligt deras lens roadmap.

Ref:
 
Tack för ditt informativa svar, Thore. Panasonics kommande Zoom verkar för stor för att passa mig, såg en bild någonstans. Bildstabilisering är naturligtvis en fördel men man brukar hitta något stöd för kameran. Har du själv använt detta eller något liknande objektiv till en Panasonic M3/4?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.