Advertisement

Annons

40D vs 5D Mark II vs 1D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:


(fyller på listan)
- FEL-knapp
- Robustare konstruktion
- Inbyggd diktafon (perfekt för att ta namn)
- Automatisk braketing-stege (1 klick för 5 exponeringar)
- Dubbla minneskortsplatser (super för back-up)
- Kraftigare batteri
- Inbyggt vertikalgrepp som funkar bättre med stativ
- Fler smarta CF-funktioner
- Tyst slutarläge
- Ställbar jpg-komprimering.


Jag har diktafon i min A710is för 2800 men inte i min 30D lustigt dom tänker på canon.
 
Verkar som vi glömt att sökaren är större i 1D mark III. Det påverkar ju bland annat förmågan att fokusera manuellt.
 
Fråga:

Vilket objektiv ska jag använda på en 1D MarkIII för att fota i extrem super vidvinkel?

Jag skulle vilja fota med ett 14, 15 eller 16mm objektiv.

mvh
B
 
paul innergård skrev:
Japp, Mark III har assist med hjälp av de omgivande focuspunkterna. Det kan du välja bland customfunktionerna. I övrigt betvivlar jag inte att Mark III:s af är en klass bättre än 40D. Speciellt på rörliga motiv. Skulle tro att den även är snabbare på stillastående objekt, samt bättre när ljuset tryter.

Grymt!!!

Då är det bara att börja spara :)

/Magnus
 
Danlo skrev:
Va?! 8-O

Nu blir jag rädd... Shit! Människor är slarviga, små sladdar som inte blivit dit-lödda rätt.. chips som inte sitter ordentligt där de ska, skruvar som inte är ordentligt iskruvade osv osv.. En AF som inte funkar som den ska.. ;p

Robotar gör inte fel.

Robotar gör visst fel, men bar när vi programmerar dom fel.
Men saker som byggs av människor är oftast bättre. Jämför en handsydd kavaj med skit från dressman så ser ni att människor är bäst.
 
Människor är mer felbara, men också mer flexibla. Vilket gör att det kan vara realistiskt att låta människor utföra moment som är mycket svåra, kanske omöjliga, att automatisera. En automatiskt sammansatt produkt kräver därför oftast en betydligt hårdare produktionsanpassning.
 
Kan tillägga att även superteleobjektiven handtillverkas. Ca 3 per dag och arbetare.

Nikon D300 handtillverkades först men Nikon insåg snabbt att volymen var tillräcklig för robottillverkning.
 
froderberg skrev:
Alternativen är inte så många. 14mm/2,8 är iaf klart bättre än 16-35:an.

Lågbudgetalternativet är Sigmas 12-24/4,5-5,6.

/magnus

Nja...
14mm blir ju över 18mm på en 1D MarkIII, och går Sigmas 12-24/4,5-5,6 att köra på en crop 1,3 kamera? Och är Sigman ett bra objektiv?

/B
 
billextreme skrev:
Fråga:

Vilket objektiv ska jag använda på en 1D MarkIII för att fota i extrem super vidvinkel?

Jag skulle vilja fota med ett 14, 15 eller 16mm objektiv.

mvh
B

Canon EF14/2,8L II USM kanske? :)

billextreme skrev:
Nja...
14mm blir ju över 18mm på en 1D MarkIII, och går Sigmas 12-24/4,5-5,6 att köra på en crop 1,3 kamera? Och är Sigman ett bra objektiv?

/B

Ah, du menar ett som MOTSVARAR 14mm på en 1D MkIII. Såg inte att du skrev det någonstans..
 
Senast ändrad:
Det har jag inte tänkt på innan, men där är ju faktiskt en 1D lite mer begränsad än 40D/400D. De senare kan ju ta 10-22, som motsvarar 16-35. Skillnaden på några få mm i den änden är stor.

Jag vet inte heller när någon på Canon drog sig multispotmätningen till minnes, men den funktionen fanns på första 1Ds i alla fall.
 
apersson850 skrev:
Det har jag inte tänkt på innan, men där är ju faktiskt en 1D lite mer begränsad än 40D/400D. De senare kan ju ta 10-22, som motsvarar 16-35. Skillnaden på några få mm i den änden är stor.

Jag vet inte heller när någon på Canon drog sig multispotmätningen till minnes, men den funktionen fanns på första 1Ds i alla fall.
Förhoppningsvis slår Canon till med en motsvarighet till Nikons 14-28, och då är de flestas problem med vidvinkelfrågan löst. På en 1,3X (1,260X) sensor motsvarar 14 mm 17.6 mm. Borde räcka för majoriteten. Själv tycker jag att de 21 mm som 16-35 ger på min Mark III är perfekt.
 
paul innergård skrev:
Förhoppningsvis slår Canon till med en motsvarighet till Nikons 14-28, och då är de flestas problem med vidvinkelfrågan löst.

Nikons 12-24 är ett stort och tungt åbäke som skrämmer folk. Men prestantan är super.

16 mm är mer än väl för de flesta. Jag sitter just nu med Canons 14mm/2,8 II, men vet inte riktigt vad jag ska ha det till

Under 20 mm i småbild är det nog sällan man behöver egentligen.

På en 1,3X (1,260X) sensor motsvarar 14 mm 17.6 mm. Borde räcka för majoriteten. Själv tycker jag att de 21 mm som 16-35 ger på min Mark III är perfekt.

16*1,26 blr snarare 20 mm ;)

Men jag håller med. 16-35:an på 1D tycker jag är väldigt användbar och inte så tung. För reportagefoto är det toppen att kunna gå från kraftigvidvinkel till överkroppsbild utan att byta glugg en stor fördel.

En 20-50/2,8 till småbildsformatet står på min önskelista.

/M
 
froderberg skrev:
Nikons 12-24 är ett stort och tungt åbäke som skrämmer folk. Men prestantan är super.

16 mm är mer än väl för de flesta. Jag sitter just nu med Canons 14mm/2,8 II, men vet inte riktigt vad jag ska ha det till

Under 20 mm i småbild är det nog sällan man behöver egentligen.



16*1,26 blr snarare 20 mm ;)

Men jag håller med. 16-35:an på 1D tycker jag är väldigt användbar och inte så tung. För reportagefoto är det toppen att kunna gå från kraftigvidvinkel till överkroppsbild utan att byta glugg en stor fördel.

En 20-50/2,8 till småbildsformatet står på min önskelista.

/M
20-50 skulle vara perfekt. Jag tror att det skulle kunna vara den enda normalzoom som jag behöver. Nu släpar man på två, 24-70 och 16-35. Den ena ger för dålig vidvinkel och den andra är för kort i teleläget. Om jag haft en FF-kamera så hade 16-35 åkt till förmån för 24-70 som jag dessutom håller som den något bättre.
 
Jag har alltid med mig 17-40/4L, 24-70/2.8L & 70-200/4 IS till min 5D på reportage. Finner att jag använder mig av 17-40 & 70-200an mer och mer. 24-70 gluggen ligger alltmer i väskan :)
 
Jag tycker att både 5D och 1DIII skulle passa utmärkt tillsammans med 40D i min väska. Tänk va många nya "gluggar" jag skulle få... Snälla Tomten!.. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.