Advertisement
ANNONS
Annons

50 mm för astrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Hej,
jag funderar på att skaffa en manuell 50 mm för "widefield" astrofoto och kollar på bl a Samyang 50 f/1.4 eller kanske en Nokton 58 f/1.4. Hur skulle en äldre begagnad Nikkor 50 f/1.4 stå sig mot dom? Kraven är lite CA och skarpt över hela vid runt 2.8. Jag kommer använda en aps-c sensor.
 
Vet inte något om 50 mm men titta här på resolution och coma


Jag använder bl.a Samyang 14/2,8 och 135/2, men 50mm har jag inte sett något behov för, kanske om man ska bygga ihop ett panorama
 
Vet inte något om 50 mm men titta här på resolution och coma


Jag använder bl.a Samyang 14/2,8 och 135/2, men 50mm har jag inte sett något behov för, kanske om man ska bygga ihop ett panorama

Tackar, jag ska kolla in länken! Ja det är för att sätta samman mosaiker. Det här är en test jag gjorde igår med en Tamron 85 f/1.4 med ca 20x60 sek för varje.

Orion-RGB-OrionMosaic-St.jpg
 
Tackar, jag ska kolla in länken! Ja det är för att sätta samman mosaiker. Det här är en test jag gjorde igår med en Tamron 85 f/1.4 med ca 20x60 sek för varje.

Visa bilaga 154963
Det blev en bra test. Har du en modifierad kamera? Man ser de olika färgerna ganska bra. Även hästhuvudet ser man, inte illa med en 85mm. Är det beskurna bilder också? Tycker du har snävare bildvinkel än jag har med mitt 135
 
Senast ändrad:
Det blev en bra test. Har du en modifierad kamera? Man ser de olika färgerna ganska bra. Även hästhuvudet ser man, inte illa med en 85mm. Är det beskurna bilder också? Tycker du har snävare bildvinkel än jag har med mitt 135

Ja det blev bättre än väntat. De är fotade med en ZWO ASI 2600MC Pro; den är väldigt känslig för "astrovåglängder" och har fantastiskt bra dynamiskt omfång och 16-bitars färgdjup.
De är inte beskurna (möjligen har stackingprogrammet tagit bort lite stackningsartefakter i kanterna). Har du ff-sensor? Det här är ju fotat med aps-c.

Jag fotar genom teleskop också, men jag tycker det är spännande med såna här övergripande vyer. Många av objekten har ju rätt stor utbredning på himlen som man får en känsla för så här.

Nackdelen med 85.an är att jag inte kan blända ner plus att manuell fokusering inte är lika bra som på manuella objektiv. Jag fokuserade med en bahtinovmask som ger ett interferensmönster, men rätt skärpa sitter inom en millimeter.
Skulle nog vilja ha något vidare brännvidd också, så jag tror en 50 hade varit perfekt.
 
Ja det blev bättre än väntat. De är fotade med en ZWO ASI 2600MC Pro; den är väldigt känslig för "astrovåglängder" och har fantastiskt bra dynamiskt omfång och 16-bitars färgdjup.
De är inte beskurna (möjligen har stackingprogrammet tagit bort lite stackningsartefakter i kanterna). Har du ff-sensor? Det här är ju fotat med aps-c.

Jag fotar genom teleskop också, men jag tycker det är spännande med såna här övergripande vyer. Många av objekten har ju rätt stor utbredning på himlen som man får en känsla för så här.

Nackdelen med 85.an är att jag inte kan blända ner plus att manuell fokusering inte är lika bra som på manuella objektiv. Jag fokuserade med en bahtinovmask som ger ett interferensmönster, men rätt skärpa sitter inom en millimeter.
Skulle nog vilja ha något vidare brännvidd också, så jag tror en 50 hade varit perfekt.
Tack för information, intressant att se hur andra gör, kan ju vara att man kan ta efter :). Så med en sådan astrokamera och en adapter så kan man sätta på ett vanligt objektiv. Då är det bäst med manuella objektiv och med bländarring på objektivet, men det har ju tex mina Samyang. Du har sedan kopplat detta till en laptop? eller har du en sådan minidator för astrofoto som verkar vara populära nu? Om det är till en vanlig laptop vilket program använder du för att ta in bilderna? Jo jag använde FF i min jämförelse med min 135 så med din APS-C så blir det ganska lika
 
Jag använder en ASIAir pro som jag styr från min tablet. Förra året när jag började lite mer på allvar med astrofoto, så använde jag en laptop men det funkar väldigt dåligt i praktiken här i norr där det ofta är -20-30° när jag är ute. Då använde jag iaf Astrophotography tool och Sequence generator pro för att styra kameran (hade en modifierad EOS 60D då), men det var mycket strul.. det är en sak med problemlösning när det är varmt, en annan när man sitter i mörkret i -20.. :)

Med ASIAir pro så funkar det otroligt mycket smidigare, men man blir ju förstås mer bunden till ZWO-prylar. Jag har en automatisk fokuserare (ZWO EAF) till teleskopet och med den så är det i princip bara att sätta igång fotandet och sen behöver man bara kolla till då och då.

Men det här är den nya setupen med en Nikon-adapter så jag har monterat allt på en dovetail och så kör jag den från min EQ6R-Pro montering. Lite overkill för den här brännvidden men men.

