Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D, vad händer med mitt hus??

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Jag skaffade ett 40D hus ganska tidigt när den släpptes och har vart överlag nöjd med kameran, förutom skärpan som vart ett skämt.

Jag vet inte exakt hur många bilder jag tagit med huset, men uppskattar det någonstans kring minst 40 000 exponeringar (kan mycket väl vara 50 000, men går det att hitta någonstans i kameran hur många exakt som är exponerade??)

Den senaste tiden så har jag lagt märke till att jag får mer brus i bilderna, trots bra ljus, snabb slutartid och lågt iso så ser det ut som skam i jämnförelse med bilder som vart tagna under liknande förhållanden och inställningar som för 4-5 månader sedan.

Kan något ha hänt med kameran och är det värt att skicka in den? Jag tittar mig runt efter ett nytt hus, antingen 5D mark II eller en Ds mark III (eller mark IV, beroende på pris och tillgång)
 
Ja det finns ett program för att ta reda på antalet exponeringar. Kommer inte ihåg adressen dit, men sök på forumet - frågan har varit uppe många gånger.

Sensorbrus KAN bero på dåligt batteri - testa med ett annat och se om det blir bättre. Observera att det inte är dålig laddning utan hög/höjd inre resistans som kan ställa till det. Testa också att föriktigt göra rent batterikontakterna så att de inte är feta/oxiderade.
 
gällande skärpan så är det inte säkert det är husets fel, kan lika gärna vara objektivet. vad har du för objektiv?

kan även vara att man behöver kalibrera hus och objektiv.

när du letar efter ett nytt hus? vad är främsta orsaken? Brus? med 5D MKII så tror jag inte det är mycket so slår den. jag är kanon nöjd med min (hade 40D innan).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.