Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
4K-bildskärm
- Trådstartare Ulf J
- Start datum
Jag är på jakt efter en ny bildskärm för fotoredigering och hittade en massa 4K-skärmar på vägen, t.ex. Samsung 28" 4K LED 28D590D. Specifikationerna är överväldigande och priset en tredjedel av prestigemärkenas enklaste motsvarigheter. Men funkar de till fotoredigering?
Hej!
Den är byggd med en TN-panel, där ligger en stor del av prisskillnaden. Jag testkörde i våras Dell P2815Q som av allt att döma är byggd kring samma eller en liknande panel. Färgvisningen är helt ok för normalt hemmabruk, men för bildredigering känns den rätt tveksam - tydliga skiftningar i färg och färgtemperatur när den vertikala betraktningsvinkeln ändras (dvs att du rör huvudet upp/ned).
Då kan man få mycket bättre resultat om man lägger runt 5000 kr på en skärm med ips-panel och bildstorlek på 1920x1200 eller 1920x1080 bildpunkter.
GunnarW
Aktiv medlem
Det närmar sig att jag byter ut min Philips Brilliance 201P.
Upplösning minst 2560x1440 vill jag ha. Jag har tittat på prisjakt och filtrerat ut *-IPS, PLS och maxpris 5500.- http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s205371533&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s205373388
Där dyker även upp ett par 4K-skärmar. Dell P2415Q, 24tum från 3725.- och P2715Q, 27' från 5265.-
Jag hittar att den större har 100% av sRGB och 79% av AdobeRGB.
I pristoppen välkända Eizo med EV2736W. Från dryga 3 tusen finns en rad 27-tummare.
Min gamla dator ska jag byta. Den orkar nog inte driva den nya upplösningen.
Foto är bara hobby för mig och budget därefter. Kanske om jag kan låna/hyra en kalibrator eller budgetversionen att lämna in till lab, jämföra och skruva. Nästan aldrig några utskrifter och aldrig hemma.
En fråga är om jag får en bättre upplevelse med 4K. Om inte, vilken annan är ett bra val?
Upplösning minst 2560x1440 vill jag ha. Jag har tittat på prisjakt och filtrerat ut *-IPS, PLS och maxpris 5500.- http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s205371533&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s205373388
Där dyker även upp ett par 4K-skärmar. Dell P2415Q, 24tum från 3725.- och P2715Q, 27' från 5265.-
Jag hittar att den större har 100% av sRGB och 79% av AdobeRGB.
I pristoppen välkända Eizo med EV2736W. Från dryga 3 tusen finns en rad 27-tummare.
Min gamla dator ska jag byta. Den orkar nog inte driva den nya upplösningen.
Foto är bara hobby för mig och budget därefter. Kanske om jag kan låna/hyra en kalibrator eller budgetversionen att lämna in till lab, jämföra och skruva. Nästan aldrig några utskrifter och aldrig hemma.
En fråga är om jag får en bättre upplevelse med 4K. Om inte, vilken annan är ett bra val?
forstheim
Aktiv medlem
Du kan filtrera ännu mer på prisjakt.se om du vill genom att välja "Fler sökkriterier". Exempelvis kan du då välja på matt eller blank skärm..vilket lär minska alternativen att välja på ytterligare.
Jag kan inte påstå att jag har någon jättestor erfarenhet av dem olika alternativen, men i den prisklass du verkar leta skärmar i kan jag i alla fall rekommendera den jag själv använder: Asus PB278QR
Jag kan inte påstå att jag har någon jättestor erfarenhet av dem olika alternativen, men i den prisklass du verkar leta skärmar i kan jag i alla fall rekommendera den jag själv använder: Asus PB278QR