ZWO_Nikon.jpg
 
Jag skulle tro att bländar du ner till 2,8 blir de flesta 50 mm, både nya och gamla godingar, nämligen likvärda. Av Nikons manuella är 1,4-an något lite sämre vid 2,8 än 1,8-an och 1,2-an. Manuella 50/1,4-or från Contax, Minolta och Pentax är annars bra.
 
  • Gilla
Reaktioner: dJb
Jag skulle tro att bländar du ner till 2,8 blir de flesta 50 mm, både nya och gamla godingar, nämligen likvärda. Av Nikons manuella är 1,4-an något lite sämre vid 2,8 än 1,8-an och 1,2-an. Manuella 50/1,4-or från Contax, Minolta och Pentax är annars bra.

Tackar. Ska hålla utkik efter en 50/1.8, det låter som ett utmärkt och billigt alternativ!
 
För Astrofotografering så välj med omsorg. Inte alla 50mm ens vid f/2.8 blir av med Coma och när de väl blivit av med det så är stjärnorna onormalt stora istället.
Går att kringgå det om man har större överlapp vid panorama.

/Stefan
 
  • Gilla
Reaktioner: dJb
Jag använder en ASIAir pro som jag styr från min tablet. Förra året när jag började lite mer på allvar med astrofoto, så använde jag en laptop men det funkar väldigt dåligt i praktiken här i norr där det ofta är -20-30° när jag är ute. Då använde jag iaf Astrophotography tool och Sequence generator pro för att styra kameran (hade en modifierad EOS 60D då), men det var mycket strul.. det är en sak med problemlösning när det är varmt, en annan när man sitter i mörkret i -20.. :)

Med ASIAir pro så funkar det otroligt mycket smidigare, men man blir ju förstås mer bunden till ZWO-prylar. Jag har en automatisk fokuserare (ZWO EAF) till teleskopet och med den så är det i princip bara att sätta igång fotandet och sen behöver man bara kolla till då och då.

Men det här är den nya setupen med en Nikon-adapter så jag har monterat allt på en dovetail och så kör jag den från min EQ6R-Pro montering. Lite overkill för den här brännvidden men men.

Visa bilaga 154989
Jag blev nyfiken på en sådan här lösning som en mix mellan astroutrustning och vanligt objektiv, men hur fungerar det med bländare? Har adaptern en bländarring?
 
Jag blev nyfiken på en sådan här lösning som en mix mellan astroutrustning och vanligt objektiv, men hur fungerar det med bländare? Har adaptern en bländarring?

Nej tyvärr så det blev att fota på full öppning med Tamron-gluggen jag använde. Det bästa är att använda ett objektiv med manuell bländare. Tänkte vid tillfälle skaffa någon manuell glugg, men har precis köpt ett Maksutov-Newton-teleskop så det blir lite fokus på det ett tag. :) Men det är rätt häftigt med mer vidvinkligt astrofoto.
 
Har ni kamera så kan man blända ner och sen ta bort objektivet. För mig fastnar bländaren i det läget. Har gjort så ett par gånger.


/Stefan
 
Har ni kamera så kan man blända ner och sen ta bort objektivet. För mig fastnar bländaren i det läget. Har gjort så ett par gånger.


/Stefan
Nä tyvärr, jag provade med Nikon 300/4pf och den hade alltid stor öppning, vilket är bra, så för astrofoto så fungerar det. Provade också med Nikon 28/1,8 och den hade alltid en liten öppning vilket inte är så bra. Men jag har Samyang 14/2,8 och Samyang 135/2 båda med bländarring samt 300/4 som står öppen, så det borde fungera med dessa iaf
 
Senast ändrad:
Nä tyvärr, jag provade med Nikon 300/4pf och den hade alltid stor öppning, vilket är bra, så för astrofoto så fungerar det. Provade också med Nikon 28/1,8 och den hade alltid en liten öppning vilket inte är så bra. Men jag har Samyang 14/2,8 och Samyang 135/2 båda med bländarring samt 300/4 som står öppen, så det borde fungera med dessa iaf
Alla med mekaniskt styrd bländare strävar mot minsta bländare. Det bländarringen gör om den finns är att mekaniskt utgöra ett stopp som hindrar den från att gå till minsta bländare. Eftersom 28:an saknar bländarring så går den alltid till minsta bländare. Kameran i sin tur håller upp bländaren och släpper när man tar en bild ned bländararmen, antingen till ett av kameran valt ställe eller till den stoppas av bländarringens mekanism.

En del dumma adaptrar, som mellan Nikon F och Sony (F)E, har en ograderad ring som man kan ställa bländaren på G-objektiv med.
 
Alla med mekaniskt styrd bländare strävar mot minsta bländare. Det bländarringen gör om den finns är att mekaniskt utgöra ett stopp som hindrar den från att gå till minsta bländare. Eftersom 28:an saknar bländarring så går den alltid till minsta bländare. Kameran i sin tur håller upp bländaren och släpper när man tar en bild ned bländararmen, antingen till ett av kameran valt ställe eller till den stoppas av bländarringens mekanism.

En del dumma adaptrar, som mellan Nikon F och Sony (F)E, har en ograderad ring som man kan ställa bländaren på G-objektiv med.
300/4pf har väl någon elektronisk bländare? för den har inte någon sådan där mekanisk spak. Den stod också vidöppen, så de elektroniska beter sig tydligen annorlunda?
 
Vet inte hur Nikon fungerar, men Canons så om man stänger av kameran så bländar den ner. Men jag tar bort objektivet med den är igång så fastnar den i det läget.

/Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar