Annons

400D, plus vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arda skrev:
Är det märkbar skillnad, för en nybörjare, mellan 18-55 och 18-55 IS objektivet som det skiljer cirka 1300 kr mellan?
Ja, enligt de tester som publicerats är den gamla versionen (utan IS) ganska medioker medan den nya är riktigt bra. Även en nybörjare kommer nog att märka att vissa bilder inte blir riktigt skarpa med den billigare versionen.
 
Arda skrev:
Är det märkbar skillnad, för en nybörjare, mellan 18-55 och 18-55 IS objektivet som det skiljer cirka 1300 kr mellan?

Dessutom är det aldrig fel med IS (bildstabilisering). I synnerhet på en sån liten och lätt kamera, som man har svårare att hålla riktigt still.
 
Jag är övertygad, tack för länken.

En annan fundering jag hade är om det är värt att investera i ett filter, typ UV. Dels i syfte att ta bort uv-ljus men även så den skyddar objektivet.

Tips på bra/billigt/nyttigt skydd?

Tack
 
Jag vet att det finns olika uppfattningar om detta, men själv sätter jag alltid på uv-filter på mina objektiv från dag 1. Eftersom jag inte är extrem pedant när det gäller att packa, putsa och skydda mina kameror vill jag gärna ha en (jämfört med objektivet) billig, lätt utbytbar glasbit längst fram.
 
Gustav Lindh skrev:
Vad tycker du om din 400D, tycker du den ligger bra i handen? Vad anser du om ergonomin? Höll du i en Nikon D40 innan du bestämde dig?

Jag tycker ergonomin absolut är helt okej, möjligen kunde greppet varit lite större. Möjligheten till batterigrepp finns ju alltid, men det har jag inte provat.

Ja, jag höll i en D40 innan, och visst, den kändes bättre i handen, det gjorde den.. Men jag var lite kär i Canon redan innan, och är nöjd med mitt beslut.
 
Ellioth skrev:

Ja, jag höll i en D40 innan, och visst, den kändes bättre i handen, det gjorde den.. Men jag var lite kär i Canon redan innan, och är nöjd med mitt beslut.

Intressant hur du tänkte. Jag kännde på en D80 och blev helt såld. Canon 400D lånade jag hem några dagar men var inte riktigt nöjd med den: ergonomin tycket jag var usel och den kändes riktigt plastig. D80n kännes totalt överlägsen på samtliga punkter mot D400an vad gäller känslan av de båda produkterna.

...Så jag tog en Nikon D300a :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.