Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
40d eller 60d?
- Trådstartare Ripper
- Start datum
and30ers
Aktiv medlem
Har en 40d nu men är sugen på att byta till en 60d.
Är det stor skillnad på 10mp (40d) 18mp(60d).
Är 60d så mycket bättre?
Gärna lite åsikter och diskussioner.
Köp en riktig kamera = 7D för 13K eller vänta till priset på 60D gått ner från 12K tilll 9,5K, den är inte värd mer.
Pekka M
Aktiv medlem
D60 är uppföljaren till Nikon D5000. Kommer du från 40D är det 7D som är uppföljaren (via 50D).
Canon har kanske inte marknadsfört lanseringen av 60D så bra, eftersom du verkar ha missat det helt...
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
D60 är uppföljaren till Nikon D5000. Kommer du från 40D är det 7D som är uppföljaren (via 50D).
Tala om att vara ute och cykla! Tråden handlar om kameror från Canon inte om Nikon. Dessutom är inte Nikon D60 uppföljare till Nikon D5000 utan till Nikon D40X. Uppföljaren till Nikon D60 är Nikon D3000.
Skall man tro Canon, som kanske inte vet något, så lär ju Canon 60D vara den kamera som tar över efter 50D. Men Canon har nog missat att rådfråga dig innan de lanserade 60D varför många nu lever i tron att 60D är uppföljaren till 50D som är uppföljaren till 40D.
and30ers
Aktiv medlem
Typo från min sida. (ja, jag vet att Nikon D40/40x/60/3000/3100 är en annan serie)
Jag menar förstås att Canon EOS 60D är uppföljaren till Nikon D5000. En plastkamera med tilt-skärm. Vare sig Nikon eller Canon hade något i den klassen tidigare, nu har de var sin.
Det här med namngivning är svårt. Är man van att husen heter 10D-20D-30D-40D-50D kan man lätt tro att nästa skall heta 60D, men det namnet gick till en helt ny typ av kamera, en Nikon D5000-dödare. EOS 7D har fler likheter med 10-50D än vad nya 60D har och borde därför ses som den naturliga efterföljaren.
Vad enkelt allt blivit om 7D hetat 70D och 60D hetat 6000D ;-)
Jag menar förstås att Canon EOS 60D är uppföljaren till Nikon D5000. En plastkamera med tilt-skärm. Vare sig Nikon eller Canon hade något i den klassen tidigare, nu har de var sin.
Det här med namngivning är svårt. Är man van att husen heter 10D-20D-30D-40D-50D kan man lätt tro att nästa skall heta 60D, men det namnet gick till en helt ny typ av kamera, en Nikon D5000-dödare. EOS 7D har fler likheter med 10-50D än vad nya 60D har och borde därför ses som den naturliga efterföljaren.
Vad enkelt allt blivit om 7D hetat 70D och 60D hetat 6000D ;-)
JazzBass
Aktiv medlem
Har en 40d nu men är sugen på att byta till en 60d.
Är det stor skillnad på 10mp (40d) 18mp(60d).
Är 60d så mycket bättre?
Gärna lite åsikter och diskussioner.
Megapixlarna är väl knappast den viktigaste skillnaden. Du har möjligtvis nytta av de fler pixlarna då du skriver ut bilder i format större än A3, men det till kostnaden av mer hårdskiveutrymme och långsammare bildbearbetning.
Jag är inte canonist så jag kan inte detaljerna, men visst ska väl 60D ha en kraftigt förbättrad sensor gentemot 40D och troligen bättre autofokussystem. I övrigt tror jag att ett byte från 40D till 60D i flera avseenden skulle kännas som ett nerbyte i kvalitet, eftersom Canon sänkt standarden på sin XXD serie i och med 60D. Så jag är benägen att hålla med and30ers, satsa på en 7D om du vill upp i kvalitet och prestanda så det känns.
Jag har dock inte känt på nån D60 eller 7D än mindre testat dem, så mina synpunkter är främst utifrån vad jag kommer ihåg att jag läst om dem.
and30ers
Aktiv medlem
AF-system (och sökaren) i 40/50/60D är likvärdiga, med skillnad att de backas upp av fetare processor och nyare mjukvara förstås. 7D har bättre AF och sökare, alltså en uppgradering....troligen bättre autofokussystem.
Magnus Lindberg
Aktiv medlem
korrigerat inlägg
Senast ändrad:
Ripper
Aktiv medlem
mmm
nu har jag lite att tänka på.
Tanken att gå på en 7D har jag inte haft innan.. men är ju ett intressant alternativ.
Plåtar mest i studio miljö om det har någon betydelse
Tanken att gå på en 7D har jag inte haft innan.. men är ju ett intressant alternativ.
AF-system (och sökaren) i 40/50/60D är likvärdiga, med skillnad att de backas upp av fetare processor och nyare mjukvara förstås. 7D har bättre AF och sökare, alltså en uppgradering.
and30ers
Aktiv medlem
Om du har många optik som är i canons L serie så skulle jag hellre köpa canon 7D än 60D av den anledningen att du då får bättre användning av dina linser med den kameran än med 60D...
What? Det är samma bildsensorn 550D, 60D och 7D = 18 MP och APS-C. Det blir samma bildresultat med samma objektiv i alla tre. Det som skiljer är alla andra funktioner och ergonomin och paketeringen.
