Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

360 panorama utan att använda NOD-punkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Håller på att att försöka få till ett 360 panorama på ett bra sätt från ett högt parkeringshus. Var ni några tips både på plats och efterarbete?
Eftersom det är ett stort parkeringshus så vill jag inte använda mig av NOD-punkten.

/Stefan
 
Antar att du kommer traska runt kanten på parkeringshuset... I ett sånt läge blir det, mycket riktigt, omöjligt att rotera runt nodpunkten.

Tips i den situationen blir stor överlappning mellan bilderna (40-50%) och en väldig massa handpåläggning i efterarbetet. Detta leder så klart till väldigt många bilder... Såg för några år sedan ett sfäriskt panorama taget på detta sätt, från ett torn. För att fylla i nadir använde fotografen ett urklipp från Google maps, med riktigt bra resultat!

För efterbearbetning rekommenderar jag Hugin (användes även för ovan nämnda tornpanorama). Kan kräva mycket arbete men där vet jag att det går att laga även stora parallaxfel.
 
Hugin verkar göra samma sak som PTGui, agera frontend åt panoramatools, Hugin var betydligt buggigare och PTGui funkade allmänt bättre för mig.
 
Hmm mitt problem innefattar också flera olika utstickande torn på nästa plan som även försvårar mitt arbete.
Använder PTGui, men det krävs massor av bilder och efterarbete :(
 
Hugin verkar göra samma sak som PTGui, agera frontend åt panoramatools, Hugin var betydligt buggigare och PTGui funkade allmänt bättre för mig.

Jag rekommenderar Hugin eftersom det är den jag själv använder... Men har dock aldrig upplevt Hugin som särskilt buggigt.

Hmm mitt problem innefattar också flera olika utstickande torn på nästa plan som även försvårar mitt arbete.
Använder PTGui, men det krävs massor av bilder och efterarbete :(

Vet inte hur det funkar i PTGui, men i Hugin kan man "maska" bort oönskade partier i bilden. Om du då har sådan överlappning att tornen inte täcker samma del av landskapet på olika bilder är det inga problem att ta bort dem utan hål i bilden.

Se denna länk och notera hur man plockar bort stolen i förgrunden:

http://hugin.sourceforge.net/tutorials/Mosaic-mode/en.shtml
 
Ja så gör TPGui också. Mittproblem är att parkeringshuset (rent visuellt) är typ 30m * 100 m på översta plan där jag fotar. Nästa plant sticker väl ut 20 m till på två sidor och är inte längs med hela långsidan. Sedan sticker det ut torn på både på alla plan. Den tredje sidan är ihopkopplad med Domushuset och är några våningar lägre och sträcker sig ut ytterligare 50m och är a aning smalare med. Dessutom fotograferades bilderna i olika höjd eftersom det inte var möjligt att använda sttaiv utan jag fick använda räcken, stängsel etc.

Jag satt 3 timmar och manuellt försökte få ihop alla kontrollpunkter och klonade och hade mig även i photposhop. Sedan vid nogrannare titt på hur byggnaden och byggnaderna runt omkring är beläget så finns ingen chans i världen att få det bra. Bästa är om jag haft en stegen som ytterligare tog mig 5m upp i luften i mitten av p-huset och fotograferade kring NOD-punkten. Och då blir nästa problem att jag fotograferar på natten och det är långa slutartider som krävs.

Är dock nöjd med slutresultatet och det ser fint ut ifall man inte synar bilden för mycket.

/Stefan
 
Ja så gör TPGui också. Mittproblem är att parkeringshuset (rent visuellt) är typ 30m * 100 m på översta plan där jag fotar. Nästa plant sticker väl ut 20 m till på två sidor och är inte längs med hela långsidan. Sedan sticker det ut torn på både på alla plan. Den tredje sidan är ihopkopplad med Domushuset och är några våningar lägre och sträcker sig ut ytterligare 50m och är a aning smalare med. Dessutom fotograferades bilderna i olika höjd eftersom det inte var möjligt att använda sttaiv utan jag fick använda räcken, stängsel etc.

