Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430EX- Hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

annelie_v

Medlem
Hej!

Hur ställer jag in kamera/blixt så att jag får ett så naturligt resultat som möjligt? Jag begriper ingenting av den. Inställningar osv

Just nu är den inställd på ETTL, vinklad 45 grader uppåt och med en omnibouncer. Men jag känner mig inte nöjd...bliderna ser fortfarande för mycket ut som med popup-blixten! Manualen till blixten gjorde mig bara förvirrad...vet inte om jag kanske är korkad?:)
Fotar med en EOS 450D.

Hur använder jag blixten?
Var gärna övertydliga:) Jag är nybörjare!

Naturligt resultat som möjligt antar jag är lika med att du inte vill att blixtljuset skall synas men ändå finnas. Om du ställer kameran i AV-läget och drar upp ISO till 800 så har du en god chans till att få med så mycket naturligt ljus som det finns i rummet. Sätt bländaren till 5,6. Var beredd på att hålla kameran väldigt stilla eftersom kameran kommer att försöka välja en slutartid som passar med rummets ljus. Blixten däremot kommer att intressera sig för huvudmotivet. Med hjälp av blixtkompensationen, kanske -1, (eller mer) så kommer inte blixten att bränna på så tydligt. Behöver du mer ljus från rummet, så sätter du exponeringskompensationen till +1.

M.a.o. testa lite så att du ser hur kameran och blixten tänker. Exponeringskompensationen är för kameran med omgivande ljuset och blixtkompensationen är för blixten hur den belyser huvudmotivet.

Prova rikta blixten åt olika håll och se vilka skillnader det gör, blixt rakt upp i taket ger ett väldigt mjukt ljus som lyser upp hela rummet, prova även att studsa blixtljuset mot en vägg åt vänster eller höger innan det når huvudmotivet, Den står rätt i ETTL läge - automatiken ser till att blixten ger "rätt" ljus, men ofta har fotografen en annan åsikt vad som är rätt, då kan man hjälpa automatiken på traven och justera blixtkompensationen om det blir för mycket blixtljus ( -1,3....kanske -1,7. )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar