Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D Raw+JPG problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilhelm

Ny medlem
När jag fotar med Raw+JPG, P (Programautomatik) med min 350D så tar kameran två JPG-filer istället. Filerna är lika stora ca 2-4 MB och har samma filnamn och .jpg-filändelse.

När jag tar endast Raw funkar det bra och jag får en cr2-fil.

Någon som råkat ut för detta? Eller finns den någon gammal tråd (jag har letat)?

/Ville
 
Jag provade just. Jag fick en .jpg på 3.4meg och en .cr2 på 10meg i P-läget. Det är väl så det ska vara antar jag?
 
Jag har också provat, samma sak här. Jag får *.jpg & *.cr2 i alla lägen.

Vad har du för firmware i din kamera? jag har 1.0.1 om det har någon betydelse
 
Re: Re: 350D Raw+JPG problem

jakob_borg skrev:
Någonting i namnet måste väl skilja dem åt om de är två olika filer...?
Inte alldeles säkert, jag råkade härom kvällen ut för att två filer i samma katalog på datorn hade exakt samma namn och filändelse efter en kopieringsmanöver. Man brukar ju få en fråga om man ska skriva över den gamla filen, men inte den gången. Jag har i alla år trott att det var omöjligt att ha dubletter i samma katalog i Windows. Det enda som skilde var datumet på filerna vad jag kunde se, och jag tittade noga på alla sätt jag kunde komma på. Blev lite orolig att båda filerna skulle försvinna när jag raderade den ena, men det gick bra. Skumt...
 
Re: Re: 350D Raw+JPG problem

jakob_borg skrev:
Någonting i namnet måste väl skilja dem åt om de är två olika filer...?

De två filerna har faktiskt samma namn på kameran men när jag för över dem till datorn lägger Windows XP till "(1)" på dubletterna.

Jag har firmware 1.0.1. Det verkar ju som kameran har ett mjukvarufel, men det känns rätt otroligt. Rimligare vore att det är min dator som strular till det på nåt sätt. Jag ska exprimentera med det idag. Ska man använda något av de medföljande programen för att föra över bilderna?
 
Med en minneskortläsare kopplad till datorn så dyker alla bilderna upp, så det är inte kameran det är fel på utan datorn. Så nu ska jag nog kunna lösa problemet. Tack alla som svarade!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.