Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40d + filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

knickedick

Medlem
Jag har just nu en 40D och är väldigt nöjd förutom att jag vill kunna filma också. Canons utbud bland kameror med filmfunktion är ganska tunt. Så jag skulle egentligen vilja ha en likvärdig 40D, fast med filmfunktion. Därför undrar jag vad ni hade rekommenderat? 60D? 7D? Kommer det nåt nytt spännande snart?
Har hört både ris och ros om 60D och är osäker som fasen.
 
Jag har just nu en 40D och är väldigt nöjd förutom att jag vill kunna filma också. Canons utbud bland kameror med filmfunktion är ganska tunt. Så jag skulle egentligen vilja ha en likvärdig 40D, fast med filmfunktion. Därför undrar jag vad ni hade rekommenderat? 60D? 7D? Kommer det nåt nytt spännande snart?
Har hört både ris och ros om 60D och är osäker som fasen.

Välj 7D före 60D, om du inte väntar ett par månader och låter 60D gå ner i pris.
 
7D, 60D och 550D filmar alla tre mycket bra! Manuella exponeringsinställningar, 1080p med 30 bilder/sek, har utgång för extern mikrofon. 500D filmar sämre, bara autoexponering och ingen extern mik.

Som kamera är 7D mest lik 40D så om du gillar den som fotoverktyg kommer du inte att bli besviken med 7D. Jag gick själv den vägen. Kostar 11600kr här http://www.cameranu.nl/artikel/59074/Canon_EOS_7D_Body.html
 
Canons utbud bland kameror med filmfunktion är ganska tunt.
Jag håller med. Det finns ju bara futtiga
  • EOS 550D
  • EOS 60D
  • EOS 7D
  • EOS 5D Mark II
  • EOS 1D Mark IV
Det blev ju inte mer än fem stycken, i samtliga prisklasser, fast det beror förstås på att jag bara räknade de senaste modellerna. Annars finns det någon till.
 
Förutom de EOS modeller som har filmfunkttion går det även att filma med samtliga som har LV se:
http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/Nu-kan-du-filma-med-gamla-Canon-kameror-1.366579.html
Inte optimalt, men möjligheten finns.
Själv har jag 7D, filmar inte så mycket men det fungerar utmärkt de gånger jag gör det. Ska man filma mycket är nog 60D en lämplig modell, ett billigare alternativ är 550D, ännu billigare 500D men dess filmfunktion är inte i samma klass.
 
Det bästa är väl en som autofokuserar under filmning.

Har för mig att 60D har det i Canons utbud.
Och Nikon D3100 och D7000.
Sony A55 verkar väl lovande också.
Köpte själv nyligen canons nya Powershot SX30 IS och den är rolig att filma med. Den filmar även i zoomomfånget 24-840 MM, 35x zoom. Tar man bild så finns det även digital zoom upp till 140x.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.