Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
50 mm 1,4/1,8? hjälp
- Trådstartare k-persson
- Start datum
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
phool
Aktiv medlem
Det finns massa trådar om just denna fråga "50 1.4g eller 50 1.8g" nu vet inte jag om du syftar på "D" eller "G" modellerna ifs... Men om vi utgår ifrån G. Båda är lika bra optiskt, jag har båda, 1.8:an har snabbare autofokus, 1.4:an är lite ljusstarkare, men kostar nästan dubbelt så mycket, om du inte måste ha 1.4 så finns det ingen anledning att köpa 1.4:an. Båda är riktigt skarpa från f2 för att bli extremt skarpa från 2.8. Köp 1.8g.
perstromgren
Aktiv medlem
Hej!
jag ska köpa ett nytt objektiv till min kamera! ( Nikon D90)
vad är skillnaden mellan:
Nikkor 50mm 1,8
NIkkor 50mm 1,4
Ca 2000:- och knappt ett bländarsteg.
Per.
k-persson
Aktiv medlem
Hej! Brännvidden 50 mm är lika på båda men 1.4 är ljuskänsligare än 1,8 an och förmodligen
ganska mycket dyrare . Läs recensioner på denna sida o jämnför vad som passar dig!/Häls Anders
tack så mycket! inte så lätt när man inte kan !.. det ska jag göra!
k-persson
Aktiv medlem
Ca 2000:- och knappt ett bländarsteg.
Per.
tack så mycket !
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Jag kan väl säga så här: är det ffa skärpa (lite nedbländat) och AF hastighet som räknas är det nog ingen idé att köpa 50/1,4 AF-S ist för 50/1,8 AF-S. F/1,4:ans viktigaste fördel är nog möjlighet till ett lite tunnare skärpedjup, bättre byggkvalitet och snyggare oskärpa. Den senare egenskapen är nog viktigast för finsmakare, för andra kanske det inte spelar någon större roll.
Mas71
Aktiv medlem
Detta dilemma brottades jag med i 2 månader under hösten, så jag kan ge en sammanfattning.
Nikkor 50mm 1,8G: kostar ca 1800:-
NIkkor 50mm 1,4G: kostar ca 2900:-
Skillnad 1100:-
Jag hade länge bestämt mig för 1.8 varianten tills jag såg en arbetskollegas 1.2 variant och provade den. Då kände jag att jag ville ha den där extra storleken på öppningen som 1,4 ger.
Jag hade även 35/1,8 sedan tidigare och ville maximera skillnaden mot den.
Så för mig blev det 1,4G varianten.
1,4G har egenligen bara 2 fördelar mot 1,8G:
* Extra steg i ljusstyrka
* Byggkvalitet.
1.8G har några fördelar mot 1,4:
* Billigare
* Snabbare autofokus
* Bättre motljusegenskaper
Jag är mycket nöjd med mitt 1,4G
Jag använder den för:
* Landskap och nattbilder då jag bländar ner till mellan 5,6 - 9 och där är den superskarp
* Porträtt där jag om jag vill kan köra med 1,4 för att få det där extra korta skärpedjupet.
För mig var det rätt att betala 1100:- extra för att slippa grubbla över den extra öppningen.
Jag hade länge bestämt mig för 1.8 varianten tills jag såg en arbetskollegas 1.2 variant och provade den. Då kände jag att jag ville ha den där extra storleken på öppningen som 1,4 ger.
* Byggkvalitet.
* Billigare
* Snabbare autofokus
Jag använder den för:
* Landskap och nattbilder då jag bländar ner till mellan 5,6 - 9 och där är den superskarp
* Porträtt där jag om jag vill kan köra med 1,4 för att få det där extra korta skärpedjupet.
För mig var det rätt att betala 1100:- extra för att slippa grubbla över den extra öppningen.
k-persson
Aktiv medlem
Detta dilemma brottades jag med i 2 månader under hösten, så jag kan ge en sammanfattning.
* Byggkvalitet.
* Billigare
* Snabbare autofokus
Jag använder den för:
Tack så jättemycket! tack för att du skrev på ett enklare sätt förstår lättare nu!
vbg_snake
Aktiv medlem
Tack så jättemycket! tack för att du skrev på ett enklare sätt förstår lättare nu!
Det bästa du kan göra är att lära dig lite grundläggande teknik. T ex vad olika bländarvärden innebär. Det blir betydligt lättare att förstå sin utrustning och allt runt omkring om man kan lite teknik.
/M