Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400D, plus vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellioth

Medlem
Hej!

Jag har tänkt införskaffa min första dslr-kamera nu, och ögonen vilar främst på Canon EOS 400D, då den verkar vara väldigt prisvärd. Men nu har jag lite frågor...

Vad ska jag köpa för objektiv till? Ska jag satsa på att börja med medföljande kit-objektiv? Såg att Canon har dragit igång en cashback-kampanj nu, är det något som gör att jag borde satsa på något särskilt objektiv?

Kan jag förvänta mig en prissänkning väldigt snart med tanke på att 450D lanseras nu?

Tacksam för svar.
 
Om det är din första digitala systemkamera skulle jag köpa den med medföljande kit-objektiv (se till att det är kit-objektivet med IS - bildstabilisering).

Kostar drygt 1000-lappen extra och är ett bättre objektiv än tidigare kit-objektiv hos Canon. När man inte haft systemkamera tidigare är det ofta svårt att veta vilket objektiv man ska ha, och då är det billiga kit-objektivet perfekt att börja med.

Då märker du snart om du saknar något med objektivet, tex:
- Får inte med allt på bilden, behövs vidvinkelobjektiv
- Vill komma närmare, teleobjektiv
- Vill ha båda ovanstående i samma objektiv, superzoom
- Tycker det är snyggt med kort skärpedjup, ljusstark zoom, alternativt fast objektiv utan zoom
- Vill kunna ta när det är mörkt utan blixt, samma som ovan, ljusstarkt obektiv
- Kan inte gå tillräckligt nära för att fotografera små kryp, då behövs makroobjektiv
mm

Därför tycker jag det är bäst att börja lite lätt, för att sen se vilka behov man egentligen har och vad man saknar.

Vad gäller Cashback, så har Canon hela tiden återkommande Cashback. Så utnyttjar du den inte på objektiv den här gången kommer den igen (1-2 ggr/år).

När det gäller priset på 400D, så sjunker priserna kontinuerligt från release till när den utgår ur sortimentet, och inte SÅ mycket precis när ny modell kommer.
 
Okej, tack så mycket för ditt svar!
Det är nog vettigt att börja med ett kit-objektiv ja..

Är det detta objektiv du menar?
Hur stor är skillnaden mellan IS-objektivet och det vanliga?
Tillräckligt stor för att motivera de 1300kr extra som jag får betala för det, jämfört med det andra?
 
Kan inte annat än instämma - skaffa kameran med IS-kit-objektivet. Plåta-plåta-plåta.

På lite längre sikt; betala för < Bronsmedlem > här på fotosidan.se, läs alla artiklar på fs.se som Du finner intressanta och/eller orkar läsa, titta på andras bilder och gå med i en lokal fotoklubb ( det finns en bra i Halmstad ) och diskutera bilder.

Efter ett tag kommer kit-objektiuvet att kännas begränsande, då är det dags att gå vidare, men då har Du hunnit lära Dig så pass mycket, att Du kan fundera i Staffans banor. Happy shooting.
 
Som jag ser det nu har jag tre alternativ som känns aktuella, med cirka-priser:

400D + 18-55 = 5500-cashback = 5000
400D + 18-55IS = 6700-cashback = 6200
450D + 18-55IS = 7500

Beslutsångesten är total...
 
Till att börja med: KLOKT att välja Canon! Andra fabrikat är också bra (ibland kanske bättre), men Canon har det ojämförligt största objektivprogrammet. I framtiden kommer du att vilja komplettera med flera objektiv och då är det här viktigt.

400D känns som rätt val för nybörjaren. Visserligen kanske 450D är en bättre kamera, men den är litet dyrare.

Har själv 400D sedan drygt ett år och är nöjd. Det största problemet känner jag är att huset är litet och blir obalanserat med en lång glugg och en blixt. Om man plåtar sport och snabba barn eller djur kanske den är litet för långsam dessutom. Men bildkvaliteten är i klass med dyrare kameror.

Och det är egentligen så att i princip alla moderna kamerahus presterar mycket väl. Skillnaderna i bildkvalitet ligger till allra största del i optiken. Bl a därför är det klokt att börja med ett billigare hus. Var istället beredd på att satsa extrakronor på bra optik. Och då är de båda nya IS-alternativen mycket bra efter vad man kan läsa sig till.

Jag vill dock peka på att det också finns mycket bra optik från piraterna, Tokina, Tamron och Sigma levererar ofta otroligt fina glas - och till priser som är mycket lägre. Har själv ett Sigma 17-70 som alltid sitter på och som alltid (nästan) levererar väl.
 
Kör på en 450D, eventuellt så kan du ju bara köpa kamerahuset, sen köpa en beggad glugg här på FS. Det hade jag gjort. 450 och 400 är det en SJUK skillnad på.
 
