Annons

360 panorama utan att använda NOD-punkt

Produkter
(logga in för att koppla)
Trans vad? Kan man göra centrum mindre så hade det varit bra. Nåt jag velat göra på många av mina planetbilder. Nån som kan en bra teknik utan det ser konstigare ut?

Transformer.

Tex distort och välj lämplig transform. Och hittar du ingen som passar gör din egen. Tex genom Warp, Liquify eller vad som helst, var kreativ.

Det finns stora möjligheter när man gör det i två steg. Dvs man tranformera bilden på ett visst sätt A, sen gör man en annan transform och sen gör man en antitransform till första transformen A.
 
Ok. Sånt kan jag.
Trodde du hade ett svar på min fråga om ett bra vedertagen teknik. Mitt problem är alltså nodpunkten är 100m lång och störs av 2 olika våningsplan.
Hade jag varit ex i New York högt beläget på en skyskrapa så hade planet jag stått på varit mkt mindre på den färdiga bilden.

Ola har du erfarenhet om den teknik om transform och antitransform du talar om? Verkar intressant.
 
Ok. Sånt kan jag.
Trodde du hade ett svar på min fråga om ett bra vedertagen teknik. Mitt problem är alltså nodpunkten är 100m lång och störs av 2 olika våningsplan.
Hade jag varit ex i New York högt beläget på en skyskrapa så hade planet jag stått på varit mkt mindre på den färdiga bilden.

Det är vedertagen teknik. Dra ihop mitten bara med någon geometrisk transform.
 
Liquify i PS får duga tills jag kommer på ett bättre där allt inte störtar innåt ännu mer än vad det redan gör.
Får göra om panoramat så jag har alla MPx att dra in.

/Stefan
 
Du får gärna demonstera på min bild och förklara för jag förstår inte det med geometrisk transform. Är det i PS eller PTGui du arbetar i?

/Stefan

Det spelar större roll vad DU jobbar i :)

Det finns tranformer som minskar eller ökar mittens storlek på bekostnad på kanternas. Tex Sphere som gör ungefär det man tror.
 
Tack för hjälpen. Men det hjälper knappast. Jag trodde du hade ett svar men ditt svar är luddigt.
Använt de olika teknikerna, men oavsett vilken teknik så medför det att man drar ut och fyller i pixlar och det det är inte lite man måste fylla i.
Problematiken är egentligen inte efterarbetet i PS efter man gjort planeten utan det allra viktigaste är utgångsläget på plats. Ibland kan man ha tur och ibland kan man inte komma tillräckligt högt upp för att få så lite mark som möjligt.
Nästa steg är när man gör planeten. Trodde man kunde trolla och får bort mkt av marken redan där men det verkar svårt. Testat flera tekniker där.
Sedan försökte jag med liquify och de andra distorsionseffekterna, men det blir sämre än ursrungsbilden jag publicerat.
Så försöka hitta på ett bra ställe/sätt att komma högre upp. Men denna plats är en av de bästa på den är centralt beläget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.