froderberg skrev:
Bra, då får vi igång en diskussion här, vilket var min mening.
Tänkte väl det ;>D
Det var mitt syfte också, alltså inte ett personligt påhopp ;>D
Sen håller jag med dig fullständigt om att cencuren skall ske på redaktionen. Det är det jag menar med att prata om vilket syfte man har med bilden.
Någon nämnde att bilden passar i en bok om Persson, vilket stämmer bilden visar också det du säger att du vill visa Persson bakom livvakterna.
Problemet är väl att det inte alltid funkar så bra med censuren när drevet är igång men då är ju syftet kanske inte speciellt ädelt utan då handlar det mer om att sälja bilder eller lösnummer.
Generellt kan jag hålla med dig om att detta funkar allt som oftast men genom mitt jobb har jag vid ganska många tillfällen träffat på både journalister och pressfotografet som agerat mycket olämpligt.
Ett exempel: Vid en större olycka avspärrades olyckplatsen snabbt av polisen.
Själv skulle jag hämta hem personalen som varit inblandad i olyckan, bla han som framförde fordonet. När jag kommer tll platsen hittar jag vår personal chockad omgiven av ett par journalister och två fotografer som försöker få en intervjuv och kamerorna blixtrar på som bara den. Det värsta var att 2 man "klätt ut" sig till sjukvårds personal för att komma in på området som vid det tillfället fortfarande var att beteckna som brottsplats.
Som tur var blev det inga bilder i pressen, så här fungerade censuren på redaktioen, men båda kvällstidningarna publicerade "uttalanden" från "intervjuverna" under ett par dagar vilket medförde svåra psykiska problem under lång tid speciellt för en av de inblandade och dessutom försvårade arbetet med att få de inblandade "på fötter" igen.
Detta är ett exempel på hur det kan gå till och jag lovar dig det är inte det enda jag kan berätta.
Självklart skall media göra sitt jobb men det får inte ske på bekostnad av objektet speciellt inte om personen är "oskyldig".
/Olle