Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D långsam på avtryckaren = service?

Produkter
(logga in för att koppla)

fogelberg

Medlem
Jag har köpt en begagnad 40D som har tagit drygt 20.000 bilder, kompisen köpte även han en begagnad 40D, om jag testar hans kamera så lägger jag märke till att min kamera är lite långsam i avtryckaren jämfört med hans kamera...

Samma inställning osv... men ändå så känns hans kamera lite snabbare. Det påverkar inte mina foton något men det känns ändå en viss skillnad.

Är detta något jag bör kolla upp?
Kanske skicka kameran på service? Någon som vet vad en service kostar?
 
Inte så att du har inställt på "tyst fotografering"?
Kollade precis genom inställningarna efter "tyst fotografering" menar du "pipljud" som är i första menyvalet?

Pipljud står på av.. ändrade detta, ingen större skillnad förutom att kameran piper när den hittar fokus.

Kompisen 40D har också pipet avstängt..
 
Nej, inte pipljudet. Är inte säker på om funktionen finns på 40D men det kan finnas en inställning för "tyst fotografering" som gör att slutarljudet blir lite tystare, med bieffekten att kameran blir lite slöare.
 
Jag har köpt en begagnad 40D som har tagit drygt 20.000 bilder, kompisen köpte även han en begagnad 40D, om jag testar hans kamera så lägger jag märke till att min kamera är lite långsam i avtryckaren jämfört med hans kamera...

Samma inställning osv... men ändå så känns hans kamera lite snabbare. Det påverkar inte mina foton något men det känns ändå en viss skillnad.

Är detta något jag bör kolla upp?
Kanske skicka kameran på service? Någon som vet vad en service kostar?

Hej !

Är det samma inställningar i den "näst högraste" meny-rutan, den med C.fn inställningarna ?

Fokuserar optiken på halvt avtryck ?

Blås rent af-ögomen med en blåmoj, dvs ej med munnen, sitter under spegeln.

Jag antar att ni testat med samma optik.


//MW
 
@*SMW

Jag ska låna hans kamera och syna C.fn inställningarna, jag "tror" att de är samma men det kan vara så att vi har missat något. Ja, kamerorna är testade med samma gluggar.

Blåsmoj ska införskaffas också.

Tack för C.fn tipset.
 
Titta efter om ni har samma version på firmware installerat. Det kan kanske hända att din kompis har ett snabbare minneskort i sin kamera? Menar du förresten seriebildtagning eller även när ni testar enstaka bilder? Det kanske går att köra någon fabriksåterställning?

Hoppas du kommer på vad det är, tror du blir nöjd med kameran i vilket fall dom helst, 40D är en bra kamera.
//Robert
 
Dessvärre börjar jag tro att Jonas är inne på rätt spår.. :(
Det känns en viss skillnad när man trycker på avtryckaren.

Jag är inte sugen på att skruva upp kameran eftersom detta är den enda jag har, jag har dock funderingar på att skaffa en till och när man väl har en "backup" så kan man våga sig på det.

Att hälla Iso-propanol i kameran låter riskfyllt och samma sak där, inte innan jag har en backup.

Men jag tror att det är detta som orsakar skillnaden i våra kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.