Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D - högdagerprioritet

Produkter
(logga in för att koppla)
Bussmicke skrev:
Jag som kör RAW, rekomenderar du användande av högdagerprio eller ej?

Vet du vad du gör och exponerar rätt från början så är det skit samma. I ena fallet tycks kameran exponera motivet något snålare (högdagerprio), det kan du göra med exponeringskompensation och minuskompensera något

Jag har exponerat 5d på liknande sätt för att just undvika stora överexponeringar, nu tycker jag mig se att exponeringsmätaren är bättre i 40 d.
40d klarar , se tidigare bilder och motivet klart bättre än 5d. (liknande Nikon)
Mikael

macrobild skrev:
Samma bild men nu har jag valt -1steg på 5d.
Resultatet närmar sig-40d som är till vänster , 5d till höger

Intressant skulle också vara ett motljusdito.
Jag hamnar ofta i motljussituationer och är intresserad även av det.

Kan man exponeringsgrunderna,förstå hur att hantera och exponera olika motiv. hantera en rawfil , ta reda på när ens egen kamera klipper dvs förstå hur mycket man kan överexponera i vissa situationer men ändå backa in dessa värden med fullgod färgåtergivning, likväl som att förstå att vissa motiv kräver underexponering så underlättar det och gör fotograferingen så mycket roligare. Man behöver därmed inte vara rädd för att bilder skall bli misslyckade.

Eller så överlåter man fotograferandet till förprogrammerade inställningar typ högdagerprioritet.Inställningar som underlättar för den som vill ha så färdiga bilder som möjligt ut från kameran - och det vill många.Nikon har varit bättre än Canon på detta men det verkar som Canon nu har förstått vitsen med evaluerad flerfältsmätning. Vilket kan ses när jag fotograferar samma motiv (se ovan) med 40d och 5d.
Kort sagt, Canon tycks ha förbättrat sin evaluerande mätning samt lagt in en exponeringskompensation för att udvika utbrända högdagrar.

Mikael

macrobild skrev:
Du kan lika väl underexponera, sätt kameran på -0,3 0.5 osv
Mikael

Det är svårt att hinna med det i den situationen när saker händer i olika ljus runt om en. Utmärkt med en automatik som fixar det när det behövs.

Jag kommer att använda detta vid raw i fortsättningen i liknande situationer, varenda bild blev bra exponerad. Vissa personer står i en solstrimma helt eller delvis, andra inte. Svårt att hitta en manuell inställning som funkar bra då.

Senast ändrad:
BugEyes skrev:
Det är svårt att hinna med det i den situationen när saker händer i olika ljus runt om en. Utmärkt med en automatik som fixar det när det behövs.

Med automatik fungerar det väl inte? Väljer man högdagerprio så ligger det väl alltid med och de du "tjänar på gungorna förlorar du på karusellen" hela tiden. Lägg hellre inställningen under t.ex. C1 om du tycker den är användbar är mitt tips.

/Leif

elbe skrev:
Med automatik fungerar det väl inte? Väljer man högdagerprio så ligger det väl alltid med och de du "tjänar på gungorna förlorar du på karusellen" hela tiden. Lägg hellre inställningen under t.ex. C1 om du tycker den är användbar är mitt tips.

/Leif

Väljer man högdagerprio så drar den ner exponeringen om det behövs och bara så mycket som behövs, annars inte

Det vore en ganska onödig funktion om den bara drog ner exponeringen av varje bild med samma värde.

BugEyes skrev:
Väljer man högdagerprio så drar den ner exponeringen om det behövs och bara så mycket som behövs, annars inte

Det vore en ganska onödig funktion om den bara drog ner exponeringen av varje bild med samma värde.

Nja... Den sänker nog exponeringen med -2/3 och lägger en annan kurva i toppen oavsett om de behövs eller inte och när de kommer till den mörka sidan blir den sämre med högdagerprio.

Se mina provdiagram på sidan 2 här, tredje inlägget. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=83464&perpage=15&pagenumber=2

/Leif

Mycket intressant läsning. Eftersom denna tråd verkar vara avslutad skulle nog många uppskatta en summering av vad som kommit fram.

Något måste man väl vinna med 14bitar mot 12 bitar i RAW fotografering?

Daniel R skrev:
Mycket intressant läsning. Eftersom denna tråd verkar vara avslutad skulle nog många uppskatta en summering av vad som kommit fram.

Något måste man väl vinna med 14bitar mot 12 bitar i RAW fotografering?

Kanske fler toner med 14 bitar än med 12 men inget högre dynamiskt omfång...? Men de kan du läsa om i den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=83002

Den här tråden är mer om högdagerprioinställningen i 40D vilken kan ge en viss nytta vid behov.

/Leif

Edit: Johan hann för med samma tankar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar