Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[400D]Sigma 55-200 eller Sigma 70-300 + stativfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårt att rekommendera, då jag inte vet vad du ska plåta.
Men 300mm är som jag ser det minimum för fågel och djur, även för sport och liknande.

Fördelen med 55-200 är att den är väldigt smidig i vikt och format, givetvis oxå att den är kortare i den korta ändan av omfånget.

Välj den du anser ha mest nytta av helt enkelt.

Hur är det med kvaliteten på bilderna med 70-300? Är de inte för stor brännvidd? Funderar på att köpa ett sådant annars! Fast kvaliteten blir väl bättre på 55-200? :)

Tack för svaren

Du har inte funderat på Canons 55-250 istället? Kostar kanske några hundralappar mer, men lär vara riktigt bra -- och har dessutom IS.

Jag röstar oxå för EF-S 55-250 IS, ett betydligt bättre köp. Men det förutsätter givetvis att pengarna finns.

Det verkar inte finnas i lager i någon affär på prisjakt.nu och kostar dessutom ännu en 500-lapp mer, men det är ju klart ett alternativ. Men är kvaliteten bra på 70-300?

TACK

på vilket objektiv blir bilden skarpat, sigma 55-200 eller 70-300? :)

70-300objektiv brukar tyvärr tappa väldigt mycket i skärpa mellan 200-300mmm vilket betyder att du i princip måste blända ner ett steg för att få det någorlunda skarpt. Vilket betyder bländare 8, och en lång slutartid.

Jag skulle nog rekomendera det andra, eller ännu bättre, canons motsvarighet som ska vara riktigt riktigt bra.

Canons motsvarighet är inte vad jag skulle kalla riktigt bra, bara bättre. Den ger duglig skärpa vid 200-300 intervalet, vilket sigman knappt klarar.

EF-S 55-250 IS är det klart bästa alternativet, har du råd så köp den.

Canons motsvarighet är inte vad jag skulle kalla riktigt bra, bara bättre. Den ger duglig skärpa vid 200-300 intervalet, vilket sigman knappt klarar.

EF-S 55-250 IS är det klart bästa alternativet, har du råd så köp den.

Ursäkta mig. Jag var lite otydlig. Med canons motsvarighet menade jag 55-250an med IS.

Canons NYA 70-300 med IS är dock extremt skarpt, men inte mellan 200-300 tyvärr. Därför vill jag hellre rekommendera 55-250an (canons).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto