Annons

Hjälp att ställa in kamera för trådlös radiosändare

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, tycker att det verkar konstigt om sändaren inte gör annat än sitter fast i blixtskon. Vad ska metallplupparna under den vara där för, i så fall?

Carl, har du 100 koll på detta? Och i så fall, antar jag att lösningen är att köpa tillbehör så jag får synkuttag?

Nej, du skall inte köpa till fler grejor. Ring kaffebrus och förklara så skickar dom en ny radiosändare till dig. Skicka sen den gamla i retur. Jag skulle tro att det är en lös sladd innuti den. Jag har många kompisar som varit och fotat i min studio och ingen av dem har haft problem så som du beskriver. Det har varit olika kameramärken och i synnerhet Canon 10D, 20D, 40D, 350D, 450D, 5D, osv. Ingen som haft problem med mina radiosändare som sagt. Kollade du att kortsluta(utlösa) med ett gem mellan polerna på radiosändaren?
 
Om din radiosändare fungerar när du kortsluter kontakterna enligt ovan,
så är det något fel i din kamera.

Om det inte fungerar så kan det vara en sladd som är lös inne i radiosändaren. Öppna med en liten krysskruvmejsel och kolla. Det är inte svårare än att byta batteri i enheten. Om sladden är lös så löda fast den eller skicka tillbaka till kaffebrus.

Jag har öppnat den nu och mycket riktigt så finns där en liten vit sladd som är fäst i ena änden men som inte sitter fast i något i andra änden, så jag antar att det är felet. Sladden borde ju rimligen vara ämnad att sitta fast någonstans i båda ändar. Är inte mycket av en "lödare", så jag får skicka tillbaka den. Tack alla, för all hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.