Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D till 6D eller 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sipen

Ny medlem
Skall byta ut min 40D mot en 6d har jag tänkt, eller 70D! Vet att det står lite om det här i forumet!
Har följande objektiv idag
Canon EF 50mm f/1.8 II
Samyang 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye
Canon EF 70-200/2,8L IS USM
Canon EF 1.4x II extender

Är det värd dom pengarna att gå på 6D mot 70D med mina objektiv!
Fotar mest landskap och natur och gillar att slippa blixt !
 
Låter ju som 6D.

Tror inte ditt Fish-eye funkar på fullformat dock?

Enligt Cyberfoto så gör det det, fick detta svar från dom!
"Den går att använda till kameror med fullformat sensorer ex 6D, men observera att den ger en rund bild med svarta kanter. Tänkt användningsområde med fullformat är 360 graders panoramabilder"
 
Jag är lite i samma sits. Har också en 40D och ska uppgradera.

Har själv alrdig provat FF men med det du fotar låter det som 6D är rätt val.

Dock finner jag det mkt svårt att skapa sig en uppfattning om den faktiska skillnaden nuförtiden mellan FF och crop. Att brus är mindre på FF håller mer eller mindre alla med om. Och DOF skiljer ju sig också.

Men när det gäller skillnad i bildkvalitet är det mer splittrat. Spelar ingen roll om man läser tester, forum eller tidningar så är det antingen typ "ingen skillnad alls om man inte förstorar extremt" eller typ "natt och dag, fantastiskt mycket bättre bildkvalitet". Och båda meningarna gäller även hos folk som påstår sig jämfört i verkligheten.

Den gode Ken Rockwell har tex en lång artikel om hur mycket skarpare FF är, även med bildjämförelse. Sen skriver han i flera andra artiklar om att det absolut inte spelar någon roll och att det inte är någon skillnad.

Min slutsats är att det måste handla om smak, vilket uttryck man är ute efter i sina bilder och hur kräsen man är. Jag lutar åt FF.
 
Ditt fisheye funkar inte som 180 panorma på FF. Dels går inte motljuskyddet ta bort (Det gör den på CSII)
Dessutom är den inte fullt cirkulär på långsidan. Bara kortsidan.
För det du vill fota är 6D mer önskvärt.
70D ska du bara "uppgradera" dig ifall du önskar filmningsegenskaperna samt b/s eller "bara" vill ha fler pixlar.

/stefan
 
Ditt fisheye funkar inte som 180 panorma på FF. Dels går inte motljuskyddet ta bort (Det gör den på CSII)
Dessutom är den inte fullt cirkulär på långsidan. Bara kortsidan.
För det du vill fota är 6D mer önskvärt.
70D ska du bara "uppgradera" dig ifall du önskar filmningsegenskaperna samt b/s eller "bara" vill ha fler pixlar.

/stefan

Blev en 6D 13990:- på Rajala!
 
Jag gick nyss från crop till FF. Ja, men 2 års mellanrum från att jag sålde min 50D tills jag köpte min 6D.

Hur som helst.
Det jag märkte var att brusegenskaperna är så mycket bättre att det är omöjligt att ens beskriva.
DOF är annorlunda, det märker jag också.

Bildkvalitén är väl säkert bättre men det ser jag ingenting utav.
Avsaknad blixt har jag aldrig märkt av, aldrig tyckt om den inbyggda blixten ändå.
 
Har själv alrdig provat FF men med det du fotar låter det som 6D är rätt val.

Dock finner jag det mkt svårt att skapa sig en uppfattning om den faktiska skillnaden nuförtiden mellan FF och crop. Att brus är mindre på FF håller mer eller mindre alla med om. Och DOF skiljer ju sig också.

Men när det gäller skillnad i bildkvalitet är det mer splittrat. Spelar ingen roll om man läser tester, forum eller tidningar så är det antingen typ "ingen skillnad alls om man inte förstorar extremt" eller typ "natt och dag, fantastiskt mycket bättre bildkvalitet". Och båda meningarna gäller även hos folk som påstår sig jämfört i verkligheten.

Kanske inte helt relevant för att välja mellan 6D och 70D, men här har jag gjort en liten snabb (helt ovetenskaplig) jämförelse mellan 6D och Olympus E-M5: http://mkallstrom.wordpress.com/2013/11/25/m43-ff-comparison-olympus-e-m5-vs-eos-6d/

Jag strulade till det med ISO-inställningarna så jag var tvungen att justera exponeringen i Lightroom för att matcha Olympusen (det är alltså ingen bra jämförelse när det gäller brusegenskaperna) och jag har också försökt få färgerna att vara så lika som möjligt. Ta det för vad det är, men det ger kanske en fingervisning om skillnaderna mellan 6D och crop-kameror. Jag ser en skillnad, men i mina ögon är den inte enorm.
 
Det är inte normalanvändet man kommer se skillnaden eller slutresultatet. Köre du en Ferrari på en 90 km/h väg och kör 90 km/h och en Fiat Punto i 90 km/h så kommer de fram lika snabbt med likvärdigt resultat.
Dock är väl köregenskaperna, bekvämlighet och nöjet annorlunda.
Testar du sedan bilarna på en racerbana med ingen hastighetsbegränsning så lär du nog se skillnad i nöje, slutresultat och bekvämlighet.
Detsamma gäller fullformat vs crop och tjockkameror vs pocket. Du kan få likvärdigt slutresultat med en mobiltelefon och en Nikon D4 sålänge förutsätningarna är snälla.

/stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.