Annons

3G-kamera i skogen?

Produkter
(logga in för att koppla)

TakeOneAction

Ny medlem
Hej!

Vet ej om detta är rätt ställa för trådstarten.

Det bästa jag vet är att göra ordning lite bullar och kaffe, ta bilen till skogen och gå i flera timmar med en kamera. Ibland ser man rådjur, tjäder och i vissa fall till och med älgar. Skogen är levande i sig - men ibland ser man ju givetvis ingenting. Idag bor jag i en större svensk stad och mitt nuvarande jobb gör att jag har svårt att hinna med mitt fotointresse för vilda djur. Distansen till den riktiga skogen är för långt, jag har försökt många gånger men tiden räcker aldrig till.

Det jag funderar på nu är att köpa så kallade "3G-kameror" och strategiskt placera i skogen där jag vet passerar många djur. Jag har hittat några 3G kameror på denna sida (http://www.prylstaden.se/overvakning/3g-overvakningskamera) och det finns modeller som är vädertåliga, har rörelsedetektion samt även mörkerläge.

Dessa, vad jag förstår det som, kan man "ringa till" via datorn och se livestream men även ställa in så den automatiskt tar bilder/film.

Jag förstår att bildkvalitén inte direkt är densamma som på en proffskamera, men för mig är det bara viktigt att "vara där".

- Är det någon som erfarenhet av detta?
- Jag har hört att man måste ha tillstånd av Länsstyrelsen för att placera ut kameror. Gäller även på egen mark, om man äger skogen? Jag har annars en sommarstuga, där måste det väl ändå vara okej?

Mvh,

Tage
 

Intressant, åtelkamera heter det alltså, man märker att man inte har 100% koll på lagen. :)

Jag kan kompensera.. som sagt, min sommarstuga befinner sig mitt ute i skogen - bevisligen rör det sig en hel del djur på tomten, då det finns flera variationer av spår på vintern!

Jag måste väl få placera en kamera på tomten, exempelvis på hustaket, då min tomt väl ändå inte kan betraktas som allmänt tillträde?
 
Intressant, åtelkamera heter det alltså, man märker att man inte har 100% koll på lagen. :)

Jag kan kompensera.. som sagt, min sommarstuga befinner sig mitt ute i skogen - bevisligen rör det sig en hel del djur på tomten, då det finns flera variationer av spår på vintern!

Jag måste väl få placera en kamera på tomten, exempelvis på hustaket, då min tomt väl ändå inte kan betraktas som allmänt tillträde?

Hej!
Ja åsikterna verkar gå isär om vad som gäller när kameran är placerad på tomten.
Kan bero på hur kameran är riktad t.ex. om personer som rör sig utanför tomten och riskerar att komma med på bild.
Bäst att kolla med polisen vad som gäller.

Christer
 
Hej!
Ja åsikterna verkar gå isär om vad som gäller när kameran är placerad på tomten.
Kan bero på hur kameran är riktad t.ex. om personer som rör sig utanför tomten och riskerar att komma med på bild.
Bäst att kolla med polisen vad som gäller.

Christer

För att dra ännu ett exempel så är det tillåtet att sätta åtelkameror i skogsmaskiner som tar kort genom rutan men egentligen inte på ett träd bredvid den.
 
Jag vet att 2011 hade det tagits upp 3 fall av den här typen av kameraövervakning och 2 av dem avskrevs som ringa... Den här lagen kan dock komma att ändras inom en snar framtid (till det bättre förhoppningsvis).

Min pappa säljer åtelkameror, har inga exakta siffror men det är rätt många han har sålt och han hade inte hört något om att någon fått/ansökt om tillstånd sist jag fråga.
 
Hej!

Vet ej om detta är rätt ställa för trådstarten.

Det bästa jag vet är att göra ordning lite bullar och kaffe, ta bilen till skogen och gå i flera timmar med en kamera. Ibland ser man rådjur, tjäder och i vissa fall till och med älgar. Skogen är levande i sig - men ibland ser man ju givetvis ingenting. Idag bor jag i en större svensk stad och mitt nuvarande jobb gör att jag har svårt att hinna med mitt fotointresse för vilda djur. Distansen till den riktiga skogen är för långt, jag har försökt många gånger men tiden räcker aldrig till.

Det jag funderar på nu är att köpa så kallade "3G-kameror" och strategiskt placera i skogen där jag vet passerar många djur. Jag har hittat några 3G kameror på denna sida (http://www.prylstaden.se/overvakning/3g-overvakningskamera) och det finns modeller som är vädertåliga, har rörelsedetektion samt även mörkerläge.

Dessa, vad jag förstår det som, kan man "ringa till" via datorn och se livestream men även ställa in så den automatiskt tar bilder/film.

Jag förstår att bildkvalitén inte direkt är densamma som på en proffskamera, men för mig är det bara viktigt att "vara där".

- Är det någon som erfarenhet av detta?
- Jag har hört att man måste ha tillstånd av Länsstyrelsen för att placera ut kameror. Gäller även på egen mark, om man äger skogen? Jag har annars en sommarstuga, där måste det väl ändå vara okej?

Mvh,

Tage




Hmm på hemsidan står det "inget internet behövs", hur ska man då få över bilder (och ljud) över 3G?! Avundsjuk på de som har 3G i skogen, eller ja, 3G överhuvudtaget ;)
 
Ja, det är olagligt att sätta upp en åtelkamera utan tillstånd, och man får inte tillstånd om man söker, eftersom en sådan kameraövervakning inte har något allmänintresse och allmänheten genom allemansrätten kan råka hamna på bild. Det finns åtminstone tre rättsfall som visar att det är olagligt, men i två av de rättsfallen har gärningen bedömts som "ringa" och därmed inte lett till något straff. Inte ens böter. I ena fallet hade kameran varit riktad så att ingen person kunde hamna på bild som identifierbar utan att böja sig ner framför kameran. Om någon råkade gå förbi kom bara fötter och ben med på bilden. I det andra fallet var kameran placerad på en åker, dvs inte på allemansrättslig mark.

Hur läget är om du sätter upp den på tomten och riktar den så att endast din tomt kan hamna på bild, och dessutom sätter upp skyltar vet jag inte.
 
För att dra ännu ett exempel så är det tillåtet att sätta åtelkameror i skogsmaskiner som tar kort genom rutan men egentligen inte på ett träd bredvid den.

Det där är jag tveksam till, vem/vad säger att det är tillåtet att filma ut genom rutan från en skogsmaskin utan tillstånd? Jag tror inte det spelar så stor roll var kameran sitter, utan var den filmar? Om den filmar/fotar en plats som allmänheten har tillträde till så är det väl kameraövervakning som kräver tillstånd, oavsett om själva kameran sitter inne i en trädgård och filmar över häcken, eller ut genom rutan från en skogsmaskin. Att ha en kamera som enbart fotar eller filmar i min egen trädgård bör väl däremot inte kräva tillstånd, eftersom allmänheten inte har tillträde dit.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.