Annons

500 rullar mycket eller lite!???

Produkter
(logga in för att koppla)

pasi

Aktiv medlem
Har hittat en kamera (eos 1v) som har gått ca:500 rullar e det mycket eller lite!???
vad ska man ge för en sådan!???
 
500 rullar innebär ca 18.000 exponeringar. Slutaren i 1v är dimensionerad för betydligt fler, (100 eller 150.000?) så det är nog inga problem.

Med min EOS 30, som är betydligt mindre tålig än 1v, börjar jag nog närma mig 500 rullar och den går fortfarande fint!
 
Det är inte så farligt på en sådan kamera om den har varit servad och välskött. Förutsatt att den har varit använd som prof.

Annars är den garanterad för 150 000 exponeringar.
 
Slutaren beräknas klara 150 000 exponeringar. Det är alltså 4167 rullar. 500 exponeringar är ingen fara.

Mina har gått ca 370 resp ca 1250. Den som gått minst är köpt i maj 02 och den som gått mer är köpt begagnad.

Eos 1v är en otroligt tålig kamera som klarar väldigt mycket. Om det är lite nött gör absolut ingenting och 500 rullar är en baggis. Du ska se upp så att den inte fått någon jättesmäll och att inte skramlar eller låter illa. Jag köpte en begagnad motor som lät illa som jag returnerade mot en mer yttre sliten som istället lät OK.

9000 - 11000 är nog rätt pris utan booster. 10500 - 12500 med booster.

Eos 1v är den absolut bästa analoga kamera som finns enligt min mening. Jag är övernöjd med mina - de känns helt kompromisslösa och otroligt genomtänkta. Finns bara en nackdel och det är vikten.
 
Senast ändrad:
Är den servad, ålder på huset, yttre skick, vem säljer....osv. Jag tror inte du kan bedömma skicket endast efter hur många rullar den tagit. Även om det är en bidragande information.

500 rullar är väl medel mycket skulle jag tro, hur mycket fotar du själv under ett år ?
Jag är nog uppe i en 30-40 rullar sedan årskiftet och jag tycker det är ganska mycket.....

Som sagt, allt spelar in vid ett köp.
 
500 rullar ska en sån kamera klara - som andra redan skrivit.
Men försök titta på originalkvitton och ev "servicebok" (dvs kvitton från service och liknande).
 
Har det någon betydelse om försäljaren påstår att kameran har gått 500 eller 2500 rullar? Jag ser det som ett påstående från försäljaren som inte kan kontrolleras, eller finns det en räknare i kameran? (ehhhhhhh, nej, eller?)

Gå på fakta:
- skicket berättar mycket om hur kameran har blivit behandlat.
- låter den normal
- kvitto
- servicebok
- om du köper från en affär får du garanti

Och försök få en uppfattning om försäljarens ärlighet/moral genom att snacka med/om honom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.