mill skrev:
så du ångrar att du köpte din 18-50/2,8? överväger du rent av att sälja den?
en nackdel med fast optik är att man förlorar pixlar när man beskär (crop) i photoshop.
dessa köper jag:
-Ljusstyrkan (snyggt kort skärpedjup)
-Storleken (kameran blir liten och smidig)
-Ljus och trevlig sökare
-Normalt utsnitt (samma utsnitt som ögonen ser skarpt)
och dessa är jag inte övertygad om än:
-Skärpan (den är väl inte dålig?)
-Låga distortionen (har väl ganska låg distortion?)
-Reflexegenskaper (ingen aning om)
-Arbetar snabbare med en fast optik, slippa det eviga zoomandet (ingen som tvingar dig till att zooma + man slipper byta objektiv)
Ännu har jag inte gjort en "full utvärdering" av mitt EX 18-50/2,8...har bara haft det en dryg vecka/tagit ett par hundra bilder (men inte kollat noga igenom alla dessa ännu)
Så mycket som följande kan redan nu sägas som detta:
En allroundare som ligger mkt nära det man skulle kunna 'drömma om' i prisklassen, och ett mkt bra köp även om det hade kostat märkbart mer!
Distorsionen är låg generellt, men KAN av vissa och för vissa motiv störa vid 18-22mm-området.
Den är sanslöst perfekt i storlek/vikt och utformning ihop med 350D'n! Sitter mkt bra i handen.Både zoom- och fokusringar har bra och "följsamt" motstånd och rejäla greppytor.Tar ibland och sätter fingertopparna mot motljusskyddet - ibland ger det bäst balans och stöd vid långa tider.
När jag småningom får greppet till min 350D levererat kommer denna kombo bli ännu "grymmare" att hantera.
Mkt god skärpa, även på 2,8 (givetvis inte maxskärpa där, men bra och klart användbar)
Detta förväntade jag mej iofs, men vad andra skriver är alltid svårt att "lita på" till 100%...nu vet jag.
AF funkar bra, men kan jaga lite ibland.Ibland hugger den på en gång men man kan se att fokus inte hamnade 100% prick på, då fixas det oftast med ett (1) extra "pilletryck" på avtrycket, så sitter fokus rätt.
Närgränsen är mkt bra om än inte riktig makro, ger iaf en del roliga möjligheter.
Har provat vid ett tillfälle att fota rakt mot solen, först med solen i bilden sen med solen straxt ovaför bildkanten.Mkt låg reflexnivå, inte vad jag trott jag skulle få se = BRA.
Vignettering finns främst på full öppning vid 18mm, men är mkt låg i praktiken på övriga
brännvidder och bländare.Jag tog helt oivetenskapligt lite bilder rakt mot klarblå himmmel på 2,8 ner till 11, och då märktes vignettering även på F:4 men sen är det så lågt att det knappast lär störa någon.Bättre än jag väntat mej där också, man har ju läst en del 'elakt' om detta objektivets vignetteringsnivå...
På ett Nikon/Pentax/Fuji/KM-hus blir det att räkna med värre vignettering pga dessa kamerors större sensor, men med 'ett steg' ner på bländaren så bör det funka bra på även dessa.
-------------------------------------------
Jag är mkt mkt nöjd och när jag gjort mer ingående prov (samt jämfört med EF 50/1,8 / EF 24-85/3,5-4,5) och gjort några utskrifter/labbkopior skriver jag en recension på rec-sidan.