Satt idag på jobbet och slösurfade lite. Kollade då specarna på 450'n och 400:an. Jag har en 40D samt en 400D.
Kort fattat så är 450'n rätt så lik 40'an. Fast utan magnesiumkropp, bättre värdertätning och "scrollhjulet" på sidan.

Vad jag har läst så är det en sjuhelvetes skillnad på brus osv på 450'n. 400:an drar jag mej för att fota över ISO 400. Trist men sant. 40'an kan man smälla på iso 1200 utan problem. Det säger ju en hel del tycker jag.

Gå in på canons hemsida, så kan du ju jämföra de. Tror också det finns en del tester för den intresserade.

Ska också tillägga att det finns en EOS 450D tråd i forumet innan, läste den idag - togs upp att 450'n troligen har bättre live-view samt annat lull också. Känns kul tycker jag.
 
Har nu beställt en 400d med 18-55 IS, men nu får jag lite tvivelskänslor för om jag verkligen inte skulle ha lagt till ca 1000kr och fått en 450d istället.

Funderar på om jag ska utnyttja Öppet Köp och skicka tillbaks den... Kan ni hjälpa mig att komma fram till om 450d är värd den (relativt lilla) extra kostnaden på 1000kr eller inte?

/Förvirrad...
 
Senast ändrad:
Sluta tramsa nu - Du har beställt en alldeles utmärkt kamera, en kamera vars kapacitet med största sannolikhet vida överstigen Din fotografiska kompetens just nu. Få hm kameran, ladda batteriet, sätt på objektivet, läs manualen och börja plåta.

Det kommer alltid att finnas "vassare" kameror, alltid "bättre" kameror, men framförallt, alltid "dyrare" kameror. Gläd Dig åt det Du snart kommer att ha i handen och sluta snegla på andra sidan staketet.

Är jag för rak? Kanske - men inte ute efter att sänka Dig - bara få Dig att börja plåta. Happy shooting!
 
Bra!

Bra talat, Lennart!!

Och - BRA Simon att du har kommit till skott!

Jag har tittat på dina inlagda bilder och jag kan lätt konstatera att du idag har en bildmognad som gör att du rätt snart kommer att ha fotograferat såpass mycket att du vill byta upp dig.

Och just därför var det klokt att INTE satsa dyrare än nödvändigt nu. 400D är en utmärkt instegskamera och du har valt rätt optik!

Som någon har sagt - gläds åt prylarna, plåta så mycket du kan och se till att ha kul.

Och skaffa ett vettigt bildbehandlingsprogram - själv rekommenderar jag antingen Photoshop Elements eller Corel Paint Shop Pro Photo - båda kostar kring tusenlappen.
 
Tack båda två för era svar, ni har nog helt rätt i det ni säger. 400d kommer nog räcka gott och väl för de behov jag har den närmaste tiden, och när den känns otillräcklig får det ju bli att byta upp sig något steg högre än 450d.

Och Lennart, du gör helt rätt i att vara rak, jag var inte ute efter något diplomatiskt "båda har sina fördelar"-svar osv. Nu väntar jag ivrigt på att börja använda kameran.

Kanske dags att bli bronsmedlem nu också.
 
Välkommen - en bra början är Brons, sen ett medlemsskap i lokala fotoklubben. Ja-ja - jag vet, det finns övervintrade analoga fotgrafer där, vilka får allergiska reaktioner inför tanken på att använda någon annan teknik än analogt, sv/v och fiberpapper. Bortse från deras favoristsport och ta till vara deras forgrafiska kunnande. De har sannolikt glömt mer än Du hunnit lära Dig.

Som en bonus - det finns oftast ganska mycket kameror att "klämma på" infor en framtida uppfragering, allt på ett ställe och försett med duktiga ägare som kan berätta vad som är bra, resp. mindre bra med deras kamera.

Men framförallt - plåta-plåta-plåta och prata bild.
 
Kameran anlände igår och bromsmedlemskapet är fixat.
Har bara hunnit knäppa ett fåtal bilder, så det ska bli kul att komma igång ordentligt med den framöver.

Resultaten dyker väl upp här på sidan så småningom..

Tack för alla tips och råd!
 
haha, shysst robin att länka till en sida han inte ens bett om att bli associerad med ;)

Hursomhelst, Vad tycker du om din 400D, tycker du den ligger bra i handen? Vad anser du om ergonomin? Höll du i en Nikon D40 innan du bestämde dig?
 
StaffanW skrev:
Om det är din första digitala systemkamera skulle jag köpa den med medföljande kit-objektiv (se till att det är kit-objektivet med IS - bildstabilisering).

Är det märkbar skillnad, för en nybörjare, mellan 18-55 och 18-55 IS objektivet som det skiljer cirka 1300 kr mellan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.