Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D - högdagerprioritet

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det ser onekligen så ut. Högdagerprioritet och brusinställningar mm är enbart för jpg. För raw-bilder är det bara exponering som gäller som herr Risedal påpekat några gånger i de andra 40D-forumet.

/Leif

Det stämmer inte ! Herr Risedal har fel om han påstår att RAW filen inte påverkas, däremot så kan man ju ha olika åsikter om bildkvaliten har något att vinna.
Två stativ bilder tagna på ISO 200 med samma bländare och med samma tid ger olika stora RAW-filer (och olika histogram).
Även Bob Atkins har konstaterat samma sak:
"It appears that Highlight Tone Priority affects both the RAW file and the JPEG file. I'm not quite sure what Canon are doing...."
http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_eos_40D_review_6.html#highlight

/Stefan

Stefan Hellström skrev:

Två stativ bilder tagna på ISO 200 med samma bländare och med samma tid ger olika stora RAW-filer (och olika histogram).
/Stefan

Jo histogrammet förändra men slutsatsen i länken som jag postade är:
ISO200 HTP On is identical to ISO100 HP Off, dvs du kan uppnå samma resultat genom att sänka ISO ett steg och behålla samma exponering.

Det är nu ganska många mer inlägg i diskussionen som kan vara läsvärda.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Jo histogrammet förändra men slutsatsen i länken som jag postade är:
ISO200 HTP On is identical to ISO100 HP Off, dvs du kan uppnå samma resultat genom att sänka ISO ett steg och behålla samma exponering.
Jag får ett annat resultat med mina försök (alla med samma tid o bländare):
- ISO 200 ca 0,1 % pixlar överexponerade (100/100/100%) med LR def kontrastkurva.
- ISI 2oo högdagerprioritet på, ca 0,1% pixlar överexponerade.
- ISO 100 inga pixlar överexponerade i någon kanal.

Slutsats : ISO2oo med högdagerprioritet ger inte identiskt RAW resultat jämfört med ISO 100 för min exempelbild vid samma tid och bländare.

/Stefan

OK, tydligen inga entydiga svar alltså. Lite märkligt att Canon inte publicerar hur det verkligen fungerar!?

Mvh
Anders

Jag har inte gjort någon vetenskaplig men intrycket jag får när jag fotograferar är att jag kan plocka ut samma information i högdagrarna ur en raw-bild med eller utan högdagerprirotet.

Nu kör jag i stort sett enbart med iso400 för att ge sensorn bästa förutsättningar att "arbeta" med högsta möjliga dynamiska omfång och mej möjlighet att utnytta det. Jag kan i stort sett plocka ut ett steg till ur högdagrarna om jag skulle behöva det...ur raw-bilder alltså. Med jpg är det nog en helt annan sak.

Glöm högdagerprio vid raw-foto är mitt råd...

/Leif

Stefan Hellström skrev:
Det stämmer inte ! Herr Risedal har fel om han påstår att RAW filen inte påverkas, däremot så kan man ju ha olika åsikter om bildkvaliten har något att vinna.
"It appears that Highlight Tone Priority affects both the RAW file and the JPEG file. I'm not quite sure what Canon are doing...."
http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_eos_40D_review_6.html#highlight

/Stefan

Detta aberor väl på att den inbäddade jpg-filen får olika storlek beroende på motiv.

Stefan Hellström skrev:

/Stefan

Jag är tydligen inblandad här, eftersom jag inte har testat kameran än så har jag bara redogjort för vilka förändringar som kan göras, och det är i så fall snålare exponering + annan kurva som förändras vid högdagerprioritet, detta påverkar givetvis även rawfilen eftersom exponeringen/signalnivån blir lägre och kompenseras med ökad förstärkning.

Jag har en kollega som har kameran, skall se efter själv vad som händer eller inte.

Mikael

Om nu någon har tagit en rawfil med 200iso och utan högdagerprioritet och en med och dessa ses olika beror det på de metadata som är med från kameran.

Själva rawfilen är troligen densamma , dvs om tid och bländare är lika.
Men uppräkningen blir annorlunda pga de metadata som följer med att kameran är ställd på högdagerprioritet.
Men jag skall själv testa för att se vad Canon gör.
Mikael

macrobild skrev:
Jag är tydligen inblandad här,...
Mikael

Hej!

Ber om ursäkt men det är jag som blandat in dej i det här. Refererade till dej i början av tråden, för jag vet att det här är saker som du begriper. Hoppas det är OK!?

/Leif

macrobild skrev:
Killen på dpreview tycks ha samma uppfattning som jag.