Jag satt 3 timmar och manuellt försökte få ihop alla kontrollpunkter och klonade och hade mig även i photposhop. Sedan vid nogrannare titt på hur byggnaden och byggnaderna runt omkring är beläget så finns ingen chans i världen att få det bra. Bästa är om jag haft en stegen som ytterligare tog mig 5m upp i luften i mitten av p-huset och fotograferade kring NOD-punkten. Och då blir nästa problem att jag fotograferar på natten och det är långa slutartider som krävs.

Är dock nöjd med slutresultatet och det ser fint ut ifall man inte synar bilden för mycket.

/Stefan

3 timmar? Jag har suttit en hel helg med med ett enda sfäriskt panorama där jag råkade ha aningen felinställt panoramahuvud. Och det var då bara för att få ihop bilderna, inte inräknat efterbehandling...

Det jag vill försöka säga är att det nästan alltid går att få ihop ett bra resultat, men man måste ibland sitta väldigt länge och slita loss mycket hår i processen...

Till slut måste man dock, precis som du gjort, säga till sig själv: Det är bra nu!

Härligt att du i alla fall blev nöjd med resultatet.

Mitt främsta tips, efter min egen erfarenhet, är att det viktigaste för stora panoramaprojekt är rejält med förplanering...

Sen är jag lite nyfiken på varför det var omöjligt att använda stativ?
 
Alltså normalt kan jag göra småplanetspanorma på 3 bilder eftersom jag kör fisheye. Men jag gör alltid 4 bilder så att programmet enkelt själv kan klona bort/överlappa så att störande element inte kommer med.
Det är enkelt att göra panorma även med större brännvidder utan att använda NOD-punkt eller stativ. Det fixar oftast programmet själv och det tar nån halvtimme ifall man måste sätta dit kontrollpunkterna.

3 timmar tycker jag är mycket då programmet oftast gör allt själv och kontrollpunkter som fattar tar rätt snabbt att fixa.

Stativ kunde jag inte använda eftersom det bl.a. bar ett staket i vägen och jag ville inte ha med den mark jag stod på.

Den största probemet är den stora ytan jag traskade omkring på som omöjliggjorde att jag kunde få med överlappningarna korrekt.
ena långsidan var typ 100m och här var jag tvungen att ta flera bilder med fisheye som täcker 180 grader. Varje enskild bild var helt olika för det stack ut torn på olika avstånd och olika våningar syntes på bild.

Har photoshoppat en del kvarvarande tak och ska nog trixa lite till.

Oftast använder jag stativ och utan äkta NODpunkt utan nöjer mig med de få mm som skiljer. Nu handlar det om 100 m ifrån.

/Stefan
 
Bästa är om jag haft en stegen som ytterligare tog mig 5m upp i luften i mitten av p-huset och fotograferade kring NOD-punkten. Och då blir nästa problem att jag fotograferar på natten och det är långa slutartider som krävs.

Skaffa dig ett 5 meter högt stativ. Det finns sådana avsedda för att just kunna fotografera över skymmande hinder. De går att manövrera från marknivå.
 
Tack. Tror inte de är dubletter, men ska kolla. Det jag har gjort är att koncentrera mig på den delen av bilden som ögat drar sig till och gjort den hyfsat. Sen slirar det en hel del på där ögat inte bryr sig titta så noga på.
 
Och hur får man den still i minst 30s under exponering?

Det kanske inte går.

Snören, trådar e dyl borde fixa det om den inte är stabil nog i sig vilket jag tror den är om man bara håller fingrarna borta och det inte blåser. Snören är också bra om man inte kan sätta fast masten i något.
 
Tack. Jo, men varje enskild bild upptar taket knappt 50% av bilden. Finns det en funktion i PTGui eller PS som låter mig minska takets radie och dra ut staden inåt på ett effektivt sätt?
 
Trans vad? Hitta på? Jag är lite begränsad i valen när man gör planeter. Men att förvränga panorama på lustiga sätt är enkelt.
Kan man göra centrum mindre så hade det varit bra. Nåt jag velat göra på många av mina planetbilder. Nån som kan en bra teknik utan det ser konstigare ut?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.