Magnus Lindberg
Aktiv medlem
Om du plåtar mest i studio miljö skulle jag köpa antingen en canon 5D Mark I 7D, 50D eller kanske en begagnad canon 1DS Mark I eller II.
Sedan är canon 5D Mark II en kompetent studio kamera som dessutom har filmfunktion men den kostar i och för sig en slant idag.
De senare modellerna 1DS Mark I och II går att få till rimligt pris idag.
De har i och för sig några år på nacken men håller fortfarande måttet som studio kamera idag enligt en bekant till mig.
Senast ändrad:
and30ers
Aktiv medlem
På stativ och prylar på ett bord = 60D (tiltskärm vid LiveView... hittar inga andra fördelar)
Handhållet levande modell = 7D (sökaren, snabbheten, seriehastighet, ergonomin, AF, känslan, CF-kort, knapparnas placering, bättre andrahandsvärde vid nästa husbyte)
Så skulle jag resonera.
Magnus Lindberg
Aktiv medlem
What? Det är samma bildsensorn 550D, 60D och 7D = 18 MP och APS-C. Det blir samma bildresultat med samma objektiv i alla tre. Det som skiljer är alla andra funktioner och ergonomin och paketeringen.
Visst är det så. Men personen vill ju ha en kamera för studiosyfte och då tycker jag kanske inte att man inte behöver titta så fokuserat på ergonomin och paketeringen. Utan istället se vad kameran presterar i i bild.
Ripper
Aktiv medlem
va?
Så 550D, 60D och 7D blir samma kvalitet med mitt 70-200 4l is?
Då är det svårt att motivera varför jag skulle ta en 7d när en 550d levererar samma bild.?
Då är det svårt att motivera varför jag skulle ta en 7d när en 550d levererar samma bild.?
Visst är det så. Men personen vill ju ha en kamera för studiosyfte och då tycker jag kanske inte att man inte behöver titta så fokuserat på ergonomin och paketeringen. Utan istället se vad kameran presterar i i bild.
and30ers
Aktiv medlem
Snygg duck att radera ditt första inlägg och nu vinkla kommentaren på kommentaren åt ett annat håll ;-) Vare sig du eller jag visste att det var studiofoto på gång när jag svarade på ditt raderade inlägg som du nu kommenterar.
Men jag håller med dig om att en 5D I/II eller 1Ds II/III också tar bra bilder i studio.
and30ers
Aktiv medlem
Så 550D, 60D och 7D blir samma kvalitet med mitt 70-200 4l is? Då är det svårt att motivera varför jag skulle ta en 7d när en 550d levererar samma bild.?
Så är det. Bilderna är identiska, 550D har faktiskt aningen bättre skärpa i bilden än 7D, troligtvis en mjukvarugrej.
Samma bildresultat förutsätter dock att AF prickar rätt (AF-prestanda), att du ser motivet (sökaren), lyckas fånga ögonblicket (snabbhet), hinner justera inställningarna (ergonomin), orkar plåta hela dagen (ergonomin) etc. Sedan har inte 550D inbyggd blixtstyrning vilket kan vara användbart i studio.
chenningsson
Medlem
har själv sålt min 40d för nytt kamera hus.
var nere igår hos den lokala fotohandlaren och klämde på en 60d och den kändes faktiskt helt oki,
robust och vällbyggd och inte alls så plastig som man skulle kunna tro efter allt man läser på fotosidor.
Men för min del blev det en 7d som kändes bättre och "mer för pengarna" men jag ska ju i andra sidan inte foto studio.
var nere igår hos den lokala fotohandlaren och klämde på en 60d och den kändes faktiskt helt oki,
robust och vällbyggd och inte alls så plastig som man skulle kunna tro efter allt man läser på fotosidor.
Men för min del blev det en 7d som kändes bättre och "mer för pengarna" men jag ska ju i andra sidan inte foto studio.
Magnus Lindberg
Aktiv medlem
Jag tycker även du kan ställ frågan till övriga här eller föra den tråden vidare.
Mitt svar är att 550D är en plastigare modell och att 7D är en mer ergonomisk kamera.
Jag tar tillbaka mitt svar angående att det blir samma kvalité på bilden med dessa kameror, det tror jag är svårt att bevisa till 100 procent.
Jag vill inte namnge någon för att riskera att inte följa reglerna här. Men det finns de här som hävdar att det blir just samma bildkvalaitét med 550D 60D och 7D om man använder samma optik.
Slutligen är det så att det är ju personen bakom kameran som själv får avgöra vilket syfte man har med sitt fotograferande och vilken modell som passar just denne.
Magnus Lindberg
Aktiv medlem
Snygg duck att radera ditt första inlägg och nu vinkla kommentaren på kommentaren åt ett annat håll ;-) Vare sig du eller jag visste att det var studiofoto på gång när jag svarade på ditt raderade inlägg som du nu kommenterar.
Men jag håller med dig om att en 5D I/II eller 1Ds II/III också tar bra bilder i studio.
Jag tog bort kommentaren därför att jag ansåg att jag var ute på fel spår om du upplever det störande så får jag be om ursäkt för det. Om jag tar bort kommentaren är upp till mig.