Om tar en testbild ISO 200 med och utan högdagerprioritet som är lite lågt exponerad, upp till 96-98% så blir resultatet väldigt likt men inte helt identiskt.
För en bild med större dynamiskt omfång så blir skillnaderna större.
Min mentala bild av hur det fungerar just nu:
- 1. Bilden tas, CMOS sensorn "räknar fotoner", samma motiv och samma exponering ger alltid samma resultat på den här nivån.
- 2. Någon form av variabel filter funktion som avgör vilken förstärkning som skall tillämpas på olka pixlar eller pixelområden (=> olika ISO för olika områden av bilden)
- 3. Resultatet lagras som RAW fil (eller räknas om till JPEG).

Den stora frågan är vad högdagerpriotitet ger mig:
- De översta ljusaste procenterna av pixlarna är oftast identiska med en bild vid samma ISO utan hödagerprioritet.
- Skuggpartierna är mörkare.
- Området däremellan är utsmetat på ett större område dvs. en större del av RAW filen beskriver detta område.

/Stefan

Det läggs sannolikt en annan kontrastkurva , högdagerprioriterad sådan samt att motivet är snålare exponerat, dvs efter högdager.

Du kan med andra ord göra samma sak i camera raw .
Den största fördelen har du i jpg, dvs att du inte får lika stor mängd bilder med klippta högdager.

Mikael

Senast ändrad:
Se denna gråkil.
Raw fil.
Översta bilden rakt ut=som exponerat, högdager klippt, i jpg så skulle du kunna förbättra det visuella med kurvor, skugga/högdager osv något, men högdagern är klippt och värdena kastade.

Bild i mitten, rawfilen, värden utanför 255 är nu inbackad innanför 255, alla steg ses tydligt

Nedersta bild. högdager inbackad, alla steg ses i högdager samt en annan kurva nu lagd för att fler steg i det mörka nu kan ses tydligare.

Vid 200iso har du halverat antal hållna elektroner jämfört med 100iso, headroomet blir större=mindre risk för klippning av högdager och du kan lägga en annan kontrastkurva/tonkurva utan att riskera att högdagern .
Läs gärna Lars förklaring på www.qpcard.com och http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=75

Bilagor

• tonsteg.jpg
    tonsteg.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,710
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Det läggs sannolikt en annan kontrastkurva , högdagerprioriterad sådan samt att motivet är snålare exponerat, dvs efter högdager.

Menar du att Canon helt enkelt lägger på en kontrast kurva innan man skriver den förmodat linjära linjära RAW filen och det faktum att man inte kan använda ISO 100 tillsammans med högdagerprioritet har inget med varierade ISO finesser att göra (mer för att skapa headroom) ?

/Stefan

Stefan Hellström skrev:
Menar du att Canon helt enkelt lägger på en kontrast kurva innan man skriver den förmodat linjära linjära RAW filen och det faktum att man inte kan använda ISO 100 tillsammans med högdagerprioritet har inget med varierade ISO finesser att göra (mer för att skapa headroom) ?

/Stefan
Jag har ingen aning om vad Canon gör eller inte med sina rawfiler förutom att jag tror att att de lägger en annan kurva på samma sensordata.
Vill du kolla en sak, har du Canons DPP raw programvara? Fotografera av samma motiv , ändra ingenting, förutom att du väljer högdagerprioritet i ena fallet
Välj linjär, se bild och se efter om du kan se någon skilnad mellan en 200 rawfil och en 200iso rawfil med högdagerprioritet vald.Är det ena mer vänsterförskutet än det andra?
Är histogrammen identiska, välj sedan att kryssa bort rutan och se efter om en annan kurva läggs på och om det skiljer där.
Just nu är jag mitt uppe i massa arbetet så jag
har inte tid att kolla själv.

Mikael

ps ja på din andra fråga om headroom, därför 200iso

Bilagor

• linjär.jpg
    linjär.jpg
    38.1 KB · Visningar: 569
Senast ändrad:
Hej!

En snabbtest.

Vid linjär ligger omfånget på histogrammet lika, längst till vänster. Vid icke linjär förskjuts omfånget på histogrammet åt höger och en annan kurva läggs på. Se bild.

/Leif

Bilagor

• iso2oo.jpg
    iso2oo.jpg
    83.5 KB · Visningar: 542
macrobild skrev:
Välj linjär, se bild och se efter om du kan se någon skilnad mellan en 200 rawfil och en 200iso rawfil med högdagerprioritet vald.Är det ena mer vänsterförskutet än det andra?
Är histogrammen identiska, välj sedan att kryssa bort rutan och se efter om en annan kurva läggs på och om det skiljer där.

Se bild nedan på histogram från DPP,200 ISO utan Highlight Priority överst och med underst. Det händer inget med själva histogrammet när man klickar i och ur "Linear". Lägg märke till att "spärrfälten" till vänster och höger ändrar sig.
/Stefan

Bilagor

• 200isom_o_u_hp.jpg
    200isom_o_u_hp.jpg
    40.9 KB · Visningar: 536
En liten rättelse till min test: Det är BARA kurvan som ändras vid ISO2oo när man väljer linjär eller inte.

/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar