Annons

40-årspresent - bättre bilder i dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var därför jag skrev att lära sig belysa motivet med en extra ljuskälla.
Det tar ett bra tag att bli klok på vad man ska göra, och inte göra, för att få en bättre bild utan att blixtra sönder stämningen.
Men när man väl blivit klok kan blixten göra underverk med bilden.
Visst, jag har en radiostyrd Nissin-blixt som jag haft en del nytta av och just att man kan koppla bort den från kameran och placera den var som helst gör att man kan vara mycket friare. Sändaren kan ju hantera en hel drös med blixtar om det skulle vara så, så man kan göra mycket med ett sånt system och andra hjälpmedel men frågan är väl om det nu var den nivån det handlade om här.

Det är bra mycket enklare att fixa detta med Deep Prime XD2s idag för mig så blixten har värmt hyllan ett bra tag nu. Det har skett ganska mycket på bara de senaste åren med både Topaz och Deep Prime som nu väl är i minst sin tredje generation.
 
Jag kollade innan jag lade upp bilderna så att jag såvitt jag kunde se inte hade fått med folk som gjorde något privat. Jag noterade ingen person överhuvudtaget.)
Det var förvisso hänsynsfullt av dig, men inte något som var strikt nödvändigt. Åtminstone om du fotograferade helt öppet.
(Ett ämne för en annan tråd, förstås).
 
Och att det nog kan vara bra att fortsätta på Nikonspåret.
Eftersom din syster inte tycks vara speciellt kameratekniskt intresserad så är det absolut bra att fortsätta med Nikon.
Att byta till en annan Nikonkamera med fler inställnings- och konfigureringmöjligheter tror jag dock vore att skjuta över målet.

Objektivet hon har är rätt bra i dåligt ljus, och som någon redan påpekat blir det väldigt dyrt att köpa ett objektiv som kan samla in mer ljus.
Återstår då en kamera med större sensor. Din systers kamera är, med Nikonterminologi, en DX-kamera. Nikons FX-kameror har sensorer som är ungefär dubbelt så stora som vad en DX-kamera har och kan alltså samla in mer ljus. Det spelar roll för möjligheterna att ta bilder i dåligt ljus.

Det är dock fotografen, och inte kameran, som tar bilderna, så det går att pressa en DX-kamera en del i dåligt ljus. Problemet med den utgångspunkten är att fotografen behöver kunna en hel del om kamerateknik. Att ge din syster en fotokurs vore kanske det bästa, men det hänger förstås på om hon vill ta emot en sådan gåva.
 
Viktigt att tillägga är också att en FX-kamera med det nuvarande objektivet ger inte så mycket. För att kunna utnyttja en FX-kamera krävs även ett FX-objektiv.

Det billigaste, men över budgeten, skulle bli en Nikon Z6 med ett 40mm/f2-objektiv. Vilket dessutom skulle bli en storleksmässigt mindre kombination än vad hon nu har.

Fotokurs är nog annars ingen dum idé om mottagaren är mottaglig för det.
 
Viktigt att tillägga är också att en FX-kamera med det nuvarande objektivet ger inte så mycket. För att kunna utnyttja en FX-kamera krävs även ett FX-objektiv.
Systern tycks ha ett FX-objektiv redan.
Jag köpte ett fast objektiv (tror det är 40mm eller 50mm och ca F/1.8 ) till henne för strax under 2000 (tror jag) vid samma tillfälle. Det använder hon hela tiden.
 
Visst, brusreducering kan man få men man får inget annat ljus ändå. Extra belysning går att använda kreativt, om man bryr sig om att lära sig hur det fungerar.
Jag lärde mig uppskatta blixt när jag hade en konkret förfrågan att ta profilbilder till döttrarnas fotbollslag. Det är superkul vad man kan skapa med några väl kontrollerade ljuskällor, i en kontrollerad portröttfoto-situation.

När det gäller matchbilder i dålig belysning går det inte att använda blixt. Istället kör jag svartvitt och höga ISO. Ändå behöver jag ibland ha längre slutartid än vid dagsljus. Bruset blir en i mitt tycke attraktiv del av bilden, så även rörelseoskärpan. Visst var grova korn på filmtiden snyggare än digitalt monochromt brus. Men helt tokigt är det inte.

Det jag inte har lärt mig om blixt ännu är att kunna använda det vid snapshots på folket i hemmets naturliga miljö. Det kräver mycket träning att "spontant" ta fram prylarna och använda dem till bra resultat. Någon gång ska jag börja öva även på detta.

Jag tillhör de som trotsar ingångskraven och röstar på AL (=Artificiellt Ljus)
 
Jag använde blixt mer förr, av någon anledning (förmodligen att EVFen tar upp platsen) har Nikon tagit bort den inbyggda blixten i sina fullformats spegellösa. Den inbyggda var perfekt till att styra en extern blixt med, så man slapp få blixtljuset rakt framifrån. Nu måste man sätta på en blixtstyrare på kameran och då blir det oftast så meckigt att tröskeln blivit för stor för mig. Innan kunde man lätt ta fram blixten och knäppa upp den inbyggda med vänsternäven när man tyckte att man behövde blixt. Nu fixar i alla fall inte jag det utan att lägga ner kameran.
 
Jag använde blixt mer förr, av någon anledning (förmodligen att EVFen tar upp platsen) har Nikon tagit bort den inbyggda blixten i sina fullformats spegellösa. Den inbyggda var perfekt till att styra en extern blixt med, så man slapp få blixtljuset rakt framifrån. Nu måste man sätta på en blixtstyrare på kameran och då blir det oftast så meckigt att tröskeln blivit för stor för mig. Innan kunde man lätt ta fram blixten och knäppa upp den inbyggda med vänsternäven när man tyckte att man behövde blixt. Nu fixar i alla fall inte jag det utan att lägga ner kameran.
Nu har dock din Z50 inbyggd blixt, om än utan commander-läge och det finns en hel drös spegelreflexer utan. Att jag köpte en begagnad SU-800 från början när det dök upp en begagnad till vettigt pris berodde på att Nikon "snott" min blixt på D850.
 
Hur jag än vrider och vänder på min Z50 får jag den inte att kvalificerat sig som en fullformats spegellös.
 
Visst, brusreducering kan man få men man får inget annat ljus ändå. Extra belysning går att använda kreativt, om man bryr sig om att lära sig hur det fungerar.

Nää men i många fall så gör dessa fantastiska denoise -algoritmer i Deep Prime XD2s att man kan parera även det i efterbehandlingen. Förr kunde man inte öka förstärkningen för då ökade ju bruset än mer men jag känner mig aldrig stressad av det numer för jag vet att Deep Prime XD2s fixar det med upp till ISO 10 000 till 12 800. Det är en enorm skillnad idag mot hur det var bara för 5 pr sedan.
 
När det var dags för utdelning av Guld klockan på jobbet, så var det alltid dags för fotografen att dokumentera dom trogna efter 25 års tjänst, jag minns aldrig annat än en vanlig blixt som satt på kameran som många använde blixten förr, bilderna såg alltid skarpa och fin ut.
 
Det är väl som med mycket att det som förr var dyrt och krångligt nu är lätt och prisvärt. Blixt i paraply var säkerligen bättre förr också.
Sedan är det lite show också, att bara dyka upp med en kamera imponerar mindre på köpare numera. Kommer du insläpande med ett halvt bohag känner köpar kanske mer att han får valuta för pengarna.
 
Det är väl som med mycket att det som förr var dyrt och krångligt nu är lätt och prisvärt. Blixt i paraply var säkerligen bättre förr också.
Sedan är det lite show också, att bara dyka upp med en kamera imponerar mindre på köpare numera. Kommer du insläpande med ett halvt bohag känner köpar kanske mer att han får valuta för pengarna.

Var man uppe i Stockholm förr om åren så var reaktionerna med en kamera runt halsen knappt märkbara särskilt på sommaren med japaner på besök dom hade kameror allihopa, i mitt mindre samhälle var det nästan skämmigt när kameran fick följa med in i affären man fick blickar på sig, jaha ska han visa att han har en så stor kamera, det kunde kännas så i bland inte alltid dock.
 
Men en D7200 har inte märkbart bättre lågljusprestanda mot en D3200.

Här i Sverige var D7200 på våra fotosidor topptestad på sin tid autofokusen jättebra betyg, höga DR vid bas-iso greppvänlig som få, den hade också plats för dubbla kort, berömmet tog aldrig slut.

Man trodde länge att det var sista APS-C av större klass, dubbla kort hade överraskat, jäklar vad Nikon satsat på denna D7200.
 
Här i Sverige var D7200 på våra fotosidor topptestad på sin tid autofokusen jättebra betyg, höga DR vid bas-iso greppvänlig som få, den hade också plats för dubbla kort, berömmet tog aldrig slut.

Man trodde länge att det var sista APS-C av större klass, dubbla kort hade överraskat, jäklar vad Nikon satsat på denna D7200.
Att D7200 var en bra kamera betvivlar jag inte det minsta, att den har många fördelar mot en D3200 är också klart. Däremot betvivlar jag väldigt mycket att den skulle lösa TS problematik.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar