Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D till 30D. Någon som taget det steget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Lite nyfiken på att höra om någon tagit steget från 350D till 30D. Är lite sugen på att göra det då jag hör att autofokusen är bättre på 30D. Är lite besviken på 350´s AF.
Nån som gjort detta och har lust att berätta hur ni upplever skillnaden?

mvh Basse
 
Jag har inte tagit steget men är lycklig ägare till 30D och Sigma 18-50 2.8 EX.
Du kommer inte att ångra dig för det är klasskillnad på kamerahusen. Bra optik har du ju redan i form av den ljusstarka Sigma zoomen som även jag har.
 
Jag har. Det är en del skillnader, allt som sägs överallt. Större skärm, snabbare, bättre ISO (tycker jag), AF bättre?- jag vet inte riktigt. Fram för allt upplever jag att kameran känns mer gedigen, den är skön att hålla i och är en fröjd att fota med. 350D kändes nästan som en sån där stor kompaktkamera, så de med inbyggda superzoomar. Den var i alla fall för liten för mina händer. Anledningen till att jag uppgraderade var ju inte riktigt att jag måste ha den just för att, utan att jag redan innan köpet av 350D var mer sugen på 20D, bara det att ekonomin inte räckte till. Å sen vart det bara så.
 
Jag har gjort det och mina skäl var att jag aldrig riktigt trivdes med 350D. Det är en mycket bra kamera men om man vill använda den mer kreativt så stör man sig snabbt på att det är mycket knappar som man måste trycka på innan man hamnar rätt. Det känns mer intuitivt med 20D och 30D - inte minst med ratten på baksidan. Innan tyckte jag att skillnaden mellan 20D och 350D var liten men med 30D så tycker jag att det finns skäl att byta. Mer gedigen och betydligt bättre hanterande av funktionerna. Den nya större LCD skärmen är t ex guld värd! AF känns också bättre. Bildmässigt ser jag ingen större skillnad utan det är hanteringsmässigt jag märker fördelarna.
 
intressant!
blir lite orolig nu när jag läser på dpreview ang 30d. Massor med rapporter om problem med brus på låga ISO med 30D. Nåt ni märket nåt av?
ska främst gälla serinummer som börjar med 04 el. 05 tror jag.

mvh Bassel

ps detta med att AF känns bättre är vad jag behöver höra!
 
Jag har tagit det steget från 350D till 30D och jag är jättenöjd. Jag gjorde det pga sökaren. Den är något ljusare på 30D'n och det behövde jag.

Jag märker inte av något brus på låga ISO, men så har jag en med serienummer som börjar på 02 så kanske är det ett problem på de senare modellerna.. men det verkar ju otroligt.

Lycka till!
 
Ok.. brukar ju vara en hel del pajkastning på nya modeller.
Någon som har serienummer 04 el. 05 här som kan tänka sig posta oprocesserade bilder på ISO 100 och 400?
 
100% crop, Iso100 resp. Iso400. Inomhus, rätt mörkt (ändå lampa). Inget processerande eller brusred. (Om suddig, 2,8 (mjuk) handhållet på 10delen.

Dessvärre har jag 04! =(
 

Bilagor

  • overv.jpg
    overv.jpg
    22.2 KB · Visningar: 568
Har själv en som börjar på 03, inte märkt av något ovanligt med den. Ljusår bättre på det mesta än min gamla 300D.
 
Oops, jag var trött igår. Såg att det fattas en bild från det nedre hörnet. Men glöm den nedre.
 
Hejsan! Tack för bilderna :)
Jag har själv skaffat mig en 30D nu och jag känner inte av om brusproblem som folk snackade om på DP. Men det kanske bara gällde några måndags-ex.

Tyvärr sånt skitväder så jag känner inte att jag hunnit testa kameran riktigt ordentligt.
 
Jo, men såg du ryggen på killen i ett utav inläggen på DP? Kom inte ihåg om han använda iso100 eller iso400 men det var riktigt illa i vilket fall som helst. Kan du inte lägga upp ett inomhuskort, lite mörkt, som jag gjorde, Bassel?
 
jag har en 06 och jag har inte märkt något, men är kanske fel person att svara på det, hade innan en powershot s45 som gav odugliga bilder med iso 400, så jag är väll van :p men jag tror inte jag har nå brus iallafall på låga iso...
 
haha att jag inte såg det nu blev jag lugn igen, hade nog inte vågat beställa en som var så billig haha...

Blir en 30D för mig snarast har en 300D nu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.